Suomen yötaivaan tausta ja seeing

Aloittaja hlehto, 10.08.2006, 01:28:55

« edellinen - seuraava »

hlehto

Tervehdys,
               Nyt kun taivaat ovat pimenemässä niin on hyvä aloittaa Suomen yötaivaan taustakirkkauden ja seeingin selvittäminen.
Sain Cygnus 2000 päiviltä paljon hyviä rakentavia ehdotuksia, ja olen nyt valmis ottamaan vastaan ilmoittautumisia sekä taustan että seeingin mittaamiseksi. Olen päivittänyt verkkosivut ja ne löytyvät mittaus-  ja ilmoittautumisohjeineen osoitteesta
http://users.utu.fi/hlehto/tausta/

Kaikenlaiset parannusehdotukset ovat tervetulleita.
Parahin terveisin
Harry

jmantyla

#1
Kiitän lämpimästi Harry Lehtoa tämän tutkimusprojektin organisoinnista.  Havainnoinnin ja kuvauksen osuus päättyi nyt, kun
lumisade peitti eteläisen Suomen ja valkoinen maa heijastaa taivaalle valosaastetta aikaisempaa enemmän.
Olin mukana projektissa.  Vajaan kolmen kuukauden ajan otin kuvia samoista taivaan alueista ISO800/30s./50mm/f1,8 asetuksilla.
Harry varmaan myöhemmin kertoo tutkimuksen tuloksista.  Mukana oli ainakin kreikkalaisia, joten saanemme tietää mikä on ollut
taustataivaan tummuus eri maissa. Oma saldoni oli 51 kuvaa 18.8.-30.10.2006.
En tiedä millaisia kuvia muualla on otettu, mutta omat kuvani kolmelta paikkakunnalta paljastivat lähes järkyttäviä eroja
taustataivaan tummuudessa.
Tässä yksi parhaista ja mielestäni vähiten valosaasteen pilaamista kuvista Pohjantähden alueesta syyskuussa Kangasalta, jonka olen luullut olevan valosaasteeton paikka:

Kuvittelin pitkään, että Kangasalla otetuissa kuvissa taustalla esiintyvä ruskeanpunainen väri aiheutuu kameran ccd-kennon kohinasta.  Kun olin lokakuussa Posiolla lähellä napapiiriä, pääsin testaamaan asiaa.  Tulos oli seuraava:

Väri olikin siis peräisin taivaalta. Varmuuden vuoksi testasin asiaa ottamalla samoilla asetuksilla kuvia Helsingissä.  Tässä Helsingin
Puistolassa lokakuun lopulla lähellä Vantaan rajaa melko pimeällä pellolla otettu kuva:

Yritin tuohon aikaan ottaa kuvaa Swan-komeetasta, mutta se osoittautui täysin mahdottomaksi kehä III-saasteessa.
Onneksi en asu Helsingissä.  Lisään vielä, että kaikki po. kuvat ovat suoraan kameran RAW-formaatista ilman minkäänlaista
kuvankäsittelyä.  Olen vain cropannut hyvin pienen alueen Pohjantähden ympäriltä ja muuntanut RAW-kuvat JPG-formaattiin
tiedostokoon pienentämiseksi (n. 13 mb -> 50 kb).
Miten te hesalaiset tuon valosotkun keskellä pystytte lainkaan havainnoimaan ja kuvaamaan tähtitaivasta?

Jorma M.
Kangasala