Tulipallo 24.4 n.klo 23.20

Aloittaja Gronjyr, 25.04.2011, 10:11:32

« edellinen - seuraava »

Gronjyr

Havaitsin hyvin kirkkaan tulipallon, kun olin pystyttämässä kalustoa Lohjan seutuvilla n. klo 23.20 aikoihin jos nuo minuutit nyt oikein muistan.
Kohde tuli jostain lyyran ja herkuleksen välimaastosta ja jatkoi matkaa käärmeen suuntaan, kunnes hajosi selkeästi kappaleiksi ja himmeni.

Oli yksi upeimmista mitä olen nähnyt ja herätti huomion pimeällä paikalla välittömästi.

Jyrki G.
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

einari

Aika täsmää siihen mitä näin kanssa. Olin sisällä ja ikkunasta huomasin.
___
Tapio

mmu

Aika täsmää, suunta pohjoisesta etelään, Lappeenrannassa, noin. Katsoin kelloa 23.22. Tulipallo kirkas ja väri oudon vihertävä- vaimon havainto, Itselläni oli silmä kiinni okulaarissa! MMu

Jarmo Moilanen

Näyttää siltä että tämä on tarttunut useampaankin tulipallokameraan.
Jarmo

Esko Lyytinen

Liitän UFOO ( OU2 ) karttakuvan, jossa näkyy reitti Pieksämäen ja Järvenpään kameroiden perusteella. Järvenpäässä näkyi vain alku, kun meni kuvan ulkopueolelle.
Kun noin epäsuotuisasti lensi meidän alueen kannalta niin tuon tutkiminen päättyi suunnilleen tähän.

Tuo 24./25. yö oli aika erikoinen tulipalloyö. Minulla kirkkain oli Lyridi, eikä noin eteläiset näklyneetkään kamerassani. Tuon otsikkotulipallon (joka ei minulla näkynyt) ja Lyridin lisäksi tuli muita ja näistä saman kaksiminuuttisen aikana 01.10 -01:12 UT, kaksi hidasta tulipalloa, joita kamerakuvissakin ensin luultiin samaksi, kunnes selvisi että eivät sovi yhteen. Timon Pieksämäen kamerat vahvistivat että niitä tuli kaksi. Pohjoisempi joka näkyi minullakin, pudotti ehkä parikymmengrammaisen meteoriitin Hämeenlinnasta lounaaseen. Se toinen lensi kaeumpana etelässä, ilmeisesti Suomenlahden eteläpuolella, mutta määrittyy huonosti (ainakin ilman suurenpaa panostamista) kahden savolaiskameran avulla.
Ja vaikka tuon yhden omassakin kamerassa näkyneen parhaiten olen käsitellyt, niin sen verran hitailta nuo toisetkin tulonopeudeltaan olivat, että lienee toissa yönä näkynyt kolmekin jonkinmoisen meteoriitin pudottajaa kameroissamme.

Ei tuonne Hämenlinnan seudullekaan etsimään kannata lähteä, kun ei tunnu sata kertaa suurempiakaan Suomen maastosta juuri löytyvän. Siitä on taas eiliseltä päivältä viimeksi kokemusta  :grin: .. Kaunis ulkoiluilma oli kuitenkin Lammin seudulla  :smiley:

Esko

pnuu

Lainaus käyttäjältä: Esko Lyytinen - 26.04.2011, 13:54:29
Tuo 24./25. yö oli aika erikoinen tulipalloyö. Minulla kirkkain oli Lyridi, eikä noin eteläiset näklyneetkään kamerassani. Tuon otsikkotulipallon (joka ei minulla näkynyt) ja Lyridin lisäksi tuli muita ja näistä saman kaksiminuuttisen aikana 01.10 -01:12 UT, kaksi hidasta tulipalloa, joita kamerakuvissakin ensin luultiin samaksi, kunnes selvisi että eivät sovi yhteen. Timon Pieksämäen kamerat vahvistivat että niitä tuli kaksi. Pohjoisempi joka näkyi minullakin, pudotti ehkä parikymmengrammaisen meteoriitin Hämeenlinnasta lounaaseen. Se toinen lensi kaeumpana etelässä, ilmeisesti Suomenlahden eteläpuolella, mutta määrittyy huonosti (ainakin ilman suurenpaa panostamista) kahden savolaiskameran avulla.

No pöh. Heräsin ottamaan oman kamerani pois ikkunalaudalta yhdeltä, viimeinen pino loppuu 01.01.21 UT. Tuo otsikon tulipallo jäi minulla näkökentästä kokonaisuudessaan ulos. Kamera Espoossa, katselusuunta noin etelään.

Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"


Jutte

Tervetuloa foorumille. Ensimmäiseksi viestiksi oli sen sisältö aika huikea. Kerro vähän kalustosta ja sen kuvaus suunnasta.
Ollaan samasta kaupungista.
t. J-P
J-P Teitto

Hukka1974

Jep eli kamera on Watec WAT-902H3 Ultimate Tamron 3-8mm F1.0 lasilla. UfoCapture kaappausoftana ja omalla koneellaan. Kameran kuvaussuunta on itä-etelä sektorissa ja kamera sijaitsee orimattilassa heinämaan kylässä maaseudun pimeydessä eikä valosaastetta ole kuvaussuunnalla haittaamassa. Pääasiassa kyttään yläsalamoja.

Jutte

Ok. Hyvä kalusto ja osoittaa, että asiaan on paneuduttu. Kiva kun lähinurkilla on myös meteorikamera olemassa.
PS. Tiesitkö, että viimeisin Suomesta löytynyt meteoriitti on löydetty juuri Orimattilasta v. 1974 eli paljon aikaa on tuosta jo vierähtänyt.
Toivottavasti kameraverkko vaan kasvaa, jolloin löytöjen mahdollisuudet paranevat.
J-P
J-P Teitto

Esko Lyytinen

Tuo kaakkoisimman Suomen tähystäminen tuo tulipallojenkin kannalta hyvää lisäkattavuutta!
Aiotko pitää kamerasuunnan kiinteänä tuonne vai käännellä ukkosten mukaan ?

Tätä tulipalloa en nyt aio enemmälti tutkia, vaikka kuvasi ja vdeosi antaisi siihen hyvää dataa. On ollut sen verran paljon nyt noissa hommia, että ei voi selvästi muualle "menneille" kovin paljoa panostaa.

Esko

Hukka1974

Kamerasuunta pysyy näillä näkymin kiinteänä. Tuo suunta ainoa missä avoin näkymä, metsä peittää liian tehokkaasti muut suunnat.