Kalibroinnin herkkyydet

Aloittaja TuRe, 14.04.2011, 07:35:58

« edellinen - seuraava »

TuRe

Minua on jonkin verran häirinnyt pieni epätietoisuus kalibrointikuvien ( esim. bias-, flätti-) valotusherkkyyksistä ( ISO- arvoista). Toiset kuvaajat ovat foorumilla sitä mieltä, että mahdollisimman pienellä arvolla ( ISO 100). Toiset taas puhuvat varsinaisten kuvien herkkyyksien puolesta.
Jos pyritään pieniin kohina-arvoihin, eikä kalibroinnilla lisättäisi sitä, niin luulisi pienten herkkyyksien puoltavan käytäntöä. Onko joku "normalisointi", tai joku muu asia, joka tekee siitä mutkikkaamman. Joku voisi perustella, onko asialla mitään väliä.  
Tuomo Repo

naavis

Flättikuvilla pyritään pääsemään eroon optiikan aiheuttamasta vinjetoinnista ja kennolla olevista pölypalleroista, eli tässä kohinasta on vain haittaa. Flättikuvat tulisi siis ottaa mahdollisimman pienellä herkkyydellä (ei kuitenkaan alle kameran natiiviherkkyyden). Useissa järkkäreissä natiiviherkkyys on ISO100. Kennon pikseleihin lisätään niin sanottu offset- tai bias-taso, jolla yritetään varmistaa, ettei mikään kennon pikseleistä jäisi täysin mustaksi (korjatkaa jos olen tässä väärässä). Tämän lisäksi kuvan lukeminen kennolta aiheuttaa kuvaan jonkin verran häiriöitä/kohinaa. Tästä häiriösignaalista ja kuvan bias-tasosta pyritään pääsemään eroon juuri bias-ruuduilla. Kameran herkkyysasetus vaikuttaa juurikin tähän lukukohinasignaaliin, joten bias-kuvat tulisi ottaa samalla herkkyysasetuksella kuin käsiteltävät kuvat. Kameran kennoon syntyy myös valotuksen aikana lämpökohinaa. Tästä kohinasignaalista pyritään pääsemään dark-ruuduilla eroon. Pimeäsignaalinkin voimakkuus riippuu kameran herkkyysasetuksesta, joten dark-ruudut tulisi myös ottaa samalla herkkyysasetuksella kuin käsiteltävät kuvat.

Canonistien kannattaa kuitenkin lukaista Kankaan Laurin alkuunpanema ketju, jossa todetaan, että Canonin kamerat tekevät jotain omaa taikuutta, joka ilmeisesti poistaa pimeäsignaalin jo kameran sisällä, joten dark-kuvia ei kannata ottaa erikseen. Ketjun mukaan myös lukukohina on niin mitätöntä, että bias-ruutu voidaan korvata pelkällä tasaisella kuvalla, joka vastaa kameran kennon bias-tasoa.

Yhteenvetona siis:

  • Flättikuvat pienellä herkkyydellä (kameran natiiviherkkyydellä), esimerkiksi ISO100
  • Bias- ja dark-kuvat samalla herkkyydellä kuin käsiteltävät kuvat (Canonilla dark- ja bias-kuvia on pääasiassa kuitenkin turha ottaa)

Lauri Kangas

Jotakuinkin noin. Lyhyesti voidaan sanoa että bias ja dark-kuvissa pyritään korjailemaan sitä miten kenno käyttäytyy ja siksi herkkyyden on oltava sama kuin varsinaisissa ruuduissa. Fläteillä taas yritetään selvittää minkä verran valoa pääsee kennon eri osiin johon ISO-arvo ei vaikuta (tai ei ainakaan pitäisi), jolloin herkkyys laitetaan pienimmäksi kohinan minimoimiseksi.

JariP

Morjens!

Tämä varmaan lähin topic kysymykseeni..
Onko ulkoilman vaihtelevalla lämpötilalla merkitystä dark kirjaston kannalta, kun kamerassa reguloitu jäähdytys, eli kennon lämpötilan saa pysymään haluttuna? Ikuisestihan kirjastoa ei voine käyttää, aika ajoin olisi otettava uudet otokset, olenko ymmärtänyt sinnepäinkään ? Tarkoitus olisi siis tehdä kirjasto eri mittaisille valotusajoille valmiiksi.

tjari


C8 / Hs f2, Cgem, Atik 428exm, Kwiq / Lodestar
Astronomik 12nm nb filters

Blokkeri  http://jarinkuvat.blogspot.fi/

naavis

Lainaus käyttäjältä: JariP - 04.03.2012, 13:36:44
Morjens!

Tämä varmaan lähin topic kysymykseeni..
Onko ulkoilman vaihtelevalla lämpötilalla merkitystä dark kirjaston kannalta, kun kamerassa reguloitu jäähdytys, eli kennon lämpötilan saa pysymään haluttuna? Ikuisestihan kirjastoa ei voine käyttää, aika ajoin olisi otettava uudet otokset, olenko ymmärtänyt sinnepäinkään ? Tarkoitus olisi siis tehdä kirjasto eri mittaisille valotusajoille valmiiksi.

tjari




Kennon lämpötila on ainoa, joka vaikuttaa asiaan. Joten jos reguloitu jäähdytys toimii niin kuin pitää, ei ulkolämpötilalla luonnollisesti ole väliä.

hoptari

Tuo bias asia canonin kameralla jäi minulle hiukan epäselväksi. Havaitsin tekstissä kolme vaihtoehtoa:
- bias kuvat samalla herkkyydellä kuin varsinaiset kuvatkin
- bias kuvana jokin (?) vakio arvo
- bias kuvia ei tarvita ollenkaan

Jokin noissa mättää, mutta mikä?

