Kirjoittaja Aihe: EU:n kuluttajasuojan yhtenäistäminen (takuuasiat yms.)  (Luettu 18922 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jarkko.A

  • Eksoplaneetta
  • ***
  • Viestejä: 463
Teen konsultaatiota eräälle puolueelle kuluttajasuojakäytäntöjen yhtenäistämisestä EU:n alueella joten nyt olisi hyvä sauma sanoa omia mielipiteitään liittyen asiaan. Käytännöthän vaihtelevat jäsenmaasta toiseen ja nykyisin Suomessa on voimassa melkeinpä tehokkaimmat käytännöt jos asiaa katsotaan kuluttajan näkökulmasta.

Tämä vaihtelu on kuitenkin aiheuttanut sen, että eri maista esimerkiksi Internetin välityksellä tilattaessa ei olekaan voimassa kuluttajan kotimaan lainsäädäntö, vaan myyjän maan lainsäädäntö muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Siten ollen takuuehdot vaihtelevat runsaasti.

Pääpiirteissään olen linjannut muutaman asian, joita suomalaisten meppien tulisi vaatia:
Takuun alaisen huoltotoimenpiteen vaatimista lähetyskuluista on myyjä vastuussa molempiin suuntiin. Jos vika on käyttäjän aiheuttama, voi myyjä periä huoltotoimenpiteen aiheuttamat kustannukset ja lähetyskulut ostajalta.

Ostajan myydessä tuotteen eteenpäin, tulee lakisääteisen takuun siirtyä uudelle omistajalle, jos alkuperäiset kuitit annetaan kaupanteon yhteydessä uudelle omistajalle, tai jos alkuperäisellä myyjällä on käytössään sähköinen asiakasrekisteri, joka sisältää ostostiedot ja tälle ilmoitetaan kaupasta välittömästi kaupanteon jälkeen. Lakisääteisen takuun ehdot ylittävä myyjän antama takuu voidaan rajoittaa ensimmäiseen ostajaan.

Käyttöohjeet on oltava saatavilla niillä kielillä, joilla tuotetta markkinoidaan.

Tuossa nyt nuo lyhyesti muotoiltuna koskien kuluttajakauppaa. Yrityksille on sitten olemassa omat säännöt, joissa turva on rajoitetumpi kuin kuluttajalla.