Ulkoinen virransyöttö (Canon digipokkarit)

Aloittaja Kaizu, 24.01.2011, 19:14:02

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Offtopickia tähänkin ketjuun...
Time lapse kuvaajille, joilta akut aina hyytyy, löytyy Biltemasta edullinen (10€) virtalähde. Siitä löytyy ulostulojännitteen säätö, mm jännitteet 3V ja 4.5V. Sen lisäksi löytyy vaihdettavat päät pienjännitepuolelle. Kokeilin vekotinta liiteristä löytyneisiin Canon Powershotteihin ja a 630 toimi 4.5V:n jännitteellä ja a510 ja a570is toimi 3V:lla. Yleismittarin mukaan ulostulojännite kuormittamattomana on se mikä on pyydettykin. Painon perusteella laitteessa ei ole muuntajaa.

Kaizu
Kai Forssen

hmanty

Tälläistä olen etsinytkin. Toistaiseksi on ollut ongelmana että nuo mustat sovitusliittimet eivät ole mikään käyneet PowerShot 590is:n virransyöttöliittimeen. Minulla on niitä "2 vaille miljoona" kappaletta ja kaikki väärän kokoisia. Onko tuossa paketissa 2,5 mm halk. palikkaa?
Harri Mänty
SkyWatcher 200/1200 - JS-jalusta - Pentax K5 - iOptron SmartStar-A GOTO

Kaizu

Kuvassa johdossa kiinni oleva on ulkohalkaisijaltaan 2.5 mm. Sopii ainakin a510 ja a570is malleihin. Ne pyytävät 3.15V jännitettä mutta tyytyvät 3V:iin.
Plussa keskellä.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Huomasin että kannattaa ohittaa suosiolla tuo virtaliittimen kautta syöttäminen ja juottaa piuhat sinne paristojen kontakteihin. Johan alkoi toimimaan n.3-3,1V riittää nyt.
Ja minä tietysti laiskana käytän huonolla hyötysuhteella toimivaa LM317T:tä, mutta jostain se on aloitettava. Vanha Bilteman 6V 4,5Ah lyijyhyytelöakku toimii n. 2,5-3 tuntia minuutin timelapsilla, akku tosin sisällä. Tuo säädettävä regulaattori tuottaa mukavasti lämpöä, joten kun koteloi akun alle sen sopivasti, ei varmaankaan tarvitse pikkupakkasilla pelätä kylmyyden syövän sähkönantokykyä.
Kamerana siis järjetön paristosyöppä Powershot A570is.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Kaizu

Mikä vika siinä virtaliittimessä oli?

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

En osaa sanoa, alan epäillä että kameran sisällä ei ole kaikki hyvin, sivuliittimen kautta pitää antaa aavistuksen korkeampaa jännitettä kuin suoraan pariston napoihin. Kyseessä voi olla jokin mekaaninen vika, oikosulku (ei suoranainen, mutta lisäkuormaa aiheuttava) tai sitten siellä on vielä oma jännitteen tasoitus ulkoiselle syötölle. Mulla ei ole tuosta laitteesta mitään prujuja, joten ainoa tapa selvittää tuo olisi mitata liittimien väliltä.
Ehkäpä tuon otan tänään työn alle.

Mutta ei tuota liitintä kyllä kehuakaan voi, ikävään suuntaankin vielä sojottaa. Notkea, juotettu piuha on sentään mukava käsitellä, se kun ei heiluttelusta menetä kontaktiaan... tai sitten on jo vähän enemmän voimia liikkeellä.