Lauri Kangas

Varsinaisten bias-kuvien ottaminen canoneilla on ihan turhaa sulkimen kulutusta, ja johtaa todennäköisesti kohinan lisääntymiseen kalibroinnissa.

Bias-tason vähennys on kuitenkin pakko tehdä jotta flättikorjaus toimii oikein. Bias-kuva kannattaa siis korvata vakioarvoisella (tasaharmaalla) kuvalla ja se arvo riippuu kamerasta.

hoptari

Miten tuollaisen vakio bias kuvan voi tehdä DeepSkyStackerille. Iriksen fill komennolla tehty tiedosto ei sille kelpaa.

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 14.04.2011, 10:45:26
Fläteillä taas yritetään selvittää minkä verran valoa pääsee kennon eri osiin johon ISO-arvo ei vaikuta (tai ei ainakaan pitäisi),
Vähän vanha ketju, mutta kysyn silti. Eikös kuitenkin suurella herkkyydellä dynamiikka kärsi, jolloin kontrastin kasvaessa vinjetointi on selvempää, jolloin pienen herkkyyden kuva ei vastaisikaan oikeaa?
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

naavis

Lainaus käyttäjältä: JKyytinen - 31.12.2013, 10:37:15
Vähän vanha ketju, mutta kysyn silti. Eikös kuitenkin suurella herkkyydellä dynamiikka kärsi, jolloin kontrastin kasvaessa vinjetointi on selvempää, jolloin pienen herkkyyden kuva ei vastaisikaan oikeaa?

Absoluuttiset kirkkauserot kasvavat herkkyyden kasvaessa, mutta suhteelliset erot pysyvät samana. Vain näillä suhteellisilla eroilla on kalibroinnin kannalta merkitystä.

Lauri Kangas

Dynamiikan kärsiminen tarkoittaa sitä että kuva palaa puhki jo pienemmästä valomäärästä. Suurempia valomääriä ei voida silloin esittää kuvassa.

Ajatellaan nyt että herkkydellä 1 kuvan keskiosaan pääsee 20 kappaletta valoa ja se tuottaa pikseliarvon 1 (valkoinen). Vinjetoinnin takia nurkkiin vain pääsee 10 valoa, joten pikseliarvo on 0.5 (harmaa). Saadaan flättikuva jonka mukaan nurkat täytyy jakaa puolikkaalla (kertoa kakkosella), jotta kuva on jälleen tasainen.

Nostetaan herkkyys arvoon 2. Nyt keskusta nousee pikseliarvoon 1 puolikkaassa äskeisestä valotusajasta, joten keskelle pääsee 10 valoyksikköä. Samassa ajassa nurkkaan tulee 5 valoa. Nurkissa pikseliarvo on siis edelleen 0.5.

Kummallakin herkkyydellä täysin musta kohta (esim. kokonaan läpinäkymätön pölyhiukkanen kennolla) tuottaisi arvon 0.

Siispä flätti on kontrastiltaan (suhteellisilta kirkkauksiltaan) samanlainen. Suuremman herkkyyden muut haittapuolet (huonompi SNR) jäävät jäljelle.

JKyytinen

Ymmärsin, mutta näköjään DSS varoittaa, etteivät flätit ole samalla herkkyydellä. Ihan sama :P
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Lauri Kangas

Lienee DSS:n tekijätiimin oma päätös edellyttää raakakuvilta ominaisuuksia, jotka tekevät lopputuloksesta huonomman kuin siitä voisi tulla.

Mutta ei hätää, DSS:llä voi pilata loppukuvansa huikaisevan monella muullakin tavalla ilman, että siihen voi itse vaikuttaa.  :rolleyes:

hoptari

Jos, eli kun kameran herkkyys valoisuuden suhteen ei ole täysin lineaarinen, niin flätti pitäisi kai ottaa samalla valoisuusarvolla
kuin se valoisuus, joka halutaan korjata, on. Kirkkaampia kohtia flätti ylikompensoi ja himmeämpiä kohtia alikompensoi.
Kun haluan taustataivaan parhaiten korjatuksi, otan taustataivaasta flättikuvan ja teen siitä flätin tyyliin "keinotekoinen flat".
Kun kohinaa ei siinä ole, niin yksikin flättikuva riittää. Tuosta kameran epälineaarisuuden määrästä ei minulla ole mitään hajua,
mutta kai sitä kuitenkin on.
I.S.

naavis

Lainaus käyttäjältä: hoptari - 10.01.2014, 23:30:51
Jos, eli kun kameran herkkyys valoisuuden suhteen ei ole täysin lineaarinen, niin flätti pitäisi kai ottaa samalla valoisuusarvolla
kuin se valoisuus, joka halutaan korjata, on. Kirkkaampia kohtia flätti ylikompensoi ja himmeämpiä kohtia alikompensoi.
Kun haluan taustataivaan parhaiten korjatuksi, otan taustataivaasta flättikuvan ja teen siitä flätin tyyliin "keinotekoinen flat".
Kun kohinaa ei siinä ole, niin yksikin flättikuva riittää. Tuosta kameran epälineaarisuuden määrästä ei minulla ole mitään hajua,
mutta kai sitä kuitenkin on.
I.S.

Kunhan ei polta flättiä puhki tai jätä lähes mustaksi, järkkärin vaste pysyy käytännössä lineaarisena. Tästä ei yleensä tarvitse murehtia.