Autoguidauskaapelin sopivuus

Aloittaja Tane, 10.04.2011, 12:38:23

« edellinen - seuraava »

Tane

 Olen jo jonkin aikaa ihmetellyt ongelmaa ja kysympä olisiko joku törmännyt vastaavaan tai muuten osaisi sanoa mistä tässä on kysymys.Autoguidasin Orion Starshoot kameralla mutta siitä hajosi RJ12 johdon päistä ne muoviosat jotka auttaa kiinipysymisessä porteissa.Otin toisen RJ-12 johdon jota olen käyttänyt ALccd-5 kamerassa.Muuten on käypä mutta Orion Starshootilla ei sillä saa tarkkaa guidausta.Hidasta kohteen siirtymistä alkaa heti tapahtumaan.En vain usko että näille on ihan omansa autoguidauskaapelit erikseen oltava.Tuota samaa RJ-12:a myydään käsittääkseni lisävarusteeksi näille kummallekin merkille?Olen ottanut tietokoneelta toisen kameran ajurit ja ohjelmat pois mutta ei mitään merkitystä,uskoisin sen kyllä siltä puolelta olevan kiini.Unohtuuko nyt joku lisäosa ohjelmasta vai mikä olisi syy..?
Celestron C14,

Kaizu

Näkeekö siitä vanhasta kaapelista minkä värinen johto menee mihinkin pinniin ja ovatko päät samanlaiset?
Onnko uusi kaapeli ehjä? Oletko soittanut johdot läpi? Verkkokaapeleissa olen törmännyt usein huonoon laatuun.
Kaapelin sisällä voivat jotkin johdot olla kierrettynä pareina, sillä on merkitystä kun parissa siirtyy nopeaa dataa.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

RJ12-kaapeleita on kahta sorttia, toisessa piuhat on kytketty suoraan ja toisessa ristiin. Enpä nyt muista tarkkaan kumpaa piuhaa ST4 käyttää mutta itse kun ostin normaalia piuhaa  (kumpaa se nyt sitten oli) verkkokaupasta, toimi ihan hyvin.

Tane

 Starshootiin sopiva johto tuntuisi olevan ristiinkytketty.On sellaiset pahkurat molemmissa päissä suojuksen alla.Alccd(QHY-5) guidaa suoralla johdolla.
Celestron C14,

Lauri Kangas

Starshoot autoguider ja ALCCD5 ja QHY5 on kyllä kaikki ihan täsmälleen samoja kameroita, eli ei pitäisi olla mitään eroja kaapeleissa. Mulla ei ole tässä nyt käsillä guidauskaapelia kun olen jo pari vuotta hoitanut guidauksen ascomin kautta, niin ei voi mitata.

Tane

 Sen täsmennän että tämä Alccd on 1,3mp värikamera.Tuli puolivahingossa viime kesänä Teleskop-Serviceltä mutta on sanottava että mitään eroa Starshootiin verrattuna ei seurantatähtien löytymisessä ole.Seurantaputki on 9x50 etsin ja aina siltä jotain näkyy.Valotusaikana 1-1,5sekuntia riittää.Kuva on tummempi kuin mustavalko kameran mutta sen saa PHD:ä säädettyä tarvittaessa vaaleammaksi.
Celestron C14,

Gronjyr

Itsellä ainakin on ihan normaali rj12-kaapeli toiminut QHY5:n kanssa. Mv-kennolla.
Kaapeli ei ole ristiinkytketty eli kummassakin päässä kaikki 6 johtoa menee samassa järjestyksessä liittimeen.
En tiedä noista pahkuroista, mutta siis liittimiin kurkkaamalla tämä kytkentä selviää.

Tämä on ihan normaalia deltacon halpisjohtoa, jostain verkkokaupasta tilasin.
Tein samasta johdosta myös st-4 portin tuohon HEQ5 käsikapulaan, sillä erotuksella, että yksi johto piti poistaa käytöstä.

Eli kyllä näissä ainakin minulla ihan normaali ja ehjä johto on hyvin toiminut.

