Etäkäyttö langattomasti

Aloittaja lateni, 26.08.2011, 18:52:53

« edellinen - seuraava »

lateni

Olen aktivoimassa vuosi(kymmeniin) muhineen kiinnostukseni tähtitaivaan ilmiöiden katseluun ja tutkimiseen, Hi!
Täältä saa erinomaista tietoa/opastusta yms jota olen mielenkiinolla seuraillut.
Mutta asiaan:
Onko hyvää tapaa ohjata/kuvata langattomasti.
Jos kuvitellaan, että langallisena "jalalta" tulee pari USB-narua (seurantakameralta, yms usb-hubilta).
Kuinka nuo usb-narut voisi korvata WLAN (tai muulla langattomalla yhteydellä) siten, että jalalla ei ole PC:tä?
Tähän löytyy varmaan usb-hub servereitä, mutta onko niistä kellään kokemuksia?

Tahtoo ohjata ja kuvata sohvalta, kylmä kangistaa, tereiset Late

MarkoM

Kalliimmasta hintaluokasta eli noin parisataa euroa löytyy esimerkiksi Meade WTS (Wireless Telescope Server), jonka saa suhteellisen vähällä vaivalla viritettyä toimimaan.

Varoituksen sanana on toki sanottava, että perinteiseen Meadelaiseen tapaan tämäkin laite on ilmeisesti suunniteltu toimivaksi Kalifornian lämpimässä ja kuivassa ilmanalassa, sillä vehje ei kestä kosteutta tippaakaan - ei edes kondensiota - joten se on vähintäänkin sijoitettava sellaiseen koteloon, johon ei kosteutta pääse muodostumaan.

Toinen ja ehkä hieman kestävempi vaihtoehto ovat Ethernet <-> USB -hubit, mutta niiden kanssa voi joutua säätämään "jonkin verran", että ne saa toimimaan kunnolla. Lankahan tuostakin lähtee, mutta hyvänä puolena kuitenkin, että tietokoneen ei tarvitse olla ulkona.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

lateni

Juu, tuota jälkimmäistä ehdotusta (ethernet) olen vakavasti harkinnut... mutta jos sen kaapelin voisi korvata WLAN:lla?
Säätäminen ei mekälle ole ongelma, mutta jos olisi hyviä "kokemuksia" voisin niistä lähteä ja kehitellä.

Mare Nectaris

Kanadalaisen Icron Corporationin USB siirtojärjestelmiä tarjoaa Scanmagnetics. Hintaa on - ja laatua. Itse olen aina silloin tällöin harkinnut tuollaista langallista Rangeria. Ainakin Kehusmaan Petrillä käsittääkseni on langallinen siirtäjä käytössä järjestelmässään, lisätietoja mm. täällä.
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

JariP

Morjens!

Itsellä viime talven "koekäytössä" lyhyellä cat5 kaapelilla tuo Icronin järjestelmä, jossa läppäri oli kopilla lämpöeristetyssä boxissa. Tänä kesänä sitten pieni harppaus eteenpäin ja vedin sisään 50 metrin cat5:sen. Kun systeemi näytti edelleen toimivan lisäsin kattaukseen Jmi:n motofocuserin ja usb controllerin, softana focusmax. Jalustan ja putken ( cpc800 ) ohjaus vielä toistaiseksi nexremote softan kautta, kuvaus maximdl, seuranta scopos66 + ss autoguider, kamera vielä tämän tulevan kauden Orion SSpro one shot väri.

Kaikki tulee siis sisätilohin yhden cat5 kaapelin läpi, ja kumma kyllä, kaikki näyttää toimivan. Mikäli kopilla ( ei siis kupoli ) jotain ihmettä ilmenee, vien läppärin putken vierelle taas lyhyen kaapelin päähän.

Hinnakashan tuo Icron on, mutta mutta...

tjari

C8 / Hs f2, Cgem, Atik 428exm, Kwiq / Lodestar
Astronomik 12nm nb filters

Blokkeri  http://jarinkuvat.blogspot.fi/

Una

Onko kenelläkään kokemusta tuosta Silexin SX-3000GB-purkista? Vaikuttaisi sopivalta laitteelta käyttötarkoitukseeni mutta vähän epäilyttää tuo erillinen softa mikä koneeseen vaaditaan usb-laitteiden toimimiseksi. Tuollainen Icronin kahden moduulin ratkaisu varmaan olisi tuossa suhteessa luotettavampi mutta ilmeisesti myös pari kertaa kalliimpi.

Timo Kantola

Langatonta pähkäilen minäkin , taidot ja tiedot ei riitä kun kokeiluun..
Oliskohan langattomasta USB-hubista mihinkään ..
http://www.verkkokauppa.com/fi/product/1208/cksdm
Timo Kantola

vesa k

Hei
En tiedä tästä, mutta kokeilin erästä Belkin:n langatonta hubia ja vastaan tuli muutamia ongelmia:

1. Hubin ja langattoman yhteyden molempien piti olla näkökontaktissa toisiinsa.
2. Kuvat eivät siirry yhteyden yli.

Onko ko laite toimiva myös win7:n kanssa ?

