Paras ukkosen seurantafoorumi

Aloittaja tähtityttö, 15.08.2011, 18:01:35

« edellinen - seuraava »

tähtityttö

Mikä olis netissä paras ukkosen seuranta foorumi? Olen käyttänyt flcenteriä, mutta se on ollut viime aikoina jumissa?

Jarska

Luetaan niitä sääntöjä myös.

"3.2. Uuden viestiketjun aloittaminen ja otsikointi

Mikäli aiheesta ei kuitenkaan ole aikaisempaa keskustelua, eikä se sovi muutoinkaan valmiisiin viestiketjuihin, aloita uuden viestiketjun luonti miettimällä kuvaava otsikko. Vältä mitäänsanomatonta otsikointia, kuten "tietääkö kukaan?", "apua!", "kannattaako ostaa?" jne. Varmista vielä ennen uuden viestiketjun aloittamista,että olet lisäämässä sen oikealle alueelle. Lue myös kyseisen alueen tiedotteet mikäli sellaisia on.

Käytä otsikossa isoa alkukirjainta, mutta älä huuto- tai kysymysmerkkejä. Viestin otsikkoon ei yleensä kuulu laittaa mitään päättövälimerkkejä. Muotoilemalla otsikon tarkoin, on sinulla paljon suurempi todennäköisyys saada ketjua lukemaan asiasta kiinnostuneita ihmisiä ja siten myös asiallisia vastauksia.
"

threadin nimi muutettu .

Terv.Jari

einari

Olen kyllä käynyt FLC:n sivuilla ja en ole huomannut ongelmaa.
Tarkoitatko kenties siellä olevia ukkospaikantimia ?
___
Tapio

tähtityttö

ei kun siellä on joku ilmoitu,s että se eka tutka ei toimi tai jotain sellasta ja sitten kun olen katsonut milloin täällä Kotkassa on ukkonen niin se ei vaan oel vielä tuolla FLc paikassa ollenkaan...

tiukkapipo

Hei Tähtityttö,

Vaikea ottaa kantaa, mikä on paras, mutta Zatoria olen itse käyttänyt.  http://www.cmmanagerfinland.net/zalama.html
Z-ennusteessa mukana yleisimmät linkit.
Itsellä tarkoitus liittyä Ilmatieteen laitoksen Rae- ja Puuska- havaintoketjuun, jolloin saa liki reaaliaikaista tutkadataa.
RaPu-datan vastaanotto velvoittaa raportoimaan säännöllisesti tekemistään havainnoista.

t:Tiukkis

flcPete

Lainaus käyttäjältä: tähtityttö - 15.08.2011, 18:01:35
Mikä olis netissä paras ukkosen seuranta foorumi? Olen käyttänyt flcenteriä, mutta se on ollut viime aikoina jumissa?

Itse en ainakaan ole huomannut kyseisen forumin olleen jumissa viime aikoina.

Ja mikä sitten on paras, sehän on makuasia.  :tongue:

Varsinaisia sääforumeja ei Suomessa kovin useaa taida olla. Ursa.fi:n sivuilta löytyy myrskybongareiden viestiarkisto, jossa käsitellään ukkosia ja muita sään ääri-ilmiöitä.  Suomi24:ssa sää-aiheen tiimoilta on jonkin verran keskustelua, harvoin kovinkaan tasokasta.

Numppa

FLC:een foorumi on ehkä aktiivisin, sitä tulee seurattua sen takia.
Sitten kun radioaaloilta(LW) alkaa kuulua tarpeeksi voimakkaita sähköhäiriötä täytyy klikkailla ainakin pari eri salamatutkaa auki ja testbed..
Vielä googlemaps tai suomen webkamerat käyttöön niin pääsee lähelle ukkosia.

pnuu

Ja jos salamapaikannus on mitä haluaa, niin kattava lista löytyy Ursan myrskybongausjaoston sivuilta täältä.

