Revontulet havaintokaudella 2011-2012

Aloittaja LK, 05.08.2011, 23:33:31

« edellinen - seuraava »

pete71

Pakko on ihan kysäistä: Miten perhana saatte noin hyvin noita kuvia reposista? Etenkin värien sävyt tulevat hyvin näkyviin, tosi Kuopion seudulla punaista sävyä näkyy erittäin vähän. Kamerana minulla on Panasonic G10 jossa putkena 1:3,5-5.6/14-42 Aukkoarvo 5,6 valotus 30s ja ISO500. Olen yrittänyt hakea eri valaistuksessa hakea säätöjä kohdilleen, ja kuunvalossahan alkoi sävyt sattumaan kohdilleen. Pimeässä sitten onkin hakemista. Käsittelettekö kuvia jälkeenpäin?  Tuolta havainnoista voi katsella minun otoksia nimellä Petteri Nupponen ja laittaa viikon vinkit (mielellään kahden) minulle. Kiitos!

Celest1al Sphere

Lainaus käyttäjältä: pete71 - 17.03.2012, 16:13:11
Pakko on ihan kysäistä: Miten perhana saatte noin hyvin noita kuvia reposista? Etenkin värien sävyt tulevat hyvin näkyviin, tosi Kuopion seudulla punaista sävyä näkyy erittäin vähän. Kamerana minulla on Panasonic G10 jossa putkena 1:3,5-5.6/14-42 Aukkoarvo 5,6 valotus 30s ja ISO500. Olen yrittänyt hakea eri valaistuksessa hakea säätöjä kohdilleen, ja kuunvalossahan alkoi sävyt sattumaan kohdilleen. Pimeässä sitten onkin hakemista. Käsittelettekö kuvia jälkeenpäin?  Tuolta havainnoista voi katsella minun otoksia nimellä Petteri Nupponen ja laittaa viikon vinkit (mielellään kahden) minulle. Kiitos!

Moi!

Itse otan kuvia suunnilleen seuraavilla säädöillä:
Aukko: f/3.5, valotus 3-5s (jos revontulet ovat himmät ja liikkuvat hitaasti, voi valotus olla 6-10s), ISO-1600. Viimeisimmissä kuvissani olen käyttänyt valkotasapainon asetuksena päivänvaloa. Itse kuvaan Canonin EOS 1000D:llä ja objektiivi useimmissa kuvissa Samyang 8mm. Itse en ole käsitellyt noita kuvia millään tavalla (ainakaan viimeisen kolmen kuvaussession osalta).

Yleisesti ottaen revontulten kuvaamisessa on tärkeää, että kameran himmentimen aukko on niin suuri kuin mahdollista (eli pieni f-arvo). ISO -luku mielellään mahdollisimman iso, kuitenkaan ei liian iso, koska silloin kuvista tulee kohinaisia. Valotukset jotain väliltä 3-5s jos revontulet ovat kirkkaat ja liikkuvat nopeasti. Kuten tuli mainittua, pidempää valotusta voi käyttää himmeämpiin ja rauhallisempiin näytelmiin. Olen huomannut, että parhaiten revontulten värit saa näkymään, kun asettaa valkotasapainon säädöksi päivänvalon.

Luulempa että valotuksesi ovat liian pitkiä, 30s on reposille kuin reposille liikaa. Myös ISO-luku saisi olla suurempi (jos mahdollista). Ja himmentimen aukko saisi olla niin suuri kuin mahdollista.

Onnea vain reposten kuvaamiseen ensi kerralla!

Terveisin,

Juha

pnuu

Sopivasti pääsin eilen Keski-Suomeen pakoon pilviä.



Canon 40D, 24/1.4L, 5 s, ISO 400 ja f/1.4

Nämä korkeat selvärajaiset säteet olivat oikein nättejä. Mukana näytelmässä oli visuaalisestikin erottuvaa violettia ja häivähdys punaista. Lisää kuvia täällä ja Taivaanvahti-havainto täällä.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Mellon

Lainaus käyttäjältä: pete71 - 17.03.2012, 16:13:11
Pakko on ihan kysäistä: Miten perhana saatte noin hyvin noita kuvia reposista? Etenkin värien sävyt tulevat hyvin näkyviin, tosi Kuopion seudulla punaista sävyä näkyy erittäin vähän. Kamerana minulla on Panasonic G10 jossa putkena 1:3,5-5.6/14-42 Aukkoarvo 5,6 valotus 30s ja ISO500.

Sullon väärä putki hommaan. :|

Aukossa täytyisi pyrkiä välille f/1.0-f/2.8. Tuo f/3.5 kerää jo puolet vähemmän valoa kennolle kuin f/2.8. Objektiivin polttovälialue olisi hyvä olla alle 35mm. ISO-arvot sitten asetetaan kameran muiden ominaisuuksien ja revontulten eläväisyyden mukaan. En muista koskaan kuvanneeni revontulia yli f/2.0:n aukolla.  Eli revontuliin kannattaa etsiä mahdollisimman laajakulmaista ja valovoimaista objektiiviä.

30s on ihan liian pitkä valotusaika. Revontulten liikeen mukaan tulisi pyrkiä välille 1s-15s.

