Onko tuo nyt tuttavallisemmin C11? Jos on, se painaa n. 13kg. Ja tuo ekvatoriaalinen jalusta taasen toiselta nimeltään cg-5gt. En usko tuon yhdistelmän toimivan edes visuaalihavaintoihin. cg-5gt kantokyky on omalla tripodilla 12 kg. Itselläni on tuo ja sen päällä 150mm f4 Newton enkä edes 8" Newtonia kuvausroippeineen harkitsisi sen päälle laittaa.
Mikä ihmeen kauppa edes puolitosissaan ehdottelee C11 laittamista cg-5gt:n päälle? Tiedän, että Celestronin sivuilla tuo komeilee sen päällä, mutta jälleenmyyjiä ei ole vielä tullut vastaan ehdottamaan tuollaista komboa.
Esim TS myy kahta C11 komboa, toisessa on jalustana CGEM ja toisessa CGE Pro.
Tuon putken polttovälin takia seurannan polttovälikin pitää olla aika reipas, epäilen kevyiden ratkaisujen kuten KWIQ guider tyyppisten, olevan liian vaatimattomia joten pelkän putken ja kuvausroippeen lisäksi jalustan tulee kantaa myös seurantaputki ja kaksoissatula. OAG ei oikein toimine kapean kuvakentän vuoksi myöskään.
Kun kuvausta olet aloittamassa, niin kannattaa lukea tätä foorumia huolella ja katsoa minkälaisia kuvia muut ovat saaneet omalla kalustollaan ja tutkiskella sopiiko tuon Schmidt-Cassegrain alkuunkaan omiin käyttötarpeisiin. Eri kohteet vaativat omanlaisensa kaluston ja kuvaustyylin jotta kuvista tulisi mahdollisimman hienoa ja että itse kuvaus olisi sujuvaa. Itse olen täältä saanut aivan älyttömästi vinkkejä.