Merkurius keväällä 2011

Aloittaja Seppo Linnaluoto, 13.03.2011, 11:35:25

« edellinen - seuraava »

jmantyla

Merkurius tänään 22.3. klo 19.42 samassa paikassa Helsingin Puistolassa tasan viikkoa myöhemmin kuvattuna:

Sama optiikka kuin 15.3.
Jupiter vierestä on hävinnyt (saattoi olla pilvien takana) ja Merkurius noussut korkeammalle. Kirkkaus on melko sama kuin viikko sitten.
Outo pläntti Merkuriuksen alla on Seutulasta nouseva lentokone.

Jorma M.
Kangasala/Hki-Puistola

JariG

Hain gotolla Merkuriuksen sunnuntaina 20.03. keskellä päivää Auringon itäpuolelta ja siitä välistä löytyi himmeä Jupiterkin. Yritin kuvata, mutta en silloin saanut tarttumaan mitään Imagin Sourcella enkä EOS 1000:lla. Auringon ollessa laskemassa puiden latvojen taakse sain pätkän videota. Kuva vain hyppi enemmän kuin Merkuriuksen halkaisijan verran, joten koostami kuva ei kummoinen ole. Laitan kuitenkin kun eivät muut ole laittaneet yhtään "lähi" kuvaa planeetasta foorumille. Päiväkuvan otto jäi senverran vaivaamaan, että yritän uudelleen heti tilaisuuden tullen. Putkena oli Celestron 14" polttotasolta.
Jari Grén

Timpe

Kyllähän tuosta Merkuriuksen vaiheen näkee ja vieläpä selvästi! Kannattaa muistaa myös, että se on varsin pieni taivaankappale halkaisijaltaan ja matalalla horisontissa. Kannattaa kokeilla uusiksi ja olisi mielenkiintoista nähdä mitä nämä "IR-velhot" kykenisivät tästä saamaan irti. (Omalta havaintopaikaltani ei ole edes näkyvyyttä lännen suuntaan, mutta olen tuota joskus 1980-luvulla katsellut kaukoputken läpi juuri vaihehavaintoa tehden.)
- Timo Inkinen

einari

Mielenkiinnosta tutkin että onhan tällä foorumilla hienoja lähikuvia Merkuriuksesta mutta harmillisesti ovat piilossa monessa eri ketjussa.
___
Tapio

Julius

Sirppi erottui ihan mukavasti IR-suotimella.

Timpe

Tulihan sieltä kuvakin tähän ketjuun, kun vähän potkii näitä "IR-velhoja"  :tongue:
Hieno loppukuva ja samalla pieni ihmettely polttovälistä, millä Merkuriuksen saa kennolle tuon kokoisena?
- Timo Inkinen

Julius

Merkurius on jäänyt vähemmälle kuvaamiselle epäedullisten kuvakulmien vuoksi.
Viimeksi olisi vuosi sitten toukokuussa(?) olut hyvä korkeus planeetalle, mutta
eipä osunut silloin viikonlopuksi keliä.

SW180 pro barlowin kera ja 2x drizzlellähän tuohon pääsee.

jansku136

Tässä kun on nyt taas merkuriuksen näkymiskausi käsillä niin katselin tänään aamulla 04:00-05:00 aikaan merkuriusta 150mm dobsonilla. En onnistunut erottamaan mitään muotoa tai kokoa edes 200x-suurennuksella, vaikka kuinka tarkensin uudelleen ja uudelleen. Onko siis totta että vaiheen näkemiseen tarvitaan vielä isompi suurennus kuin 200x?

Timpe

Olisiko kehno seeing tehnyt kepposet havaitsijalle? Olen näet itse nähnyt selvästi puolikkaan Merkuriuksen jo 96x suurennuksella (200/1200mm putkella) ja todennut samalla havaintopäiväkirjaani, ettei suuremmasta 150x suurennuksesta ollut mitään hyötyä vaiheen näkymiseen, koska seeing oli kehnohko).
- Timo Inkinen

jansku136

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 29.08.2011, 22:32:48
Olisiko kehno seeing tehnyt kepposet havaitsijalle? Olen näet itse nähnyt selvästi puolikkaan Merkuriuksen jo 96x suurennuksella (200/1200mm putkella) ja todennut samalla havaintopäiväkirjaani, ettei suuremmasta 150x suurennuksesta ollut mitään hyötyä vaiheen näkymiseen, koska seeing oli kehnohko).

Voi olla, ilma väreili aika pahasti. Kokeilin 48x, 120x ja 200x suurennuksia, kaikilla sama tulos. Pitää kokeilla uudestaan kun vähän tuosta kirkastuisi.