Havainnoijan vaatetus talvella

Aloittaja Amatööri, 12.02.2011, 21:39:02

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Toistaiseksi en ole löytänyt hanskoja joilla oikeasti onnistuisi tietokoneen ja kameran ja jalustan vempainten käsittely. Karkeaa homma voi tehdä sormikkailla ja lapiohommat sujuu jopa rukkaset kädessä. Kymmenkunta minuuttia taitaa olla pisin aika kun olen jaksanut tuhertaa hanskat kädessä kameran säätöjä kohdilleen. Talvisin käytän nahka/kangas työsormikkaita ja sitten kun tulee kylmä, vedän siihen päälle nahkaiset työrukkaset. Nämä on kohtuu helppo saada pois säädön ajaksi ja taas takaisin kun alkaa paleltaa. En yleensä viitsi kuvata alle -30 C pakkasessa joten oikein kylmästä ei ole kokemusta. Omalla kohdallani olen huomannut että paleleminen alkaa jaloista. Kun ei tarvitse juosta niin numeroa liian isot muoviset talvitöppöset toimivat ihan hyvin. Edellytyksenä on ettei pakkaa kenkiä liian tiukaksi paksuilla sukilla. Käytän korkeintaan yhtä paria villasukkia normaalien sukkien lisänä. useimmin en edes niitä. Pihakuupassa pääsen aika helpolla, riittää että tarkenen sen puoli tuntia että saan prosessin käyntiin. Sen jälkeen jalusta saa touhuilla omillaan ja session päätteeksi käyn keräämässä rojut pois.

Kaizu
Kai Forssen

verney


Kaizu

Lainaus käyttäjältä: verney - 17.08.2011, 08:08:54
Ampujan hanskoilla onnistuu kameran ja tietokoneen käyttö:
http://www.varusteleka.fi/product/sormikkaat-kesa/finnprotec-p200-ampujahanska/_2ID0XUYHY
Tuon tapaisilla jaksoin yrittää n. 10 min ennenkuin totesin että ei tästä tule mitään. Ampuminen onnistuu jollain karkeatoimisella sotilas- tai metsästysaseella.

Kaizu
Kai Forssen

verney

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 17.08.2011, 10:27:37
Tuon tapaisilla jaksoin yrittää n. 10 min ennenkuin totesin että ei tästä tule mitään. Ampuminen onnistuu jollain karkeatoimisella sotilas- tai metsästysaseella.

Kaizu
22LR:ien lipastaminen onnistuu ihan ok. Ainakin muistelen että kyseessä on juuri nuo hanskat. Ovat jo pari vuotta vanhat, pitäisi käydä ostamassa uudet.

Villem

Itse suosin sitä tekniikkaa, että on kahdet hanskat päällekkäin. Alushanskat voivat olla vaikka puutarhurin hanskat, puuvillasta tehdyt, päälle vain paksuimmat hanskat mitä löytyy. Tarkkaa hommaa tehdessä voi hyvin hetkeksi ottaa paksut hanskat pois.
Tähtiharrastusta jo vuodesta 2009

pnuu

Kuten ensimmäisellä sivulla mainitsinkin, ohuet merinovillaiset (tai silkkiset) sormikkaat riittävät näpertelyn ajaksi -30 asti oikein hyvin. Ja eivät haittaa pientäkään näpertelyä, sillä olen käyttänyt niitä mittauskäytössä maastossa. Omani olen ostanut Partioaitasta, löytyy varmasti muistakin liikkeistä. Tarvittaessa sitten päälle paksu rukkanen, kun ei tarvitse enää hienomekaaniikkaa sormeilla, tai sormet eivät siihen enää kykene.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

kalevi

Thermal underwear!!Ja toppahousut ja toppatakki.

Mellon

Ulkona kylmässä kuvatessa olen pitkään pyrkinyt eliminoimaan sen vakio-ongelman, että kameraa räplätessä sormet jäätyvät ensin. Kaikki muu kylmettyminen on ollut ratkaistavissa lisäämällä vaatetusta. Sormista katoaa tunto tyypillisesti heti jos erehtyy ottamaan tumput tai rukkaset pois kädestä...ja ilman paljaita sormenpäitä kameran pieniä nappuloita ei pimeässä tahdo löytää. :/

Parhain ratkaisu ongelmaan on toistaiseksi ollut thinsulate-kynsikkäät: sormien päältä voi vetää tumpun pois aina kun on tarvis räplätä kameraa. Samat thinsulate-kynsikkäät tosin eivät materiaalin kulumisen vuoksi kestä monen talven pakkasia. Edellisen vuoden parhaat 'keskitalven kuvaussormikkaat' voikin seuraavalla havaintokaudella alentaa syyssormikkaiksi jne. Aivan kaikki maailman kynsikkäätkään eivät kuvaustarkoituksiin sovellu: suurimmassa osassa ko. tyypin hanskoja tuulee ikävästi sisään liitoskohdista.

