Matovaihteen teetätys

Aloittaja jaava, 30.01.2007, 12:19:27

« edellinen - seuraava »

jaava

Heräsi kysymys joko tehdä itse tai teetättää matopyörä ja matoruuvi, siis sellainen pari joka kykenee äärimmäiseen tarkkuuteen. Tai melkein. Niin ja kokoa sen verran ettei ihan pieni klappi vaihteessa näy kovin jylhästi optiikalla.

Täällä on Kaitzu ainakin tehnyt itse. Oletko mittaillut millaisiin PE arvoihin olet pääset omatekemillä?

Tarvitaanko tekohommissa oikeen aikuisen miehen sorvia, joita maapallolta löytyy vain pari, vai onnistuuko tuo jollain viksuilla vaikkakin hitaammilla keinoilla, joista ei ole tuotannolliseen käyttöön?

Entäs jälkikäsittely, millä kiillotus joka ottaa ne viimeiset kulmasekunnit PE:stä pois? Joku kotikutoinen elktrolyysikäsittely vai hammastahnalla hiomalla?

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

jaava

Kiitos hienosta vastauksesta.

"Losmandyn jalustan mukana saa puolet pienemmän 2500Eurolla."

Jaaha Kaizusta on sitten tuon tilauksen myötä tullut Losmandy-mies:)

Pitäsköhän tässä nyt alistua sitten vaan tuon kaupallisen tuotteen hankkijaksi. vaiko alkaa valmistaa pienimuotoisesti kunnollisia kääntöpäitä Suomalaisille kaukoputkimarkkinoille:)

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

veka

Lainaus käyttäjältä: kaizu - 31.01.2007, 01:04:56
Suoraan jyrsinkoneessa jakopöydällä saatava tarkkuus ei riitä. Omassa 230 mm halkaisijaisessa pyörässä 1"tarkoittaa hammaskehällä 0.0005mm eli aika lähelle vihreän valon allonpituutta. Parhaimmilla työstökoneilla paikoitustarkkuus on yhtä dekadia karkeampi.
Oman hammaspyöräni olen tehnyt kierretapilla niin että kierteen nousu on pyörittänyt aihiota nousun verran joka kierroksella.
Kun uusi kierre yhden kierroksen jälkeen kohtaa vanhan, eivät kierteet osu kohdakkain. Kun jyrsimistä jatkaa niin ulkohalkaisija pienenee. Minun pyörässäni nousu on 1.25mm joka tarkoittaa sitä että aina 0.4mm:n halkaisija muutoksen jälkeen jako on taas samassa vaiheessa. Lopetin jyrsimisen yhdellä kerralla kun kierteiden päät kohtasivat. Tämän jälken hioin matopyörää kierretangolla ja hiomatahnalla ja lopuksi hiomalla sovitin yhteenkäyttöruuvin ja hammaspyörän.
Ruuvi pyörii seurannassa 1r/2.5min. kuvia pinotessa olen huomannut tällä jaksolla suuruusluokaltaan 3-4 pikselin huojuntaa eli karkeasti yhtämonta kaarisekuntia koska peilin polttoväli on 1250mm. Hammastuksen jatkosohdalla virhe on huomattavasti suurempi. Sillä kohdalla ei tarvitse kuvata, siitä voi ajaa ohi. Hammaspyörän keskitysepätarkkuus on 0.1mm. Se aiheuttaa virhettä 1pix/min. Suunnasta riippuen se joko kumoaa ruuvin jaksollista virhettä tai toisella kohdalla summautuu siihen.
Pääsen ilman autoguideria jalustallani minimissään 30sek valotusaikaan ja parhaimmillaan vähän yli minuuttiin.
Kotikutoinen jalusta pysyy suurimman osan aikaa 10" PE ikkunassa, mutta kierteen jatkokohdalla heitot ovat suurempia.
Käytännössä muut seikat rajoittavat pisimmät yhtenäiset valotukset puoleen minuuttiin.

Mitä taas hintaan tulee niin tuttavani osti pari vuosikymmentä sitten hammaspyöräparin tähän tarkoitukseen 12000 mk:lla. Pyörän halkaisija oli n.30cm. Inflaatiolla korjattuna se voisi tänään olla 3000 Eur. Losmandyn jalustan mukana saa puolet pienemmän 2500Eurolla.

