Moottoritarkentimia ja suotimia kameraoptiikalle?

Aloittaja mals77, 14.03.2012, 12:17:55

« edellinen - seuraava »

mals77

Tervehdys,

Kevät lähestyy vääjäämättä ja pian, ainakin näillä leveyksillä, varsinainen "tähtikausi" on ohi. Kesää ja ensikautta ajatellen, kameraoptiikka tulisi virittää iskuun. Tätä ajatusta silmälläpitäen pari kysymystä kameraoptiikkaan liittyen. Olen esittänyt nämät kysymykset aiemminkin jossain toisessa ketjussa, mutten saanut vastausta. Kokeilen siis uudestaan "omana" aiheenaan:

1. Löytyykö jostain tehdasvalmisteisia moottoritarkentimia kameraoptiikalle, vai onko kaikki käytössä olevat kotikutoisia? Muistelen nähneeni jossain sellaisen sellaisen tehdasvalmisteisen, objektiivin tarkennusrenkaaseen kiinnitetyn rinkulan, jossa oli moottori. Tämä hökötys kantoi muistaakseni nimeä "helikopteri" tms.

2. Jos objektiivi on halkaisijaltaan esim. 60-80mm ja on kiinnitettynä järkkäriin, milaisia astrosuotimia siihen saa ja mistä? Löytyykö suoraan objektiivin suodinkierteille, vai vaatiiko väliin jonku adapterin?

Kiitos kun jaksat vastata! 
-Mikko-

naavis

1. Monet harrastajat ovat itse väsänneet moottoritarkentimia esimerkiksi hihnavedon ja askelmoottorin avulla. Foorumiltakin taitaa löytyä muutama esimerkki.
2. Jos kuvaat Canonin järkkärillä, suosittelen Astronomikin klippisuotimia, jotka laitetaan kamerarungon ja objektiivin väliin. Monet tähtivalokuvaussuotimet ovat interferenssisuotimia, ja täten herkkiä sille, että missä kulmassa valo tulee suotimeen. Varsinkin laajemmalla optiikalla valo voi tulla jyrkähkössä kulmassa suotimeen, jolloin suotimen päästökaista siirtyy vähän. Kamerarungon ja objektiivin välissä tätä ongelmaa esiintyy vasta jos kuvataan valovoimaa f/2.8 nopeammilla objektiiveilla, jolloin itse objektiivista tuleva valokartio on aika jyrkkä.

mals77

Lainaus käyttäjältä: naavis - 14.03.2012, 12:25:46
1. Monet harrastajat ovat itse väsänneet moottoritarkentimia esimerkiksi hihnavedon ja askelmoottorin avulla. Foorumiltakin taitaa löytyä muutama esimerkki.
2. Jos kuvaat Canonin järkkärillä, suosittelen Astronomikin klippisuotimia, jotka laitetaan kamerarungon ja objektiivin väliin. Monet tähtivalokuvaussuotimet ovat interferenssisuotimia, ja täten herkkiä sille, että missä kulmassa valo tulee suotimeen. Varsinkin laajemmalla optiikalla valo voi tulla jyrkähkössä kulmassa suotimeen, jolloin suotimen päästökaista siirtyy vähän. Kamerarungon ja objektiivin välissä tätä ongelmaa esiintyy vasta jos kuvataan valovoimaa f/2.8 nopeammilla objektiiveilla, jolloin itse objektiivista tuleva valokartio on aika jyrkkä.

Jos ja kun minulla on astro-modattu EOS 1000D, tarvinko erillisen IR/UV block -suotimen? Jos, niin tällöinhän tarvitsen vähintään kaksi suodinta, sen IR/UV -blockin ja lisäksi kohteen mukaan h-alpha, UHC tms. -suotimen. Clip filsujahan ei voi laittaa kahta päällekkäin.

-Mikko-

naavis

Lainaus käyttäjältä: mals77 - 14.03.2012, 13:17:39
Jos ja kun minulla on astro-modattu EOS 1000D, tarvinko erillisen IR/UV block -suotimen? Jos, niin tällöinhän tarvitsen vähintään kaksi suodinta, sen IR/UV -blockin ja lisäksi kohteen mukaan h-alpha, UHC tms. -suotimen. Clip filsujahan ei voi laittaa kahta päällekkäin.

