Canon EOS 40D:n modaus

Aloittaja TuRe, 07.10.2011, 07:54:25

« edellinen - seuraava »

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 04.01.2012, 20:12:26
Itse käytän kuvatessa valkotasapainoasetuksena daylight (Jerry Lodrigussin neuvo http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/SETTINGS.HTM ), loppupelissähän valkotasapaino säädetään kuvankäsittelyssä.

Valkotasapainoasetuksella ei ole mitään merkitystä kun tähtikuvauksessa käytetään kuitenkin aina raakaformaattia. Tämä sanotaan myöskin tuolla Lodrigussin ohjeessa:

LainaaIf you are shooting raw and JPEG concurrently, there is no reason not to experiment with different white balance settings since it doesn't affect the raw file.

Jos jostain ihmeen syystä haluaa hukata suuren osan datasta DS-kuvissa, niin sitten JPG-moodissa kuvatessa toki kannattaa säätää valkotasapaino kohdalleen, mutta kukapa näin tekisi?-)
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 04.01.2012, 20:12:26
Itse käytän kuvatessa valkotasapainoasetuksena daylight (Jerry Lodrigussin neuvo http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/SETTINGS.HTM ), loppupelissähän valkotasapaino säädetään kuvankäsittelyssä.

Valkotasapainoasetus ei vaikuta mitään, koska kuvat otetaan rawina. Ja jos ei oteta, niin pitäisi ottaa. Daylight on kuitenkin ihan hyvä valinta sen suhteen, että kameran ruudulla kuvat näyttävät osapuilleen järkeviltä, eli puhtaasti mukavuustekijä. Kun kuvasin UHC:llä niin tuppasin heti saatuani jonkun 1-2min testivalotuksen määrittämään kameralle oman valkotasapainon sellaisesta ruudusta, jolloin tulee myös ihan järkevän näköinen esikatselukuva. Muuten ruudut olivat ihan punaisia tai ihan violetteja.

Kun kahlaa netistä tuollaisia laajoja tähtikuvaussivustoja joissa on luotettavan näköisiä, kattavia ja hyvin jäsenneltyjä ohjeita järkkärikuvaamiseen, kannattaa olla hyvin varuillaan. Lähes kaikki tuossa vuosien 2003 ja 2007 välillä nettiin tuotettu järkkärikuvausta koskeva aineisto on ihan puuta heinää. Nykyään järkkärikuvaajilla alkaa olla jo niin paljon yhteenlaskettua kokemuspohjaa että mutuohjeet alkavat pikkuhiljaa korvautua järkevällä informaatiolla.

Edit: Mutta niinkuin Panu näyttää tuolta lainanneen, Jerry on näköjään tuon asian kuitenkin huomioinut. Ylläoleva lätinä siis yleisenä ohjenuorana.  :azn:

Murtsi

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 04.01.2012, 20:12:26
Itse käytän kuvatessa valkotasapainoasetuksena daylight. Olen käyttänyt samaa asetusta ennen modausta sekä sen jälkeenkin ja mielestäni on toiminut kummassakin tapauksessa mutta jos joku tietää asiasta enemmän niin kertokoon.

Ajatus ennen aivoja, huomasin tuon itsekin käydessäni äsken saunassa. Raakamoodissa kuvatessa ei todellakaan vaikutusta.

TuRe

Kiitoksia ystävät tiedoistanne. Olin yrittänyt tehdä asiat ehkä vaikeammiksi kuin ovatkaan. Toivotaan testaussäätä vielä tämän talven aikana.
Tuomo Repo