Jyrki G.
Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

Tane

 Kyllä.Minulla on useampi RJ-12 kaapeli ja kaikilla niillä Alccd eli QHY-5 guidaa moitteetta.Kaikki alkoi siitä kun minulla on myös OrionStarshoot jota QHY-5 klooniksi sanotaan ja tämän Orionin kaapeli rikkoutui ettei tahdo pysyä kameran puoleisessa portissa.Siksipä ajattelin kokeilla Alccd:ä käyttämääni guidauskaapelia Orioniin.Phd teki kalibroinnin aivan normaalisti mutta kun seuranta alkoi niin vihreän laatikon sisällä tähti liukuu pikkuhiljaa vasempaan ja varsinaisen kuvauskameran tähdet venyvät sen mukaan viivoiksi.Ilmiön havaitsin jo alkusyksystä ja uskoin sen johtuvan ohjelmista,ehkä jonkin lisäosan puuttumisesta.Useasti niitä värkkäilin eri uskoon mutta oli aina palattava entiseen.Ei hätä ole pahempi sillä toimii se Orionkin kunhan on vain se aivan alkuperäinen kameran mukana tullut kaapeli.Mielenkiintoinen yksityiskohta kuitenkin ja tuli ajankohtaiseksi sevitellä asiaa kun kauppasin kameraa.Nyt ei kamera ole enää minulla ja en voi jatkaa tutkimuksia.Palailen asiaan jos kuulen jotain...
Celestron C14,

prototype

Normaali kääntämätön johto on kun sen mittailin lävitse. Seurannan ongelman todennäköisesti tuottaa kosketushäiriö kameran liittimessä. Palailen vielä asiaan kun saan tarkemman diaknoosin kasaan, mutta ainakin kamera toimii moitteettomasti ja pienen taikinoinnin jälkeen kaikki pelittää 64-bittisessä win 7:kassa. Seurannan tuloksia pääsee kokeilemaan vasta sitten kun jostain saan repäistyä ylimääräisen etsimen kameraan kiinnitettäväksi.

Tane

 Oletettavasti vika on syntynyt kun liimasin RJ-12 johdon rikkoutuneeseen päähän palan muovia että pysyisi kamerassa paremmin kiini.Se pysyi liiankin hyvin ja on painanut sitä kameran liitintä niin että siihen ei nyt mikään toinen RJ-12 johto saa kunnon kosketusta.
Celestron C14,

prototype

Apua kaivataan. Mistä löytyy sopivat ajurit ASCOMILLE että osaa käyttää modattua EQ-6 jalustaa? Olen etsinyt ja kokeilut kaikennäköisiä mutta ei ilmesty ascomin valintaikkunaan mitään EQ-6 jalustaan suuntaavaa vaihtoehtoa. Käsittääkseni vaatii EQ-5/6 mod ajurin?

Gronjyr

Lainaus käyttäjältä: prototype - 07.05.2011, 00:16:21
Apua kaivataan. Mistä löytyy sopivat ajurit ASCOMILLE että osaa käyttää modattua EQ-6 jalustaa? Olen etsinyt ja kokeilut kaikennäköisiä mutta ei ilmesty ascomin valintaikkunaan mitään EQ-6 jalustaan suuntaavaa vaihtoehtoa. Käsittääkseni vaatii EQ-5/6 mod ajurin?

Jos kyseessä siis käsikapulaan tehty modaus ja jos yrität guidata jollain guidauskameralla niin kuin noista aiemmista viesteistä voisi olettaa.
Niin esim. PHD:ssä olen itse laittanut sieltä mount valikosta on-camera vaihtoehdon päälle.

Sitten vain valitaan kameravalikosta oikea kamera esim. qhy5:llä ccd labs Q-guider. Tietysti nuo kameran omat ajurit pitää olla asennettuna.

Sitten ei muuta kuin valotukset pyörimään ja tarkennus kuntoon jne.

Eli en itse ole ainakaan ascomia tarvinnut tuon käsikapula modauksen kanssa.

Jyrki G.

Jyrki Grönroos
12" F4 newton (DIY)
EQ6 pro (zero backlash mod)
https://www.astrobin.com/users/JyrkiGronroos/
http://greenroseastro.kuvat.fi

prototype

Kiitoksia pitääpäs testata illemmalla saisko jalustan ja kameran jutteleen keskenänsä. Kamera on orion starshoot.

Tane

 Joku voisi tietää että kuinka SBIG ST7-XME Deluxe kamerasta jossa siis on tuo guidauskenno samassa,menee tieto jalustaan.Käykö tavallinen guidauskaapeli jalustan porttiin vai onko välissä vaikka GPUSB?
Celestron C14,

Tane

 Lähinnä olisi siis kyse Eq-6 jalustasta ja mitä kautta tuo Sbigin kamera sitä ohjaa?
Celestron C14,