Venuksen kuvaaminen

Aloittaja Markku Forsman, 08.02.2007, 08:36:04

« edellinen - seuraava »

Markku Forsman

Aluksi on mainittava että olen ihan aloittelija taivaankohteiden kuvauksessa, luontokuvausta olen kyllä harrastanut yli 20 vuotta. Eilen koitin kuvata Venusta. Putkena on Celestron CPC 925 GPS. Kamerana Canon EOS 20D. Kuvasin sovittimen kanssa suoraan polttotasolta.

Venushan on tuolla putkella vielä aika pienenä pallona etsimessä, mutta kuitenkin uskoin että oleisin saanut jonkinlaisia kuvia aikaiseksi. Lopputulos oli vaikka mitä kokeilin pelkkiä kirkkaita täysin puhkivaloittuneita kirkkaita palloja.

Onko Venuksesta mahdollista saada noilla laitteillani jollain konsteilla muutakin kuin pelkkä kirkas pallo ?

Täällä Itä-Suomessa, Savonlinnan seudulla on nyt muutamana iltan heti 17.00 jälkeen näkynyt myös Merkurius hyvin ihan paljaalla silmällä. Sitäkin eilen kuvasin, mutta samanlaista oli jälki kuin tuosta Venuksestakin, kirkas pallo, tosin paljon pienempi kuin Venuksesta  ;)


einari

Planeettojen kuvaukseen digikamerat ei ole parhain vaihtoehto (ennemmin kannattaa käyttää webkameraa).
Parannusta tilanteeseen saat kun:
a) käytät pienempää valotusta (jos kerran venus on palanut puhki)
b) käytät barlow/okulaarisuurennusta
c) tarkennat niin hyvin kuin mahdollista
d) otat ainakin kymmeniä/satoja kuvia joista sitten parhaat pinotaan (Registaxilla, K3CCDTools tai jollain muulla vastaavalla)

Tässä jonkinmoinen yritykseni Venuksen kuvauksesta digipokkarilla:
http://www.ursa.fi/capella/ilmot/venus040304.htm
Tuokin ehkä hiukan ylivalottunut.
___
Tapio

kimiza

Heko heko. Siellä se pikku Venus oleilee.

Pitäisi varmaan hankkia kuvaamiseen joku parempi kamera, mutta kamerahankintoja tehdessä emme miettineet sitä mahdollisuutta että pitäisi kuvata tähtitaivastakin. Tietääkö kukaan, miten Sony DSC-T3 -kameralla saisi parempia kuvia? Tämä näyttää olevan enemmänkin päiväkäyttöön ja henkilökuviin.

YoKahainen

Venus 6.2.2007

Näkyy ainakin vaihe.




LKE

Reijo Teränen

Minulla on olympus SP350 dikikamera ,mutta ei tahdo tulla oikein mitään kunnon kuvia , minkälaisia valotuksia te käytätte noissa planeettakuvissa . Minä saan aikavalotuksia 15 sekunttiin asti ja sitten 10 sekunnin välein  suoria ottoja. Olisi mukava tietää , ei tarttisi kokeilemalla yrittää, ei siitä tunnu tulevan mitään. >:(
Reijo Teränen.  SW 200,  Bresser Pluto .

einari

Riippuu tietysti putkesta (+okulaarista) minkä läpi kuvailee, mutta joka tapauksessa puhutaan sekunnin osista koska Venus on niin kirkas.
Kannattaa tutkia kuvia mitä ihmiset on ottaneet. Laitoin aikaisemmin tähän ketjuun linkin esimerkkikuvaan jossa esim. oli valotusaika 1/100s. Siitä voi sitten haarukoida.
___
Tapio