Tampereen seudulla parhaimmat havainnointi- ja kuvaustumput löytyvät edelleen 'Kalakaupasta' eli täältä. Thinsulate-kynsikkäät (tummansininen malli) maksoivat edellistalvena joku 12e ja ovat hyvin kannattava investointi. Liikkeessä lienevät jo tottuneet siihen  että sinne ilmestyy kaikenmaailman pimeässähiippailijoita normaalin pilkkiporukan lisäksi. (Ei kannata pelätä kaapista ulostuloa, vaan voit huoletta tunnustautua liikkeessä tähtiharrastajaksi.) Jos hanskoja ei saa riittävän pientä kokoa, kannattaa sinnikkästi pyytää tilaamaan lisää. Älkää alistuko pelkkiin XL-kokoihin: liian suuret tumput eivät ole kuvatessa kuin tiellä.

Viimetalvena paikallinen havaintotiimimme investoi myös patterilämmitteisiin sormikkaisiin (myös tumppumallia on saatavilla). Testailin viritystä hieman edellisellä havaintokaudella, mutta ilmeisesti liian lämpimissä olosuhteissa: kun lämmitys oli päällä sormet hikoilivat. Tämän positiivisen lämpöongelmanhan toki saa ratkaistua vääntämällä kytkimestä lämmityksen pois. Toistaiseksi patterilämmityssormikkaat ovat toimineet hyvänä ratkaisuna kovimpiin pakkasiin.

Lauri Kangas

Sormiongelman olen ratkaissut yksinkertaisesti niin että alla on kynsikkäät ja niiden päällä isot tumput. Oikeasta kädestä saa sitten tumpun pois tarvittaessa.

Lisäksi kalustoa ja havaintopaikkaa yritetään kokoajan virittää siihen suuntaan että suurimman osan ajasta voi viettää sisällä. Pikaiset visiitit ulkona tarkenee tehdä ilman tumppujakin. Tietysti sillon kun ei ole megapakkasia, voi joutoajan mieluusti viettää visuaalihavainnoiden.

pnuu

Lainaus käyttäjältä: mellon - 17.08.2011, 20:42:52
ilman paljaita sormenpäitä kameran pieniä nappuloita ei pimeässä tahdo löytää. :/

Tätä varten on himmeä punainen ledivalo, joka ei vie pimeänäköä eikä huolellisesti käytettynä myöskään haittaa mahdollisesti käynnissä olevaa valotusta.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: pnuu - 17.08.2011, 22:58:33
Tätä varten on himmeä punainen ledivalo, joka ei vie pimeänäköä eikä huolellisesti käytettynä myöskään haittaa mahdollisesti käynnissä olevaa valotusta.

Minun kamerani nappulat eivät reagoi mitenkään punaiseen valoon (eivätkä muuhunkaan valoon). Sen sijaan mikä tahansa valo kuupassa valotuksen aikana näkyy myös kuvassa. Sen vuoksi valousten aikana kuupassa on pimeää.

Kaizu
Kai Forssen

Jarkko.A

Tuon nappuloiden näkymättömyyden olen ratkaissut maalaamalla kuviot tritium maalilla. Sitä saa tiskin alta useimmista asekaupoista tai tilaamalla ulkomailta. Käytetään siis yleisesti tähtäimissä ja esm. kaikissa Glockin valmistamissa pistooleissa on vakiona hämäräammuntaa varten tritium tähtäin.

Tritium on siis vedyn isotooppi, eli vetyatomi, mutta reppana on päässyt lihomaan ja saanut kaksi ylimääräistä neutronia. Näitä neutroneja se yrittää sitten lääkärinmääräyksestä tiputtaa ja välillä siinä onnistuukin ja riemastuu niin reippaasti että päästää samalla valoisan riemunkiljahduksen.

chilimieli

Tämä vaatetus talvella toimii vallan mainiosti.
Itse laitan havaitsemaan lähtiessäni PAKSUN isohuppuisen untuvatakin, jossa perinteinen "arktisenilmaston" karvareinainen huppu, käteen pilkkilapaset (ei tarvitse ottaa koko hansaa kädestä okulaareja ym. kosketellessa, saa sormet paljaaksi), paksu pipo, penkiksi pilkkireppu, jossa penkki samassa ja villasukka-talvikenkä yhdistelmän. :azn:
Tuli sitä viimetalvena oltua liki -30c pakkasillakin pari kertaa ulkona kiikarit kädessä. :grin:
Kun näkyvyys on hyvä ja väsymyksestä ei ole tietoakaan, niin ei se lämpötiloja katso. :cheesy:
Sateliitit realiajassa:
http://www.n2yo.com/whats-up/?c=w

Celestron Astromaster 90 AZ
Skywatcher Skyliner-200P  Parabol Dobson
Canon 600D

VeskuP

Armeijan sissitakki on osoittautunut aika hyväksi valinnaksi kylmiin keleihin, siitähän saa ne helmat käännettyä, joten takki yltää puoleen sääreen. Mulla aina ongelmana on ollu jalat, jotka meinaa ensimmäisenä kylmettyä.

Sain lahjaksi Muckin Arctic Sport malliset saapaat. Toissapäivänä  olin havainnointireissulla ja Muckit piti vaihtaa toisiin kenkiin puolen tunnin jälkeen kun oli niin törkeen kuuma... Tosin siinä vähän tuli jumpattua jalustan, napasuuntauksen, ym. kanssa. Onneksi sattu kuivat sukat mukaan.

Noilla pitäis pärjätä jonnekin -50 asteeseen ilman että tarvii laittaa edes villasukkaa  tai muuta paksumpaa sukkaa jalkaan... Suosittelen.
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

RL

#44