Kaizu

Hammassektorin käytöllä pääsee toki selvästi halvemmalla ja silloin voi sen sädettäkin kasvattaa huomattavasti suuremmaksi kuin hammaspyörässä ainakin tähtitornissa paikalleen asennetussa jalustassa. Valmistin itse aikoinaan hammassektorin rautakaupasta saatavista pitkistä kierretangoista halvalla. Sektorin säteeksi tuli 94 cm, mikä siis vastaisi peräti 188 cm:n läpimittaista hammaspyörää ! Tällöin eivät pienet hampaistuksen epätasaisuudetkaan näy niin voimakkaasti seurannan tarkkuudessa. Olen tehnyt jalustan muutoinkin todella raskasrakenteiseksi, jolloin tuulenpuuskat ja tärinät eivät pilaa kuvia. Vähäisellä manuaalisella guidauksella pääsen yleensä vaivatta CCD -kuvauksessa 2 minuutin valotuksiin 40 cm:n newtonilla käyttäessäni 152 cm:n tai 200 cm:n polttoväliä. Vajaan 3 tunnin kuvaamisen jälkeen joutuu tosin käymään tähtitornin alemmassa eli 2. kerroksessa palauttamassa sektorin alkuasentoonsa, mutta se ei ole suuri vaiva.

veka

jaava

Tuollaiselle takapihan kiinteälle kääntöpäälle voisi olla markkinoitakin. Ainakin jos sen saisi jotakuinkin inhimmilliseen hintaan ja omalla työpanoksella hankittua.

Kun löytyisi taho, joka tuottaisi puolivalmiita aihioita, joista kotikonstein jo saisi värkättyä Paramountin tasoisia, vaikka ei yhtä raahattavia kaukoputken kannattimia. Esimerkikksi 30cm matopyöräaihio, ilman matouraa ja valmiita rosterimatoruuveja. Laakereita ja ruuvejahan saa kaupasta, mutta akseli ja koppa tarvittaisiin vielä. Akseli ehkä valmiikisi katkaistuna ja koppa valettuna alumiinista. Koppa vielä niin suunniteltuna että kaksi yhteen pulttaamalla  saa RA ja Dec osat.

Ja tietysti hyvät kuvat ja kunnon ohjeet nettiin. Astronettiin.

Innostuin aiheesta niin paljon että tutkiskelin netistä mitä CAD-maailmaan kuuluu ja latasin pari ohjelmaa mekaniikkasuunnittelua ja niiden WEB-esittämistä varten. Ihan mielenkiintoista hommaa kun en ole koskaan CAD:n kanssa räpelöinyt - mitä nyt vierestä lähinnä katsonut.

Hieman jo aiheen vierestä, mutta seuraavat ohjelmat saivat minulta papukaijamerkit:

- CAD 3D ohjelma VariCAD (http://www.varicad.com/)
- Esitysmuotona WEB sivulla jpg:n lisäksi x3D (viimeisin 3D esitysmuotostandardiehdokas), johon löytyy jo selaimiin tukea, ja jossa muodossa kappaleita voi zoomata, pyörittää ja siirrellä. VariCAD pystyy tallettamaan tiedostoja muodossa, jonka taas AccuTrans 3D (http://www.micromouse.ca/) pystyy muuntamaan x3D muotoon.

Eli on täällä jo projektia mietitty ja aloteltu:)

JV




If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.

J.Tuukkanen

Noita matopyöriä ja ruuveja saa täältä http://www.gierlinger.cc/schnecke.htm ja muu elektroniikka löytyy täältä http://www.astro-electronic.de/
Tutkin aikoinaan mahdollisuutta valmistaa jalusta itse mutta luovutin ajanpuutteen vuoksi.
Jari Tuukkanen

jaava

Ompas komeita matovaihteita.

Minua vaan erityisesti kiiinostaa tuo mekaniikkasuunnittelu kun en ole koskaan sellaista tehnyt. Elektroniikka ja ohjelmointi on sensijaan tuttua touhua.

Vaikka onhan se niin, että kaikki on hyvin niin pitkään kun ei ole pistänyt penniäkään kiinni. Tuppaavat mulla jäämään hyvätkin ideat kesken. Kun tulee uusia päälle.

JV
If no Higgs particle exists, we have a revolution in our hands.