Luen näitä keskustelupalstoja sen verran harvoin, että tämäkin aihe oli jäänyt huomaamatta aikaisemmin.
Kyllä useassa lehdessä on tuollaisia kevyempiä (huumori)palstoja tai kolumneja, niin myös Radiantissa. Kaikkia juttuja ei vain tarvitse niin ryppyotsaisesti lueskella. Kolumnia tullaan jatkossakin julkaisemaan niin kauan kuin Harri Valoma viitsii niitä kirjoittaa ja minä olen päätoimittajana. Itsekin olen vastaavia kolumneja kirjoitellut aikoinaan Tähdet ja Avaruus -lehdessä. Itse asiassa, näitä kaiken maailman huuhaa-juttuja ei muutoin voi käsitelläkään kuin huumorinpilke silmäkulmassa. Valitettavasti jotkut lukijat eivät sitä ymmärrä.
Totta on, että Radianttilla on kirjoittaja pula. Tämä tila on varmasti kaikkilla jäsenlehdillä, joten se ei sinällään ole mikään uutinen. Jos joku on kirjoittamisesta kiinnostunut, niin juttujaan voi tarjota käytettäväksi milloin vain ilman, että niistä erikseen pyydetään. Hyviä juttuja otetaan mielellään vastaan myös yhdistykseen kuulumattomilta. Tosin kirjoitus- ja kuvapalkkioita emme pysty maksamaan, mutta tekijänkappaleen lupaamme lähettää, jos kirjoittaja kertoo postiosoitteensa.
Joku kritisoi julkaistujen numeroiden määrää. Sille on olemassa parikin merkittävää syytä:
1. jäsenlehti pitää ilmestyä riittävän monta kertaa vuodessa, jotta jäsenet kokevat sen nimenomaan jäsenlehdeksi ja palvelee yhdistyksen tiedottamisen tarvetta. Kerran vuodessa ilmestyvä läpyskä ei varmasti sitä samaa tunnetta saa aikaiseksi eikä palvele tiedottamista. Mielelläni julkaisisin lehteä kuusi tai jopa 12 kertaa vuodessa jos resurssit vain antaisivat myöten.
2. yhdistysten jäsenlehdet ovat alvittomia, jos ne ilmestyvät vähintään neljä kertaa vuodessa. Alvittomuus kattaa sekä painamisen että postittamisen. Julkaisukertojen pudottaminen kolmeen tai kahteen numeroon vuodessa ei siis toisi mitään tai merkittävää rahallista säästöä.
Seppo Linnaluoto mainitsi minun pyrkimykseni siirtyä päätoimittajuudesta pois. Se on totta, vaikka se tuskin kovin nopealla aikataululla toteutuu. Uuden päätoimittajan löytäminen ja kouluttaminen on kuitenkin hidas juttu, varsinkin kun siihen liittyy muitakin muutoksia Tampereen Ursassa. Jos kyseinen operaatio tehdään yhdellä rysäyksellä, niin sellainen harvoin onnistuu edes välttävästi. Arvelen, että jos joku jäsenistä ilman lehdentekokokemusta (siis ei-ammattitoimittaja) asiasta kiinnostuisi nyt, niin ehkä 3–5 vuoden kuluttua hän voisi aloittaa päätoimittajana täysin itsenäisesti.
Kari A. Kuure
Tampereen Ursa ry.