Revontulia havaintokaudella 2006-2007

Aloittaja jmantyla, 07.08.2006, 17:50:42

« edellinen - seuraava »

Vesa Kankare

Lainaus käyttäjältä: jmantyla - 22.11.2006, 21:45:18
Kaivoin kuukauden takaiset revontulikuvat Posiolta ja tein gif-animaation:
Todella hieno! Tyylikkäästi loimuavat tulet ja taustalla nousevat pleadit kruunaa animaation!
Vesku
www.vkastronomy.com

Sombrero

Loistava animaatio! Lisää tällaisia. :o
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

ppk

#32
Kuvasin himmeitä revontulia 800 filmille. Hieman oli huono keli tehdä havaintoja kaukoputkella kun "reposet" tuli häiritsemään niin kokeilin ottaa muutaman kuvan kokeeksi. Revontulet olivat luonnossa silmälle tosi himmeät, mutta filmille tuli jonkinlaista kuvaa. Kuvia ei ole mitenkään käsitelty millään ohjelmalla, muuta kun pienennetty ja sekin meni huonosti. Lisää kuvia kuvagaleriassa.
  http://pohjankruunu.net/

Olisi näköjään kuulunut tuonne ilmakehän valoilmiöt palstalle tämä teksti. Huomasin  nyt
Pekka Pietari Koskiniemi
Rovaniemi

Timo-Pekka Metsälä

Revontulia Saariselällä 12./13.3. sekä 16./17.3. 2007. Lisää kuvia galleriassa, myöskin pari videota.



t. Timo-Pekka

J.Tuukkanen

Hienoinmpia revotulikuvia mitä olen nähnyt pitkään aikaan, varsinkin nuo sarjan ensimmäiset pystykuvat toimii loistavasti.
Jari Tuukkanen

Oscuro

Todella hienoja kuvia.
Tuli tässä samalla mieleen, että empä ole koko talvena revontulia nähnyt. Viimeksi muistaakseni elokuussa.  :(
Fakta on vain jähmeä mielipide.

Timo Kuhmonen

Upeat kuvat, ketjussa oleva kuva on mielestäni paras. Kerrotko missä päin Saariselkää kuvat otit ?
(pari...kolme kertaaa tuolla itsekin ollut lomalla, noin viimeisen 5 vuoden aikana. En itse ole näin hienoja reposia omien reissujen aikana nähnyt Saariselällä)

Omasta mielestäni ko. kuvaan pystyformaatti antaisi vieläkin enemmän potkua (puu vasemmalla, reposet oikealla). Taitaa olla osaltaan mielipidekysymyksiä nämä rajaukset, sommittelut yms.

Timo-Pekka Metsälä

Kiitti kommenteista kaikille.

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 21.03.2007, 12:42:30
Upeat kuvat, ketjussa oleva kuva on mielestäni paras. Kerrotko missä päin Saariselkää kuvat otit ?
(pari...kolme kertaaa tuolla itsekin ollut lomalla, noin viimeisen 5 vuoden aikana. En itse ole näin hienoja reposia omien reissujen aikana nähnyt Saariselällä)

Majapaikka oli Saariselän keskustassa lähellä Siulaa ja kuvaamaan menin nelostien länsipuolelle muutaman sadan metrin päähän metsään, pois katuvalojen ulottuvilta. Sillä tavalla tosiaan kävi säkä, että viikon aikana kahtena iltana näkyi komiat revontulet. Muinakin iltoina olisi ehkä revontulia ollut, mutta pilvet estivät näkymisen. Sodankylän magnetometriä tarkkailemalla (http://www.sgo.fi/Data/RealTime/magnetogram.php) sai aika hyvän käsityksen revontulien alkamishetkestä ilman, että täytyi ulkona päivystää.


