Harrastelijan kysymyksiä.

Aloittaja Venus and Jupiter, 07.02.2007, 15:16:42

« edellinen - seuraava »

Venus and Jupiter

Mitä paljaalla silmällä voi nähdä iltataivaalla (auringon ja kuun lisäksi)?
Mitä ovat taivaalla lentävät pisteet, näyttävät tähdiltä, mutta eivät vilku. Avaruusromuako?
Mistä opin leveys- ja pituusasteet? Onko jotain sivua? Olisi kiva vilkuilla kohteita niiden avulla.
Mistä saa halvalla kaukoputken?

Kiitos!

kimiza

Lainaus käyttäjältä: Venus and Jupiter - 07.02.2007, 15:16:42
Mitä paljaalla silmällä voi nähdä iltataivaalla (auringon ja kuun lisäksi)?
Mitä ovat taivaalla lentävät pisteet, näyttävät tähdiltä, mutta eivät vilku. Avaruusromuako?
Mistä opin leveys- ja pituusasteet? Onko jotain sivua? Olisi kiva vilkuilla kohteita niiden avulla.
Mistä saa halvalla kaukoputken?

Kiitos!

Riippuu vähän paikasta ja muista olosuhteista, mitä näkee. Valosaasteettomassa, pilvettömässä ja pimeässä paikassa näkee paljon paljon tähtiä ja Linnunradan. Kovin kirkkaassa paikassa ei näe ainakaan Linnunrataa ja suurin osa tähdistä ei näy. Pilvisen taivaan alla ei tietenkään näy mitään.
Auringonlaskun jälkeen länsitaivaalta voi bongata Venuksen. Se on todella kirkas, kellertävä piste. Muitakin planeettoja voi nähdä paljaalla silmällä, mutta niitä on vaikea erottaa tähdistä (ne eivät vilku ainakaan, mutta jos tähdetkään eivät vilku niin planeettojen erottaminen on vaikeampaa). Mutta koska kysymys siis oli iltataivaasta, niin Venus.

Ne liikkuvat pisteet ovat satelliitteja.

Kohteiden sijainnin oppii paremmin kun opettelee tähdistöt. En osaa kuitenkaan auttaakaan noiden pituusasteiden ynnä muiden kanssa...

Villen kellosta (ks. ylälaidan banneri), ja täältä tähtibasaarista ja Ursan tähtitorilta (www.ursa.fi) löytyy käytettyjä putkia. SkyWatcher lienee kelpo merkki aloittelijalle (ja vähän kokeneemmallekin ynnä muille).

Juze-81

Itse olen aika aloittelia näissä touhuissa mutta itselle imuroin ohjelman nimeltä stellarium ja se on osoittautunu todella hyväksi ohjelmaksi... http://www.stellarium.org/ sillä voi seurata kohteita vaikka realiajassa tai kurkistaa tulevaisuuden tähtitaivaalle tai katsoa mitä on menneisyyden taivalla tapahtunut...
Juhani P

MoreK

Lainaus käyttäjältä: Juze-81 - 07.02.2007, 15:56:48
Itse olen aika aloittelia näissä touhuissa mutta itselle imuroin ohjelman nimeltä stellarium ja se on osoittautunu todella hyväksi ohjelmaksi... http://www.stellarium.org/ sillä voi seurata kohteita vaikka realiajassa tai kurkistaa tulevaisuuden tähtitaivaalle tai katsoa mitä on menneisyyden taivalla tapahtunut...

Yksi ääni lisää Stellariumille. Suosittelen lämpimästi. Itse olen sen avulla bongannut monen monta tähteä taivaalta.

kimiza

#4
Minä taasen käytän Winstarsia. Stellariumistakin on kokemusta, enkä itse pitänyt siitä yhtä paljoa. Saattaa tosin johtua siitä, että pelästyin aika paljon niitä tähtikuvioiden kuvia, kun muuten oli ihan kelpo peli. Mielipidekysymyshän tämä loppujen lopuksi vain on.

Ganymedes

Lainaus käyttäjältä: Juze-81 - 07.02.2007, 15:56:48
Itse olen aika aloittelia näissä touhuissa mutta itselle imuroin ohjelman nimeltä stellarium ja se on osoittautunu todella hyväksi ohjelmaksi... http://www.stellarium.org/ sillä voi seurata kohteita vaikka realiajassa tai kurkistaa tulevaisuuden tähtitaivaalle tai katsoa mitä on menneisyyden taivalla tapahtunut...

Minäkin latasin äsken tuon Stellariumin. Näyttää näin ensi silmäyksellä kelpo ohjelmalta. Jos illalla on yht kirkasta kuin nytten, niin pääsen jo tänään testaamaan ko. ohjelmaa. Kerron sitten oman mielipiteenin ohjelmasta :)

zenix

Ääni stellariumille. Laitoin juuri tuon WinStarin lataukseen. Testaan :)

Juze-81

Ne tähtikuviot saa pois sielt vasemmast alanurkasta (eli kolmas nappi vasemmalta) stellarium on tosi helppo käyttää... alkaa tähtitaivaski hahmottumaan ihan eritavalla kun tota ohjelmaa kattelee ja sit käy pihalla vertailemassa.. :) (se on kaiken lisäksi suomen kielinen)
Juhani P

hafor

Ääni stellariumille minultakin. Ja sitten toinen ääni kirjakaupassa myytävälle 'Yötaivaan Oppaalle'. Alennusmyynnissä oli muutaman euron ja siinä neuvotaan miten otavasta, orionista ja muutamasta muusta isoimmasta tähtikuviosta voi etsiä suunnat muutamaan muuhun helppoon ja vähän vaikeampaankin kohteeseen. Muutenkin suosittelen kirjastossa käyntiä, sieltä löytää kaikenlaista kiinnostavaa tähtiin liittyvää kirjallisuutta.

pappa

Stellariumin saa Linuxiinkin, rpm pakettina sitä tukeville distroille mm. Fedora, Mandrake, Suse...

Sen voi asentaa uudemmilla jakeluilla suoraan imuroinnista managerilla tai sitten perinteisesti tulkilta hakemistosta # rpm -ivh stellarium- versiotiedot ym.rpm

Saa myös sourcena, muista normaali pc i386 ja 64 bittiselle x86_64 pakettien ero.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

VeikkoM

Lainaus käyttäjältä: Jorma - 07.02.2007, 16:24:38
Stellariumistakin on kokemusta, enkä itse pitänyt siitä yhtä paljoa. Saattaa tosin johtua siitä,
että pelästyin aika paljon niitä tähtikuvioiden kuvia, kun muuten oli ihan kelpo peli.
Mielipidekysymyshän tämä loppujen lopuksi vain on.


Stellariumissa on panostettu visuaalisuuteen, mutta tähtikarttaohjelman ominaisuudet
sillä on puutteelliset.  Se parhaimmillaan, kun haluaa katsoa, miltä taivas näyttää nyt.

Toki etuna joku voi pitää, että Stellarium on suomeksi.


Kaiken kaikkiaan tähtiakrttasoftia on valtavan paljon ja niillä on monilla oat hyvät
ominaisuutensa. Siksi en itse koskaan väitä mitään ohjelmaa 'kaikkein parhaimmaksi'.

Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät