Mitä näin? 6.10.2012 n. klo 20.15-20.30

Aloittaja nylon, 07.10.2012, 09:42:52

« edellinen - seuraava »

nylon

Eli olen täysin aloittelija ja olin eilen kokeilemassa kaukoputkeani ensimmäistä kertaa. Tähtäilin putkeani Vegaan kun huomasin pienen himmeän "tähden" joka liikkui nopeasti Vegan läheltä suoraan alaspäin (lounaaseen). Sitten se katosi puiden taakse. Liikkui nopeasti, ja EI se ei ollut lentokone. Siinä ei välkkynyt mikään vaan sama himmeä valo katosi luultavasta Vegasta taivaanrantaan n. 10 sekunnissa.

Joten, mitä näin?

Meade-mad

Mitäs muita "lentäviä" valon lähteitä taivaalla voisi olla kuin lentokoneet?  :afro:

Annetaan pari vinkkiä.
- Niitä on lähetetty taivaalle hiukkasen yli viidenkymmenen vuoden ajan.
- Niistä valtaosa on amerikkalaisia, venäläisiä tai yhteiseurooppalaisia.
- pienessä määrin niissä on ollut myös matkustajia. Alkuun matkustajat olivat eläimiä, myöhemmin myös ihmisiä

:cheesy:

jk

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

nylon

No sitä mä epäilinkin että satelliitti mutta kun en ole sellasta koskaan ennen nähnyt niin halusin jonkun viisaamman mielipiteen :D

pnuu

Kyseessä on mitä ilmeisimmin ollut COSMO-SKYMED 3 (2008-054A) joka oli lähimmillään Vegaa (noin puoli astetta) kello 20.23.46 kirkkauden ollessa noin mag 5,7.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Meade-mad

Kun katselet taivaan laelle muutaman minuutin heti pimeyden laskettua, näet joka ilta lukuisia satelliitteja. Katselua voi helpottaa tavallisella kiikarilla. Yksi harrastusala on etsiä ennusteiden perusteella tunnettuja satelliitteja sekä laukauksista taivaalle jäänyttä avaruusromua tai selvittää jälkikäteen mitä tuli nähtyä. Mallina vaikka pnuu viesti yllä.

jk