Terve! Olen tässä pohtinut, lueskellut ja miettinyt pääni puhki ja aina löydän, jonkun mokan... Olen ajatellut hankkia välineet DS-kuvaamiseen, mutta en saa millään selvää, sopiiko yhteen ja toimiiko vaiko sittenkin. Välineet, joita olen ajatellut:
Celestron EdgeHD 800 Advance VX Moun
Reducer 0,7
OAG (mikä ?)
Autoguider (mikä ?)
Celestronin advanced VX mountTAI
Celesteron SCT 8" Advanced VX Mount- comakorjaus ja reducer
- oag
- autoguider
- celestronin oma advanced vx mount
Nyt kun olen pääni puhki kuluttanut, ajattelin luopua ajatuksesta, että olisin hankkinut Autoguider teleskoopin. Ajattelin säästää tässä ja kokeilla Off-Axis Guideria. Ongelma on siinä, että kun lueskelin enemmänkin, niin kappas vaan, ettei nuo Celestronin OAG:t vissiin toimikaan EdgeHD:n kanssa siten, että siihen saisi autoguiderin ja dslr (1.6x canon croppi) kameran kiinni vaan Celestronilta olisi tulossa (?) jokin uusi OAG tässä kuussa EdgeHD:lle(?).
OAG:tä ajattelin ihan syystä, että jos ostan guider teleskoopin, ostan sitten kerralla sen verran hyvän (apo), että sillä voi myös valokuvata, mutta en nyt tässä vaiheessa viitsisi maksaa tonnia siitä ilosta, kun jo EdgeHD ja tarvittavat välineet tulee kostantamaan reippaasti. Ajattelin kokeilla OAG:tä ensin, kun näyttävästi useimmalla on ihan hyviä kokemuksia OAG:stä - jopa parempia aloittelijoille kuin erillinen autoguider teleskooppi. Flexture näyttää haittaavaan erillisen autoguider teleskoopin kanssa pitkillä valotuksilla ja minunkaltaisille aloittelijoille aiheuttaisi todennäköisesti harmaita hiuksia. Mirror flippiä ei taida EdgeHD:n kanssa kuitenkaan olla?
Ilmeisesti lähitaivaankappaleiden kuvaamisen riittää ihan jalustan oma goto/sync (eq jalustahan tuo advanced vx mount on)? Sitä varten ei erillistä autoguideria tarvita?
Mutta sitten kaukaisempien kohteiden kuvaamisessa täytyy olla jonkimmoinen autoguideri joko oag tai teleskoopin kautta. Näin olen ymmärtänyt. Toimiiko
celestronin stand alone autoguideri myös koneeseen liitettynä (esim. PHD-ohjelman kanssa?) vai onko nuo stand alone autoguiderit sitten kirjaimellisesti semmoisia, ettei niitä paljon tietokoneeseen liitetä? Onko edes olemassa stand alone autoguideria jonka saa koneeseen kytkettyä ja ohjelmallisesti ohjattua? Vai onko nämä aina joko-tai -malleja?
Hiukan epäselvää on myös se, että miten tuollainen kokoonpano saadaan toimimaan, kun olen netistä lueskellut ja huomannut, että yhtä sun toista välikappaletta tuntuu tarvitsevan kameran liittämiseen (back focus). Kuvittelin sen olevan näin yksinkertaista:
teleskooppi (edgehd 800) -> OAG (autoguider sivuliitäntään) -> T-palikka (EOS) -> Canon 1,6x kroppirunko.
Mutta näyttäisi olevan huomattavasti monimutkaisempaa -ko/kö?