Nikon D3100

Aloittaja jtbo, 10.12.2010, 19:20:23

« edellinen - seuraava »

jtbo

Otin juuri ensityypit tuosta, kello 16 jälkeen oli akku täynnä, pihalle kuvaamaan, kun sain seurannan kohdilleen otin jokaisella ISO moodilla testivalotuksen 30sek mittaisena, jonka jälkeen aloin ottamaan darkkeja, juuri kun sain viimeisen darkin valotettua, niin laitos päätti, että ei anna enää kuvata, kun akku on tyhjä. Kuvasin RAW moodissa ja kohinanparannus pois päältä.

Mielestäni alle 100 kuvaa sain otettua kaikkiaan, toki ulkona on kylmä (-23C parhaillaan), mutta D40 otti mielestäni paljon pisempään noita kuvia, onkohan jollain muulla tuota D3100 ja osaisi antaa arvioita akun hiipumisesta kylmässä?

Jotenkin tuntuu, että tuossa on tosi herkkä tuo akku kylmän suhteen, ehkä pitää laittaa jonkinlainen lämmitys akulle?

Hyviä kuvia sillä tuntuu tulevan kyllä, olen vasta selannut pikaisesti noita räpsyjä ja taivaalta ei erota tähtiä, kun valosaaste tekee taivaasta niin vaalean, eli ainakin himmeämmät kohteet tuolla pitäisi erottua kuin D40:llä.

Jussi Koponen

Lainaus käyttäjältä: jtbo - 10.12.2010, 19:20:23
Otin juuri ensityypit tuosta, kello 16 jälkeen oli akku täynnä, pihalle kuvaamaan, kun sain seurannan kohdilleen otin jokaisella ISO moodilla testivalotuksen 30sek mittaisena, jonka jälkeen aloin ottamaan darkkeja, juuri kun sain viimeisen darkin valotettua, niin laitos päätti, että ei anna enää kuvata, kun akku on tyhjä. Kuvasin RAW moodissa ja kohinanparannus pois päältä.

Mielestäni alle 100 kuvaa sain otettua kaikkiaan, toki ulkona on kylmä (-23C parhaillaan), mutta D40 otti mielestäni paljon pisempään noita kuvia, onkohan jollain muulla tuota D3100 ja osaisi antaa arvioita akun hiipumisesta kylmässä?

Jotenkin tuntuu, että tuossa on tosi herkkä tuo akku kylmän suhteen, ehkä pitää laittaa jonkinlainen lämmitys akulle?

Hyviä kuvia sillä tuntuu tulevan kyllä, olen vasta selannut pikaisesti noita räpsyjä ja taivaalta ei erota tähtiä, kun valosaaste tekee taivaasta niin vaalean, eli ainakin himmeämmät kohteet tuolla pitäisi erottua kuin D40:llä.

Niin et varmaankaan käyttänyt akkukahvaa kun et siitä sanonut mitään. Itse huomasin Canon 550D:ssä sen, ettei pakkasella tarvitse käyttääa akkukahvaa (tarvike) tähtikuvauksessa, akut kylmenee nopeasti. Toinen on liveview mikä vetää pakkasella akun matalaksi aika äkkiä.

jtbo

#2
Lainaus käyttäjältä: Jussi Koponen - 10.12.2010, 21:53:51
Niin et varmaankaan käyttänyt akkukahvaa kun et siitä sanonut mitään. Itse huomasin Canon 550D:ssä sen, ettei pakkasella tarvitse käyttääa akkukahvaa (tarvike) tähtikuvauksessa, akut kylmenee nopeasti. Toinen on liveview mikä vetää pakkasella akun matalaksi aika äkkiä.

Ei tosiaan ole akkukahvaa, tuollainen kitti täysin tehdasasussaan. 71 kuvaa sillä sai otettua, D40:llä mielestäni ukko jäätyi ennen kameran akkua, ainakin 200 kuvaa sai otettua.

Alle tunnissa siis hyytyi akku, se on hieman vähän tähtikuvausta ajatellen  :undecided:

Mulla oli kaikki aikakatkaisut säädetty lyhimmäksi, mutta tuo näytön kirkkaus oli oletus, en käyttänyt liveview toimintoa, kun ei sillä taida tehdä mitään himmeissä kohteissa ja jotenkin mun on vaikea saada siinä tarkennusta kohdalleen, liekkö syynä se, että näytön reso on niin alhainen, vai mikä, mutta mieluummin teen tarkennuksen etsimestä katsoen.

