Lyhyt kirkas välähdys 25.8.2011 klo 01.13.05

Aloittaja pnuu, 25.08.2011, 11:29:50

« edellinen - seuraava »

pnuu

Taas lisää mahdollista meteorikuvaa.



Tämmöinen lyhyt välähdys tarttui 60 sekunnin pinoon, ja tällä kertaa oli jopa liikkeentunnistus päällä, joten sai tehtyä tuon animaation. Animaatiossa 11 ruutua väliltä 23.13.05,652867 - 23.13.06,452911 UTC, eli 0,8 s ajalta. Itse välähdys kesti noin 0,32 s. Korkeutta noin 33 astetta, atsimuutti hyvin lähellä etelää (180 astetta). Ympäröivissä pinoissa ei näy mitään, joten en usko olleen välähtävä satelliitti tai avaruusromu.

Olisikohan tätä tarttunut muiden kameroihin? Edellinen viiruni ei ollut vissiin muilla kuin Jukalla, kun ei ole muita kuulunut. Ja tietty Rikun visuaalihavainto :-)
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

PETK

Pekka Kokko

pnuu

Lainaus käyttäjältä: PETK - 25.08.2011, 11:53:09
Satelliitti.  :smiley:

Vaikutti siltä, ettei sopivaa ehdokasta löytyisi, mutta löytyi kuitenkin. deb Chang Zheng 4 (USSPACECOM Catalog No.: 20847, International Designation Code: 1990-081-K ) meni juuri noihin aikoihin etelästä pohjoiseen, ja koska kyseessä on himmeä (enimmillään M3.7 ilman välähdyksiä) romu, niin voi pyöriessään kirkastua hyvinkin nopeasti ja lyhytkestoisesti. Eli raketin jämähän se oli.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Hukka1974

Oma kamerani on tuollaisia nopeita välähdyksiä taltioinut lähes jokainen yö eteläisellä taivaalla joten eivät ole mitenkään harvinaisia. Itse olen nuo melkein automaattisesti poistanut kameran arkistoista

Hukka1974

Kaivelin kameran arkistoa ja löysinkin sieltä yhden hyvän esimerkin viime helmikuulta. 10.2 klo 19:44:14 ja leimahdus näkyy vain neljässä framessa eli hyvin nopea leimahdus. Näkyy orionin vyön alapuolella http://hukka1974.kuvat.fi/kuvat/Tulipallot+ja+tahdenlennot/Satelliitit/M20110214_194414_Orimattila_.avi

Jarmo Moilanen

Jep. Tuollaiset kirkkaat välähdykset ovat jokaöisiä vieraita taivasta valvovien kameroiden kuvissa ja ovat peräsisin satelliiteista tai muista kiertoradalla olevista kappaleista.
Jarmo