Tähtityttö kysyi minulta ennen sääennusteensa postittamista kehtaako sen foorumille laittaa. Vastasin että kehtaa, koska se on mielestäni kiinnostava teksti, vaikkei olekaan tyyliltään tieteellinen. Ottaen huomioon ennusteen laatijan 15 vuoden iän, edessä on kyllä aikaa hioa menetelmiä ja vaikka opiskella alaa, jos kiinnostusta riittää. Sitten kun väännetään gradua tai väikkäriä, lähdeviitteet ja tilastolliset menetelmät varmaan alkavat olla akateemisten kriteerien mukaisia.
Minulle tuli jossain määrin yllätyksenä, että tällä foorumilla ollaan ”hömpän” suhteen näinkin tiukkoja. Toki ymmärrän, että sään ennustaminen vapaamuotoisin menetelmin muodostuisi foorumin linjan kannalta ongelmaksi, jos sitä harrastettaisiin hyvin monessa viestissä. Yksittäisen viestin kohdalla en arvellut ongelmaa olevan. Mikäli tämä oli väärä tulkinta, ilmoittaudun vastuulliseksi virhearviosta. =)
Kiitos Umbra! Tieteestä en tiedä sen enempää, mutta kyllä mie katselin viime vuosien ensilumi tietoja ja ilman lämpötiloja joiden perusteella sitten tein tämän tulevan talven ennusteen. Eihän aina Ilmatieteenlaitoskaan ole ennusteissaan oikeassa, koska säätä on vaikea ennustaa, koska sää on ainakin minusta "arvaamaton" ja muuttuu nopeasti suuntaan jos toiseen.
Itse pidän ennustettani ikääni nähden ihan hyvänä, koska luulen, ettei monikaan minun ikäinen ajattele edes tämmöisiä juttuja ja tai viitsisi ylipäänsä alkaa laatimaan jotain sääennustetta!?
Tuohon "hömppään" vielä haluan sanoa sen, että toki jokaisellahan saa olla omat mielipiteensä, mutta ne pitäisi osata esittää fiksulla tavalla ja ketään loukkaamatta, mutta siitä ei sen enempää.
Moderoinnista (sen puutteesta) päätellen mitään todellista ongelmaa ei ole (osin varmastikin juuri siksi että kyse on yksittäistapauksesta -- jos Sammakkosäätieteen laitos siirtää kahvihuoneensa tänne niin tilanne varmasti arvioidaan uudelleen). Joitakin "hömppä" ärsyttää, toiset ei välitä ja esimerkiksi minusta koko juttu on hauska -- ja potentiaalisesti myös opettavainen. Toivon että ketjua ei lukita, keskustelu pysyy asiallisena, ja että keskustelu myös käydään loppuun -- eli verrataan tulevan talven toteutuvaa säätä tähtitytön ennusteeseen.
Itse toivon myös, ettei tätä ketjua lukita, koska tämä aihe varmasti oikeasti saattaa kiinnostaa aika monia, vaikkakin ainahan joukkoon mahtuu myös niitä, joita aihe ärsyttää, mutta hekin voisivat esittää asian fiksummin tai ohittaa aiheen sen kummempaa hälyä. Itseänikin kiinnostaa, että kuinka hyvin tämä ennuste toteutuu ja sitä jäädään nyt odottelemaan!