Kirjoittaja Aihe: HEQ5- ja EQ5-jalustan erot  (Luettu 6200 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kontju

• Eksoplaneetta
Vs: HEQ5- ja EQ5-jalustan erot
« Vastaus #15 : 20-10-2011, 23:05:29 »
Siksi otinkin tuon Lacertan ja nyt guidaamalla virheet pysyy kurissa.

Jos lisävarusteilla korjaantuu niin hyvä - jahka opin asioita joskus sinne asti...

Poissa Tane

• Galaksijoukko
« Vastaus #16 : 06-07-2019, 10:46:16 »
Laitan tuohon kun oli vanha ketju; Kesällä on aikaa turhiin höpinöihin tähtiharrastuksen vetäessä sikeitä. Mutta olen vuosien varrella tutustunut näihin halpisjalustoihin ja tutkinut seuranta tarkkuutta käytännössä. Hyvä suuntaus ensin ja kamera saa hoitaa loput...EQ5 ja siitä ylöspäin aina EQ8:aan on paras tarkkuus ollut viimemainitulla. EQ5 on epätarkin, HEQ5 ihan vähän parempi kuin EQ6. Tässä on useamman jalustan otanta niin uusia kuin käytettyjä. Tämä on minulle sattuneiden yksilöiden summa, sillä vaihteluahan näissä on mutta uskoakseni suunnat ne näyttää. Skywatcherin EQ5:llä on minun valikoima kattavin, monia kymmeniä...Nyt löytyi yksi joka sai hämmästelemään. Olin sitä jo myymässä toukokuun lopulla kun huomasin että dec akseli jumitti ja peruin. Tutkin asiaa ja samalla tein sen mitä näille yleensä että vaihdoin dec ja ra matoruuvit päittäin. Alunperin oli seuranta virhe normaali EQ5. Vaihdon jälkeen vain korkeintaan kolmasosa. Menee jo alle parhaan HEQ5:n  mitä olen testaillut. Yleensä matoruuvin vaihto parantaa seurantaa ainakin käytetyillä jalustoilla, joskus uusillakin...
 On siis olemassa hyviäkin matoruuveja näissä halpisjalustoissa, toki sen hakeminen on neulan etsimistä heinäkasasta ja turhaa. Tulee vastaan jos sattuu, yleensä ei.
 Kuvissa olen hakenut tähtien muotoa en kuvien hienoutta. SW EQ5 testi on kuvattu nyt kesän vaalealta taivaalta ja muut parin viime vuoden ajalta. Seuranta ilman autoguidausta.

Alin kuva Bresser EXOS2 jalustalla joka jo oli keskiverto EQ5:ttä parempi. Enpä olisi tänne näitä laittanut mutta ihan tuon joukostaan poikkeavan EQ5 yksilön takia...
 Kaikissa olen käyttänyt putkena Bresser 150/1200 akromaattia, paino reilu 10 kiloa. Paristakymmenestä minuutista reiluun puoleen tuntiin on tarkastelujaksojen pituus ja yksittäisvalotukset pinottu ilman kohdistusta että virhe jää näkymään.

Poissa Tane

• Galaksijoukko
« Vastaus #17 : 06-07-2019, 11:38:52 »
Vielä samalla SW EQ5 jalustalla rengassumu OAG guidauksella, 10 minuuttia 30 sekunnin pätkissä Atik 314e monolla. Ei kuvien kohdistusta. Kesä on kesä, jos uusisi syyskuun yönä...Dec välys kaipaa näköjään hieman kiristystä, tekee nyt pikkuisen soikeita tähtiä pystyasennossa.