Kai sitä joutuu hankkimaan tuolle vielä virtalähteenkin, eihän tuolla saa kuin suuntauksen kohdalleen, kun jo akku puutuu :huh:

edit: Pitihän sitä leikkiä liian isoilla ISO asetuksilla, valosaaste vähän kiusasi ja jotain oli ilmassa:


Irfanin auto adjust colors teki siitä tälläisen:


Registax 5.1 ei omaa riittävästi resurssia avatakseen neffejäni ja GIMP avaa ne miniatyyreinä, Iristä en osaa, mutta parempaa keliä odotellessa kerkeää opettelemaan kuinka poistaa valosaaste.

JussiR

Jotkut akkutyypit antaa täyden kapasiteetin vasta muutaman lataus- ja purkukerran jälkeen.

En kylläkään tiedä, onko tässä tapauksessa siitä kyse.
JussiR

Lauri Kangas

Hyvä demo jälkikäsittelystä yllä. Tähtikuvauksessa on tosi oleellista ymmärtää että se kameran tuottama kuva varsinkaan mielivaltaisena jpg-previkkana ei kerro datan laadusta juuri yhtään mitään.

Tuo auto levels/colors tekee vakio-operaation koko kuvalle ja sitten seuraava askel tuon käsittelyyn olisikin tehdä korjauksia kuvan eri osiin perustuen. Ensinnäkin flättikorjaus (joka voi olla vaikeaa) ja toiseksi gradientin poisto (joka on varmasti vaikeaa).

jtbo

Se on veikeää huomata kun kuvaa käsittelee, niin kuvasta joka on aika kuraa paljastuu huomattavasti parempi aina 'alta'.

Mun flattikokeilu ei mennyt ihan putkeen, nurkista tuli ihan valkoiset, pitänee hieman treenata  :cheesy:

Alla kuitenkin 5min valotusta valosaasteessa ja DSS:llä ilman flättejä pinottuna ja hanikoita kiskottuna sain tuollaisen aikaan, karmeaa puuroahan se on, kun mukana on myös 12800 isolla otettuja light frameja, darkkeja on enemmän kuin light frameja jokaisella ISO:lla:


Kaikki nämä asetukset ovat vähän sellaisia, ettei niitä voi oikein kovin jälrkevästi käyttää mielestäni, mutta tossa RAW kuvat joista näkee millaista puuroa oikein tulee, 30 sek valotuksella kaikki.

ISO6400 Kohinanhallinta päällä:
http://jtbo.pp.fi/images/Astro/2010-2011/DSC_0015.NEF

ISO3200 ilman kohinanhallintaa:
http://jtbo.pp.fi/images/Astro/2010-2011/DSC_0018.NEF

ISO6400 ilman kohinanhallintaa:
http://jtbo.pp.fi/images/Astro/2010-2011/DSC_0025.NEF

3200 on suurin tavallinen, 6400 ja 12800 sitten niitä boostattuja.

ISO1600 lienee sellainen jota tossa voi vielä harkita käyttävänsä, siinäkin kohina on selvää, mutta kohinanhallinta aika hyvin sen poistaa, vaikkakin olen jossain kuullut, että se pitäisi pitää pois päältä, mutta toisaalta olen myös nähnyt väitteitä joiden mukaan nykykameroissa pitäisi pitää päällä, tiedä sitten, nätimpiä kuvia se päällä ainakin tulee.

Reilu 5min kaikkiaan jaksoi valottaa ruutuja, jonka jälkeen akku hyytyi, katsotaan miten monta kuvaa nyt saa, kunhan ilta vähän vielä pimenee ja toivottavasti pilvet ei käy päälle.

jtbo

Laitetaan pisteet JussiR:lle, nyt on kestänyt kuvata vaikka kuinka, tuo ensimmäinen akullinen oli selvästi lyhyempi kuin toinen ja kolmas, nyt tuntuu että tuossa akku kestää oikein kivasti, on tullut aika paljonkin kuvattua, tosin epätieteellisesti näytön kirkkaudenkin ymmärsin säätää minimiin, muttei se yksin voi moninkertaistaa akun kestoa, kun en näyttöä juuri pidä päällä kuvatessa.

Se tässä D3100 on hyvää verrattuna D40:een, että on noita tarkennuspisteitä kolmen sijaan 11kpl, helpommin sattuu kohde pisteen kohdalle, vaikka aika paljon yksittäistä pistettä käytänkin, tähtikuvauksessa tuolla ei toki ole yhtään mitään merkitystä.