Venus and Jupiter

Vau :o Makeita kuvia! Saakos noita miten kuvattua tommosella peruskameralla? Onko mitään valotusaikaa? Se varmaan riippuu miten äkäisiä ne ovat.
Muistan että näin viimeksi revontulen 2 vuotta sitten.

danran

Erittäin hienoja kuvia! Itse taisin viimeksi revontulia nähdä viime joulukuussa, mutta sekin oli vain hyvin himmeä ja väriltään kellertävä.
Miika L.
Skywatcher Skyliner 250PX
Skywatcher Star Adventurer
Canon EOS 1100D

einari

Lainaus käyttäjältä: Venus and Jupiter - 21.03.2007, 20:24:37
Vau :o Makeita kuvia! Saakos noita miten kuvattua tommosella peruskameralla? Onko mitään valotusaikaa? Se varmaan riippuu miten äkäisiä ne ovat.
Muistan että näin viimeksi revontulen 2 vuotta sitten.

Timo on näköjään jättänyt galleriastaan exif-tiedot näkymättä joten ei tiedä valotusaikoja.
Valotusajat vaihtelee revontulikuvissa äkäisyyden mukaan - himmeimmät on vaatineet mulla 30 sekunnin valotuksen ja kirkkaimpiin (vuoden 2004 marraskuussa) riitti jo 3 sekunnin valotusaika.
___
Tapio

Timo-Pekka Metsälä

12.3. otetuissa kuvissa valotusaika oli 15 s ISO800:lla. 16.3. oli 10 s ja ISO400, jolloin kuvat jäi kyllä hieman alivalotetuksi.

AnttiG

Lähdinpä perjantai-iltana teleskooppini kanssa ulos kun oli ensimmäisiä kirkkaita öitä sitten pakkasten hellittämisen. Eipä tullut tähtien tiirailusta kuitenkaan mitään, kun shown varastivat hienot revontulet. Eipä niitä näin etelässä (Brandon, Kanada, 49°54′N) varmastikaan kovin usein näe, joten niistä olikin sitten kaikki ilo otettava irti. Muutaman kuvankin sain, alla ehkäpä paras.

Hieman tuli hätä asetusten kanssa, kun en ollut lainkaan valmistautunut siihen, että revontulia näkyisi, joten säädin valotusajan mahdollisimman suureksi (8s) ja herkkyyttä mahdollisimman paljon (ISO800), jotta varmistuisi se, että ainakin jotain kennolle jäisi. Miten on, kuinka pitkään revontulia kannattaa valottaa, jotta saisi "optimaalisia" kuvia (nyrkkisääntönä)? Vaikka eipä sillä, tuskin täällä taas revontulia ihan vähään aikaan näkyy, tosin pitäähän sitä tänä iltana käydä vielä katsomassa.

Tietääkö joku, onko auringossa ollut jokin iso myrsky, joka johti revontulien näkymiseen näinkin etelässä?

Antti Gynther

Timo Kuhmonen

Itse olen useasti "kelin" seurantaan käyttänyt seuraavaa sivua:
http://www.sec.noaa.gov/index.html

Viestin kirjoitushetkellä siellä näyttää olevan merkintä, viimeisen 24h aikana olleesta G1 luokan magneettimyrskystä....
"Satellite Environment Plot" kuvaajassa näyttää olevan 24.3 aamuyöllä pari "punaiselle" mennyttä arvioitua Kp indeksiä.... Varmaan joku paremmin tietävä voi kommentoida lisää, onko em. arvolla suoraa yhtetyttä reposten taivaalla näkymisen todennäköisyyteen.

AnttiG

Lainaus käyttäjältä: Timo Kuhmonen - 24.03.2007, 20:35:38
Itse olen useasti "kelin" seurantaan käyttänyt seuraavaa sivua:
http://www.sec.noaa.gov/index.html

Kiitos tästä, todellakin sattuu nuo suurimmat Kp arvot aika lailla samaan aikaan, kun itse ihastelin revontulia. Osaisikohan joku kertoa, mitä tuo Kp mittaa, ja onko sillä yhteys revontuliin?

Antti
Antti Gynther