Jos revontulikuvia täytyy jälkikäsittelyllä korostaa, eivät revontulet olleet kovin kummoiset. Eli kunnon meinigeistä otettuja kuvia ei pitäisi joutua jälkikäsittelemään. Jos tuntuu että vihreyttä joutuu korostamaan, kannattaa odottaa parempia revontulia. Joskus joudun olosuhteiden pakosta kuvaamaan keskellä kaupunkia, jolloin koita jälkikäteen ottaa pois valosaasteen oranssia sävyä. Olen tosin alkanut kaupunkiolosuhteissa käyttää hehkulamppuvalkotasapainoa, joka paljolti poistaa kaikki-oranssia -ongelmaa.

Tappi1000

Lainaus käyttäjältä: pete71 - 17.03.2012, 16:13:11
Pakko on ihan kysäistä: Miten perhana saatte noin hyvin noita kuvia reposista? Etenkin värien sävyt tulevat hyvin näkyviin, tosi Kuopion seudulla punaista sävyä näkyy erittäin vähän. Kamerana minulla on Panasonic G10 jossa putkena 1:3,5-5.6/14-42 Aukkoarvo 5,6 valotus 30s ja ISO500.

Voisit koettaa säätää tuon aukon 3,5 ja laajakulma asetuksella 14, noin 8-15 s. valotus, ISO800-1600, valkotasapaino päivänvalo.

Tapio
Canon 600D, EF 50, EF-s 18-55,   
Samyang MF 8/3,5 Fisheye
Tapio Koski

mrkat

7.3. 2012 kuutamolla Kiuruvedellä olikin yllättävän värikkäät kameran silmin. Canon EOS 40D, 17mm F4.0 (zoom), 20 sec, ISO 1600.

helppo92

Itse olen kuvannut revontulia niinkin huonolla aukolla kuin F4 ja onhan nuo jotenkuten onnistuneet. Lapissa käydessä näin selvästi voimakkaampia reposia ja silloin käytin 6-8S valotusaikaa ja iso 1600. Jos haluaisi revontulien tarkemmat muodot saada kunnolla kuvattua niin pitäisi tuon valotusajan kyllä lyhyempi olla. Kyllähän se joku valovoimainen todella laajakulmainen objektiivi kelpaisi, mutta tuppaavat olemaan aivan liian kalliita. 







   

Tuossa muutama kuva Lapista viikolta 10. Väriä ei kuviin ole lisätty, mutta valkotasapaino piti jälkikäteen rawista säätää jotenkuten kohilleen ja poistella kohinaa.

tom eklund

Tosi mukavasti on kyllä viimeiset muutaman viikon ollut reposia näkösällä. Ekat puoltoista kuukautta tänä vuonna olikin oikeastaan koko ajan yöllä pilvistä.

Seuraavassa omia harjoittelukappaleita viimeiseltä kahdelta yöltä.


16/17: http://tomeklund.kuvat.fi/kuvat/aurora/2012/16+mar/

17/18: http://tomeklund.kuvat.fi/kuvat/aurora/2012/17+mar/

Jarkko.Alatalo


Timpe

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 17.03.2012, 18:50:02
Sopivasti pääsin eilen Keski-Suomeen pakoon pilviä.
Nämä korkeat selvärajaiset säteet olivat oikein nättejä.

Hieno repos-kuva Panulla, nostin tämän luomukuvan nyt ylitse muiden, kun tuossa oli niin mahtava läsnäolon tuntu ja tuollaisia täällä näkyy, jos näkyy... :cool:
- Timo Inkinen

pete71

Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista. Toivottavasti vielä muutamat reposet näkyisi, niin voisi testailla säätöjä kohdilleen.
Kyllä se taitaa olla enemmän intoa, kuin malttia minun kuvauksissa. Viimeksi olen reposiin törmännyt -96- lapissa....Tietysti en ole
aikaisemmin edes  niin hirveästi innostunut niistä. Järkkärin kun hommasin, niin koko harrastus aukesi aivan uudella tavalla.

Orko

http://tinyurl.com/6oj6ou5

Tuolla kuvia viime lauantain revontulinäytelmästä Kittilästä. Täällähän näitä nyt tuntuu lähes joka ilta näkyvän. Tosin lauantain jälkeen on ollut himmeää...

vanttmi

Non niin,

Viime yönä tuossa klo 24 maissa ja vähän jälkeen ainakin itäisestä Kotkasta sai katsella pohjoisella taivaalla melko laajoja ja näyttäviä revontulia mitä täällä on muutamaan viime vuoteen sattunut näkemään. Kameraa en viitsinyt ulos hiissata kun väsytti niin vietävästi - nyt tietty vähän kismittää  :wink:.
vanttmi
---------------------------------------------------
Myrskyrintama Kaakkois-Suomi
http://users.kymp.net/p409930a/index.html

Valokuvat:
https://picasaweb.google.com/110858584893622891646

Canon EOS 7D, Canon SX280 HS, Samsung Pro815

Kratti

Statistical aurora oval taitaa näyttää punaisemmalta kuin tänä talvena aikaisemmin. Täältä on tullut sitä katseltua:

http://personal.inet.fi/koti/sanppa/revontulet.htm