Luotettavimman paikannuksen näistä saa erilaisten paikanninverkkojen pohjalta, joissa yhdistellään monen paikantimen mittauksia. Nuo yksittäiset paikantimet saavat ilmaistua salamat hyvin, mutta paikka voi heittää hyvinkin paljon. Paikannuksen epävarmuuteen vaikuttaa mm. etäisyysmittauksen perustuminen "arvaukseen" salaman lähettämän sähkömagneettisen pulssin vaimenemisesta, sekä suuntivan laitteen kalibroinnin vaikeudesta, jolloin hyvinkin pieni virhe saa paikannukseen aikaiseksi suuren virheen.

Blitzortung.org:n kaltaiset salaman synnyttämän pulssin saapumisaikaeroja hyödyntävän TOA (time-of-arrival) -järjestelmien etuna on varsin tarkka paikannus sekä se, ettei niitä tarvitse suunnata (vrt. suuntivien systeemien tarkka suuntaus). Huonona puolena näissä on ilmaisun epäherkkyys, sekä se, että paikannukseen tarvitaan ilmaisu vähintään neljältä eri paikassa olevalta ilmaisinyksiköltä. Tämä laskentamenetelmään liittyvä seikka tosin karsii hyvin tehokkaasti myös virheilmaisut pois, sillä lähialueen häiriöt (itselläni telkkari) suodattuvat tehokkaasti pois.

Täällä omia Blitzortung-järjestelmän mittauksista piirtämiäni karttoja.

Muok:

Ainiin, noista ennusteista voisi mainita vielä muutaman meteorologin vapaa-aikanaan tekemät rajuilmaennusteet Myrskyvaroitus.com:ssa.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

vanttmi

#8
Lainaus käyttäjältä: tähtityttö - 15.08.2011, 18:25:00
ei kun siellä on joku ilmoitu,s että se eka tutka ei toimi tai jotain sellasta ja sitten kun olen katsonut milloin täällä Kotkassa on ukkonen niin se ei vaan oel vielä tuolla FLc paikassa ollenkaan...

Kotkassa seurailen itsekin ukkosia - jos ja kun jaksan. Pääasiassa seuraan Paijärven ukkostutkaa (näyttäisi jonkin verran tiiviimpää kuvaa kuin "pnuu" esittämät linkit - tsekkasin tätä kirjoittaessa) sekä muutamaa muuta, jotta saan jonkun käsityksen ukkoston liikkeistä. Kotkassa parhain paikka seurata on milestäni Kumparepuisto (=täysi 360 astetta horisonttia) ja jos mereltä ukkonen lähestyy niin kumparepuistolta ensimmäisten sadepsaroiden ja "pitkien oton" jälkeen suoraan Kymin kentälle. Varsinkin yöllä siellä saa kuvattua varsinaista ilotulitusta - jos vain onnea on  :undecided:
Päivällä maalta nousevat ukkoset "toimivat" Kymin lentokentällä mukavasti. Ja päivällä voi pahinta räiskintää ja rytinää kuunnella/ihastella suuressa peltisessä Lentomuseohallissa.

BTW: Kymensanomien Web-kamera Maretariumin kulmalla on oiva värkki varmistella säätilannetta reaaliajassa Suomenlahden yllä noin Suursaaresta kaakkoon. Eiköhän salamat näyttädy kamerassa. Ohessa kuva kuusta viime viikolta - kuuluisi kyllä toiseen säikeeseen, mutta ajaa varmaan asian tässäkin säikeessä. Kamera löytyy täältä http://www.kymensanomat.fi/sapokkavideo.

vanttmi
---------------------------------------------------
Myrskyrintama Kaakkois-Suomi
http://users.kymp.net/p409930a/index.html

Valokuvat:
https://picasaweb.google.com/110858584893622891646

Canon EOS 7D, Canon SX280 HS, Samsung Pro815