Kameran tarkennuksen pysyvyys

Aloittaja TuRe, 21.10.2011, 08:32:57

« edellinen - seuraava »

TuRe

Varsinkin tänä syksynä on tarkennuksen pysyvyyden kanssa ollut ongelmia. Vaikka tarkennus on lukittu hyvin, niin jo seuraavalla kuvauskerralla on tarkennus ollut pielessä. Kameraan ei ole koskettu kuvausten välillä. Johtuuko se lämpötilojen vaihtelusta (n. 5-15 ast. välillä) ja sen aiheuttamista liikunnoista, vai mistä. Täytyy joka kerta ensin tarkentaa kamera, muutoin menee hukkaan kaikki otokset.
Tuomo Repo

J-P

Hei,

Kyse on lämpötilasta, kuten arvelitkin. Varsinkin nopealla optiikalla kriittisen fokuksen alue on niin pieni, että jo alle asteen muutos
riittää pilaamaan täydellisen fokuksen.
Käytän nopeita kameraoptiikoita astrokuvaukseen, Tokina AT-X 300f2.8 ja Canon EF 200mm f1.8. Jälkimmäisessä tarkan fokuksen alue
on n. 7/1000mm!
Olen rakentanut TCF-s fokuserin ympärille linsseille sopivan lämpötilakompensoivan autofokuksen. Kuvia siitä täällä:
http://astroanarchy.zenfolio.com/p429750784/h268a09fd#h268a09fd
http://astroanarchy.zenfolio.com/p429750784/h2bc0530c#h2bc0530c


J-P

TuRe

Sinulla on hienot systeemit. Tarkoitatko, että voisin laittaa fokuserin ympärille kapean lämpölistan jatkuvana lämmityksenä, joka poistaisi ainakin osan lämpömuutoksista. Se sopisi hyvin, kun minulla on jo etsimen- ja guiderin linssien kohdalla lämmitykset ja systeemissä on laajennusvaraa valmiina.  
Tuomo Repo

Make

Vaikka en kuvaakaan kameraoptiikalla, en usko, että voisit ratkaista tilannetta lämpöpannalla, koska fokuksen paikkaan vaikuttaa koko objektiivi eikä vain sen tarkennusrengas. Jos lämpotilan haluaa vakioida, objektiivi ja kamera pitäisi sijoittaa lämpötilakontrolloituun laatikkoon, jossa olisi optisesti korkeatasoinen ikkuna. Sellaisen ikkunan saisi esim. Baaderin Turbofilm-tuotteesta (http://www.baader-planetarium.com/sofifolie/details_e.htm), joka on periaatteessa sama kuin Astrosolar, mutta ilman vaimennusta.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

naavis

Lainaus käyttäjältä: Make - 21.10.2011, 11:50:13
Vaikka en kuvaakaan kameraoptiikalla, en usko, että voisit ratkaista tilannetta lämpöpannalla, koska fokuksen paikkaan vaikuttaa koko objektiivi eikä vain sen tarkennusrengas. Jos lämpotilan haluaa vakioida, objektiivi ja kamera pitäisi sijoittaa lämpötilakontrolloituun laatikkoon, jossa olisi optisesti korkeatasoinen ikkuna. Sellaisen ikkunan saisi esim. Baaderin Turbofilm-tuotteesta (http://www.baader-planetarium.com/sofifolie/details_e.htm), joka on periaatteessa sama kuin Astrosolar, mutta ilman vaimennusta.

Yksinkertaisempi ratkaisu olisi käyttää moottorifokusta, joka osaa hoitaa lämpötilakompensoinnin.

Make

Lainaus käyttäjältä: naavis - 21.10.2011, 11:57:58
Yksinkertaisempi ratkaisu olisi käyttää moottorifokusta, joka osaa hoitaa lämpötilakompensoinnin.

Joo, se on selvää. Tuollainen systeemi kuin J-P:llä on tai Lauri Kankaalla ovat ne toimivimmat. Mutta jos haluaisi hoitaa asian lämpötilan vakioinnilla, ei ole muuta vaihtoehtoa kuin sulkea objektiivi kameran kanssa lämpötilakontrolloituun koteloon kokonaisuudessaan. Kameran runkokin kutistuu / laajenee lämpötilan mukana.
Markku Kellomäki
Make's Space Station-blogi

TuRe

Kun kuvaan 900mm f/4,5 Newtonilla, niin paha sitä on sulkea mihinkään laatikkoon. Sitä lämpöpoikkeamaa tapahtuu tietysti koko tuolta pituudelta.
Jos vakiolämmittäisi fokuseria, niin kamera pysyy kuivana, vai pysyykö.  
Tuomo Repo

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Make - 21.10.2011, 13:50:21
Joo, se on selvää. Tuollainen systeemi kuin J-P:llä on tai Lauri Kankaalla ovat ne toimivimmat.

Mulla ei tosin ole vielä toimivaa lämpötilakompensointia, vaikka sopivat härvelit sitä varten onkin jo tarjolla. En ole vielä jaksanut alkaa viritellä sitä lämpötilakalibraatiota, pitäisi tehdä jonain yönä jolloin saa mahdollisimman paljon eri lämpötilapisteitä mitattua. Linssiputkilla kuvatessa olen toistaiseksi pärjännyt ilman kompensointia, fokusoinut vaan aina tunnin tai parin välein uudestaan focusmaxilla. Mickut sensijaan on tainnut viime viikkoina operoida Seletekillä menestyksekkäästi lämpötilan mukaan tarkennusta.

Kunhan saan taas kameraoptiikat iskuun niin joutuu varmaan tuotakin murehtimaan.

Kaizu

Vanhassa Lomon Cassegrain-tyyppisessä autoguiderissa homma oli hoidettu niin että peili ja apupeili oli kytketty toisiinsa neljällä cerodur sauvalla. Nämä eivät muuttaneet mittojaan sillä lämpötila alueella jolla havaitsija pysyy elossa. Samaan pyritään myös putkien hiilikuiturungoilla.

カイズ
Kai Forssen

TuRe

Nähtävästi tuo nopea Newton tuo lisävaatimusta takennukseen, kuten J-P mainitsi omista nopeista kameraputkistaan.
Kuitenkin kameran fokusointi Bahtinovin maskilla on niin nopea toimenpide, että tässä vaiheessa ei kannata ryhtyä enempiin toimenpiteisiin. Fokusoinnin voi tehdä ennen jokaista kuvausjaksoa.
Tuomo Repo