-Mikko-

Riippuu miten olet modannut kameran. Astronomik myy klippisuotimistaan myös versioita, jotka blokkaavat infrapunaa. Tällöin et tarvitse mitään erillistä suodinta. Nuo suotimet on Astronomikilla nimetty yleensä -CCD-päätteellä. Eli CLS-CCD, UHC-CCD jne.

mals77

Lainaus käyttäjältä: naavis - 14.03.2012, 17:16:21
Riippuu miten olet modannut kameran. Astronomik myy klippisuotimistaan myös versioita, jotka blokkaavat infrapunaa. Tällöin et tarvitse mitään erillistä suodinta. Nuo suotimet on Astronomikilla nimetty yleensä -CCD-päätteellä. Eli CLS-CCD, UHC-CCD jne.

• modified by Astronomik: IR block filter removed

-Mikko-

naavis

Tuosta on paha sanoa mitä sille oikeasti on tehty. Toimiiko kamerassa automaattinen kennonpuhdistustoiminto edelleen? Siitä saa osviittaa, että onko AA-/pölynravistelufiltteri poistettu vai jätetty paikalleen. Jos se on paikallaan, infrapunaa ei tarvitse erikseen blokata.

QH3

Olisiko tästä kyse http://www.astronomiser.co.uk/eosfilter.htm

LainaaIt may now be better for you to consider a filter removal rather than a replacement if you own a dual filter camera, i.e., 400D, 450D, 500D, 550D, 40D, 50D or 1000D.

naavis

Varmaan joo. Ihmettelinkin, kun Astronomik ei tietääkseni modaa kameroita. Noista Astronomiserin sivuista päätellen kamerasta on juurikin poistettu vain kennoa lähempi suodin ja jätetty AA-filtteri paikoilleen. Tällöin kameraan ei tarvitse mitään erillistä IR-blokkia.

mals77

Clip -filtterit rajaa ulos kaikki EF-S kiinnitteiset linssit, eli käytännössä myös kaikki kalansilmät. Onko olemassa EF-S -> EF sovitinta tms?

-Mikko-

rintape

Nyt mennään enemmän tuurilla kuin tiedoilla, mutta EF-S ja EF linseissä itse kamerakiinnitys on täsmälleen sama. EF-S:thän on tarkoitettu kroppikennoisille rungoille ja niissä voi käyttää myös EF:iä. Täyskennorungoissa vain EF linssejä. Muistaakseni täyskennoisella rungolla käytettäessä EF-S linssiä kameran peili saattaa napsahtaa objektiivin takimmaiseen linssiin kiinni. Olisiko sama ilmiö sitten clip-filtterillä?

Eli jos siihen väliin laittaa sovitinta, niin olettaisin ettei voi toimia koska objektiivihan siirtyy silloin kauemmaksi kennosta. Tämä on käsitykseni kunnes se taas kerran todistetaan vääräksi.

Petri
Petri Rintala, Espoo
Panasonic DMC-GX8
Draco 80/500 APO
Celestron CGEM
QHY8L

naavis

Jep, klippifiltterit eivät tosiaan toimi EF-S-linsseillä, eikä väliin oikein mitään järkevää adapteria saa. Ja kyllä aika moni Canon-yhteensopiva kalansilmä on ihan EF-linssi, esimerkiksi Samyangin 8mm ja Canonin omat fisut.

mals77

Lainaus käyttäjältä: naavis - 21.03.2012, 14:58:23
Jep, klippifiltterit eivät tosiaan toimi EF-S-linsseillä, eikä väliin oikein mitään järkevää adapteria saa. Ja kyllä aika moni Canon-yhteensopiva kalansilmä on ihan EF-linssi, esimerkiksi Samyangin 8mm ja Canonin omat fisut.

Ok, kiitti. Kattelin sigman kakkuloita ja päättelin väärin.

-Mikko-

naavis

Kalansilmälinsseillä saattaa kyllä lyhyen polttovälin takia olla tarkentumisongelmia klippifilttereiden kanssa. En ole oman Samyangin kanssa ehtinyt kokeilemaan, joten mene ja tiedä.