Equinox?

Aloittaja Timi, 04.05.2008, 20:06:22

« edellinen - seuraava »

Timi

Olen käytellyt puolisen vuotta tuota SW 80ed putkea ja ihan tyytyväinen olen ollut.
No, ruokahalu kasvaa syödessä ja olen ajatellut tuommosta SW Equinox 100 ED putkea.
Onkohan tuo nyt merkittävästi parempi/laadukkaampi että kannattaisi vaihtaa/sijoittaa?
Kasvaako esim. valovoima parilla sentillä miten paljon? Vai pitäisiköhän suurentaa putkikokoa esim. peiliputkella.
Jotenkin vaan nuo linssiputket kiinnostaa enemmän.
Ois kiva jos joku valottaisi asiaa... / kertoisi kokemuksia.

Munkki

No kyllä tuon 2cm eron huomaa vaikkei se suuren suuri ole. 100mm Equinoxin ostoa en ihan ymmärrä sillä Skywatcherin PRO-sarjan 100mm ED putken saa huomattavasti halvemmalla ja uskon vahvasti, että, niissä on sama optiikka. Tai ainakin omasta kokemuksesta voin sanoa, että PRO-sarjan 100ED optiikka on erinomainen - paras mitä minulla on koskaan ollut. Eikä tuo Equinox ole juurikaan kätevämpi kuin PRO-sarjan putki. Visuaalikäytössä mikrofokuserista en ole huomannut olevan hyötyä.

Tuohon 100mm Equinoxin hintaan kun muutaman satasen laittaa lisää, niin sitten saakin jo hommattua jo Skywatcherin PRO-sarjan 120ED:n. Siinä on sitten jo valovoimaa melko paljon enemmän kuin 80mm putkessa. Hyväksi kehuttu putki sekin.
Mikko Salokannel

Timi

#2
Mites tuon oikein tulkitsee, liekö kuitenkin eroa merkittävästi samankokoisten putkien välillä.
Tähän asti on ollut käsitys että sama optiikka...

http://www.teleskop-service.de/Artikel_Teleskop-Express/Skywatcher/ED-Refraktor/Vergleich-ED120-Eqinox120/Vergleich-Skywatcher-APO-120mm.htm

ED 120


ED Equinox 120



Lars

Onhan tuossa Equinoxissa huomattavasti vähemmän värivirhettä. Tosin Equinox paketti maksaakin n. 600 euroa enemmän.

Suurenmaailman foorumilla on ollut keskustelua siitä onko 120mm equinox itseasissa rajoitettu 113mm. Keskustelu virisi siitä kun muuan saksalainen oli testannut putkea ja havainnut sen toimivan erinomaisesti.
Tarkempi tarkastelu paljasti että putki toimi hyvin osittain siksi, että se oli siis rajattu 113mm apertuuriin.
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/3052329/page/38/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1


Tämän innoittamana jotkut ovat rajoittaneet apertuuria maskilla
http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/3205379/page/13/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1


rintape

Onhan noissa kuvissa jotai eroa, mutta eikös testissä kuitenkin molemmat saanut uber hyvän arvosanan. Mun saksa on kyllä aika heikoissa kantimissa.

Perustuukohan tuo maskin käyttö samaan ilmiöön kuin kameran objektiiveissä esiintyy, eli nyrkkisääntöhän on, että objektiivi on aina parhaimmillaan aukon tai kaksi himmennettynä?


Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

Kaizu

Kaikenlaiset aberraatiot kasvavat objektiivin halkaisijan myötä. Halkaisijan pienentäminen (himmentäminen) pienentää myös kuvausvirheitä.
Tämä korostuu vielä jos objektiivi on heikkolaatuinen. Himmentäminen tietenkin pudottaa valovoimaa ja erotuskykyä, joita isolla halkaisijalla haetaan. Max. erotuskyvyn saavuttaminen taas edellyttää objektiiviltä "difraction limited" laatua joten useimmilla objektiiveillä paras erotuskyky löytyy vähän himmennettynä.

Kaizu
Kai Forssen

jaffons

Onko equinox 80mm ja ED80mm tarkentimissa jotain eroa?

Onko näiden putkien välillä tehty  vertailuja?
Heq5pro, kwiq
WO ZII80/545
450Dmod, tsflat2