Eri galaksien sijainnit?

Aloittaja Matti, 30.01.2007, 18:43:05

« edellinen - seuraava »

Matti

Mistäköhän päin nettiä löytyisi jonkinlainen hyvä kartta galaksien etsimistä varten? Esim ursan sivuillahan on se "Taivaalla tapahtuu" kartta josta näkee kaikkea muuta mahdollista, mutta ei galakseja.

Celest1al Sphere

Esimerkiksi täältä. Tuolla on eräänlainen nettitähtikartta, jota voi käyttää syöttämällä havaintopaikan koordinaatit tai vaikka valitsemalla haluamasi kohteen luettelosta. Löytyy sekä Messierin kohteita, että NGC- kohteita, planeettoja yms. Ja löytyy sieltä varmaan galaksejakin!  ;)

http://www.fourmilab.ch/yoursky/catalogues/catalogues.html

Uppo

Mainostetaan taas tätä Cartes du Ciel. Sillä voi muutenkin tutustua tuohon tähtitaivaaseen. Ei lopu kohteet heti kesken kun hakee lisä catalogit.
Jani Virtanen

J-M

CdC on hyvä valinta, ja vaikkapa Astronetin linkit -sivulta löytyy paljon muitakin enemmän ja vähemmän tarkoitukseesi sopivia ohjelmia. Lisäksi voit tietysti tulostella niitä PDF-kartastoja.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

hafor

Täällä mainostetaan Cartes du Cieliä. CDC saattaa olla hyvä kokeneemmalle, tiedä häntä, mutta noviisina toisin esiin Stellarium-softan. Ainakin minulle se tuntuu olevan helpommin ymmärrettävissä ja 'näyttääkin paremmalta'. Minä kun tarkkailen taivasta vain silmilläni ja 7*50 kiikareilla ja stellariumista pystyn nopeasti asettamaan oikean suunnan, tähtikuviot jne. Jotenkin se vain "näyttää enemmän siltä miltä taivas minun mielestäni näyttää"...

:-)