Olen nyt kolmisen viikkoa napsinut kuvia k-x:llä. Laitan tänne muutaman testiotoksen, koska tämä kamera on herättänyt kiinnostusta voitettuaan monen kameralehden testit.
Cmos-kennon vähäkohinaisuus näkyy, kun kuvasin Denebin aluetta:

Valotusta 29 min 30, 60 ja 90 s. pätkissä. 200/2,8. ISO1600 3xdark+ 3xflat. Modaamattomalla kameralla näkyvät hyvin Pohjois-Amerikka- ja Pelikaani-sumut.
ISO1600 asetuksella ei ole mitään ongelmia ja ISO3200 tuottaa kohtuullista kuvaa, mutta mustat ruudut pitää ottaa. ISO6400 on kohinainen, mutta darkkien kera joskus käyttökelpoinen. Sen sijaan luvattu ISO12800 saadaan aikaan jollain sähköisellä vahvistimella, eikä se sovellu tähtikuvaukseen.
Tässä M31 samalla optiikalla 18 min 15 ja 30 s. pätkissä ISO1600 ja ISO3200.

Galaksin ulko-osat olisi varmaan saanut paremmin esiin 60 s. valotuksilla. Mutta Pentax k-x:ään ei käykään Yongnuo- eikä mikään muukaan lankalaukaisin. Bulbia voi ohjata vain erikseen myytävällä ir-kaukolaukaisimella, jota ei saa kuin tilaamalla ja jonottamalla. K-x lisälaitteineen on niin suosittu, että tehtaalla on ollut ajoittain toimitusvaikeuksia.
Toistaiseksi olen päässyt vain max. 30 s. valotuksiin.
Kuulostaa oudolta etä olisi joku sähköinen suodin.
Voisin kuvitella että kamerassa on joku kevyemmin infrapunaa leikkaava suodin ja sen tuottamaa kuvaa jälkikäteen korjaillaan ohjelmallisesti.
Olen yrittänyt selvittää k-x:n "infrapunan" ominaisuuksia, mutta netissä liikkuu ristiriitaisia tietoja. Toisten mielestä se on aito, toisten mielestä softan avulla aikaansaatu "taiteellinen jäljitelmä". Ainakin sillä saa erikoisen näköisiä kuvia.

Ylemmässä "normaali" kuva ja alla "infrared"-asetuksella kuvattu sama alue ilman Perseidiä:

Vähän epäilen, että tuo ei ole aito ir-kuva, tai korkeintaan infrapunaa leikataan kevyesti ja korjataan ohjelmallisesti.
Toisaalta tämä ominaisuus ei ole kameran keinotekoisten suotimien valikoimassa (retro, leikki, tynnyrivääristymä, diffraktiopiikkien luominen yms.). Se on valikossa, josta voi valita missä valossa otetaan yksivärisiä kuvia. Kameralla siis voi ottaa RGB-kuvia värikanava kerrallaan ja yhdistää ne myöhemmin kuvankäsittelyssä, kuten mustavalkoisella Ccd-kameralla tehdään värikuvia.
Toistaiseksi k-x on hyvin vastannut toiveisiin. Jos jotain negatiivista pitää sanoa, niin paljon mainostettu live-view on tähtikuvauksessa huono. Mutta ei tuo haittaa, kun tarkennus onnistuu parhaiten Bahtinovin maskilla. Kennon vähäkohinaisuus on K-x:n tärkein kiitettävä asia. Paras dslr millä olen kuvannut.
Edit. NGC7000 vaihdettu parempaan kuvaan 20.8.10.
Terveisin,
Jorma M.
Kangasala