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Mare Nectaris - 26.08.2011, 20:52:15
Kanadalaisen Icron Corporationin USB siirtojärjestelmiä tarjoaa Scanmagnetics. Hintaa on - ja laatua. Itse olen aina silloin tällöin harkinnut tuollaista langallista Rangeria. Ainakin Kehusmaan Petrillä käsittääkseni on langallinen siirtäjä käytössä järjestelmässään, lisätietoja mm. täällä.
Vastaavia tuotteita on muillakin valmistajilla, tässä Blackboxin vastaava laite (langaton / langallinen siirto)
http://www.blackbox.fi/fi-fi/fp/878/40356/Remote-Port-Wireless-USB-20-Hub/V3.S1.O3/ic252
http://www.blackbox.fi/fi-fi/fp/1202/39218/USB-20-CATx-Extender-LR/All

Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: lateni - 26.08.2011, 18:52:53
Olen aktivoimassa vuosi(kymmeniin) muhineen kiinnostukseni tähtitaivaan ilmiöiden katseluun ja tutkimiseen, Hi!
Täältä saa erinomaista tietoa/opastusta yms jota olen mielenkiinolla seuraillut.
Mutta asiaan:
Onko hyvää tapaa ohjata/kuvata langattomasti.
Jos kuvitellaan, että langallisena "jalalta" tulee pari USB-narua (seurantakameralta, yms usb-hubilta).
Kuinka nuo usb-narut voisi korvata WLAN (tai muulla langattomalla yhteydellä) siten, että jalalla ei ole PC:tä?
Tähän löytyy varmaan usb-hub servereitä, mutta onko niistä kellään kokemuksia?

Tahtoo ohjata ja kuvata sohvalta, kylmä kangistaa, tereiset Late


Varmaan tähän on jo vastattu jossakin muussa ketjussa, mutta toistetaan nyt kuitenkin.

Eli hyväksi todettu tapa ohjata laitteita etäältä on käyttää kahta tietokonetta joko WLAN tai ethernet-verkon läpi. Ethernet on nopeampi mutta WLAN ei vaadi kaapelin vertoa.

Toinen tietokone ohjaa kaukoputkea ja kameraa vaikka metrin päästä ja se on kytketty samaan LAN-verkkoon kuin toinen kone, jota pidät vaikka sohvapöydällä olohuoneessa.

Kun verkkoyhteys toimii näiden kahden koneen välillä mirroroit eli peilaat esimerkiksi VNC ohjelmalla (ilmainen) ulkona olevan tietokoneen ruudun sisällä olevan tietokoneen ruudulle.

Näin voit sisältä käsin lämpöisestä käyttää ulkona olevaa tietokonetta aivan kuin se olisi edessäsi. Ei siis tarvita mitään kalliita ja hankalia USB-extendereitä jne..

-ML

dirty

Lainaus käyttäjältä: Mika Luostarinen - 01.09.2011, 02:47:44
Eli hyväksi todettu tapa ohjata laitteita etäältä on käyttää kahta tietokonetta joko WLAN tai ethernet-verkon läpi.

Mulla on just noin ja hyvin toimii. Jos WLAN/Ethernet -yhteys katkeaa, niin kuvaaminen jatkuu automatiikan varassa eli siinä mielessä turvallista.
Ulkona oleva tietokone ei tarvitse näyttöä lainkaan ja VNC serveri konffataan käynnistymään automaattisesti.
Kaikkein paras on kun ulkona oleva tietokone on pieni, hieman tupakkiaskia isompi mini-pc fash-levyllä ja passiivisella jäähdytyksellä.
Tuollainen on kestänyt mulla kovia pakkasiakin ilman mitään suojausta.
Harri Hytönen

Jyrki


Samanlainen yhdistelmä löytyy omastakin pihasta eli havaintosuojassa on läppäri lämpöeristetyssä laatikossa ja sitä ohjataan etänä VNC:n avulla. Kantavuus wlan verkolla ja perustukiasemalla on ollut ihan tyydyttävä (matkaa n. 30 m), mutta olen hankkimassa tukiasemaan vielä vahvistavan antenin antamaan vähän lisäpotkua. 

Officina Stellare Veloce RH200 F/3.0, Canon FD 300mm F/2.8, ASA DDM60 PRO, SBIG STF-8300M.
http://www.flickr.com/photos/67018317@N07/

Lauri Kangas

Ääni kahden koneen etäkäytölle. Voin kuvitella että systeemin virittäminen tulee olemaan ihan uskomattoman vaikeaa jos kone on sisällä ja putket ulkona. Kuvausläppäri maksaa vähemmän kuin luotettavasti toimiva USB2-extenderi.

Mika Luostarinen

Lainaus käyttäjältä: Mika Luostarinen - 01.09.2011, 02:47:44

Eli hyväksi todettu tapa ohjata laitteita etäältä on käyttää kahta tietokonetta joko WLAN tai ethernet-verkon läpi. Ethernet on nopeampi mutta WLAN ei vaadi kaapelin vertoa.


Unohdin mainita erään erittäin hyvän syyn käyttää kahta konetta.

Kun kaukoputkeen tai kameraan tulee jokin ongelma keskellä yötä, niin ongelman selvittäminen on huomattavasti helpompaa, jos sinulla on siinä heti putken vieressä tietokone näyttöineen, ja siinä heti valmiina kaukoputken ja kameran hallintaohjelmat ruudulla.

Käytännössä et halua sellaista tilannetta, että ainut kaukoputkea ohjaava tietokoneesi on olohuoneessa ja kun joudut kävelemään putken luokse, joudut pahimmassa tapauksessa ottamaan tietokoneen (jos se on läppäri) irti kaapeleista (olettaen siis, että sinulla on tuollaiset usb-extenderit tai muut vastaavat turhakkeet siinä kiinni). Kun kävelet putken luokse aloitatkin sitten kaapelisirkuksen ja ohjelmien uudelleen käynnistämisen jne. no, onnea vaan sirkuksen johtajalle :)

Pelkästään hinnan takia, mutta niin myös käytännön takia, kaksi tietokonetta on paras tapa hoitaa etäohjaus. Monet kuvaavat mm Komakalliolla käyttäen edullisia noin 200 euroa netbookkeja. Niissä on tietysti akut, joten sähkökatkoksen sattuessa akku toimii UPSina eikä tarvitse aloittaa kaikkea aivan alusta.


-ML