Kari

Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

einari

Mulla on kanssa virtasyöpön tuntuinen Canon 590IS ja kaipaisin sille ulkoista virtaa.
Saiskohan sille tehtyä samanlaisen ulkoisen virransyöttöpaketin mikä on Canonin järkkäreillekin - tyyliin tyhjään akkupakettiin laitetaan piuhat kiinni (oliko siellä joku komponettikin) ja sitten akkupakkiin kiinni.
Mikähän se Bilteman virtalähde oli malliltaan mikä tuohon voisi sopia ?
___
Tapio

Kaizu

Päällä lukee Biltema Art.38-115 Power adapter.
AC input 110-240V 50/60Hz 0.2A

Perässä Output-taulukko väliltä 3V 1.6A...12V 0.8A

Kaizu
Kai Forssen

einari

Täytyy käydä hakemassa.
Huomasin että Nokian laturin liitinkin sopii Canonin pokkariin.
Ilmeisesti nykyäänkin noissa on 3.7V jännite(?). En siis uskaltanut oikeasti antaa sillä virtaa.
___
Tapio

GaryP

Kävi sama mielessä, mutta kun ei ole ihan varmaa missä raja kulkee.
:azn:

Turha käräyttää omaa kameraa, toivottavasti joku kokeilee ja rehellisesti kertoo jos menee pieleen.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

GaryP

Aikamoinen ero virrankulutuksessa kun näyttö on päällä. CHDK:n pyörittäessä Intervalotmeteriä, virta 6V akun ja regun välissä on vain 150mA, siis kuvien ottamisen välillä. Kuvattaessa tietenki pomppaa yli puolen ampeerin. Kuvan kanssa IVM vetää n. 400-420mA kun odottelee kuvaushetkeä, eli näyttö sammuksiin kun on varma että kuva on sommiteltu ja tarkennettu kohteeseen.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Scorpii


Galakseilla

Onko tietoa minkälaista signaalia Canonin omat laturit työntää? Normaalia tasavirtaa ilman mitään ylimääräisiä piikkejä?

Kokeilin myös tuota nokian laturia, menihän se sinne mutta aika väljä, liekkö maadoitus toimii modaamatta. Minidiscin laturi olisi liittimeltään juuri passeli. Naksahtaa pohjaankin, kuten ilmeisesti kuuluukin. Joskus käytin tuota kuvia siirrettäessä koneelle jollakin HP:n kameralla. Näyttö sätki ja muistelen, että muutenkin oli jotenkin jumissa. Kuvat kyllä siirti ja toimi normaalisti pattereilla. Speksit tuolle MD:n laturille on 3V DC ja 500mA. Elikkä voisi juuri ja juuri toimia Powershotissa. Mulla on A720is, 3.15V, uskaltaskohan kokeilla?
Ursan jäsen vuodesta 2004.
J-ii. Va+ l to * nen.

pepa

Lainaus käyttäjältä: Galakseilla - 01.12.2011, 17:56:08
Onko tietoa minkälaista signaalia Canonin omat laturit työntää? Normaalia tasavirtaa ilman mitään ylimääräisiä piikkejä?

Kokeilin myös tuota nokian laturia, menihän se sinne mutta aika väljä, liekkö maadoitus toimii modaamatta. Minidiscin laturi olisi liittimeltään juuri passeli. Naksahtaa pohjaankin, kuten ilmeisesti kuuluukin. Joskus käytin tuota kuvia siirrettäessä koneelle jollakin HP:n kameralla. Näyttö sätki ja muistelen, että muutenkin oli jotenkin jumissa. Kuvat kyllä siirti ja toimi normaalisti pattereilla. Speksit tuolle MD:n laturille on 3V DC ja 500mA. Elikkä voisi juuri ja juuri toimia Powershotissa. Mulla on A720is, 3.15V, uskaltaskohan kokeilla?

Mulla nokian laturit työntää ulos 8.6V ja toinen 6V. Varoen kannattee käyttää ettei savut karkaa.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Galakseilla

Siis testasin vain Nokian (uudempaa) liitintä, ilman virtoja. Tuota Sony Minidiscin laturia ajattelin kokeilla joskus tässä. Ehkä ensi kesän ukkosilla.

Ilmeisesti Kaizulla toimii yleislaturi? Olen kuvitellut, että hakkurilatureissa voi olla mukavia "tunnistus"piikkejä lataussignaalissa. Kamera tunnistaa näin oman laturin ja ei suostu toimimaan väärällä laturilla. Oskilloskooppi ja canonin laturi jos jollain olisi niin sillähän se selviäis.
Ursan jäsen vuodesta 2004.
J-ii. Va+ l to * nen.