Surkeitten kuvauskelien ratoksi olen puukotellut DeepSkyStackeria lisää, sillä en ole ollut sen värien käsittelyyn
lainkaan tyytyväinen. Olen tehnyt stackerilla samalla kuvasarjalla lukuisia kokeilupinoja vaihdellen eri säätöarvoja,
joita kyllä riittää loputtomiin. Millään yhdistelmällä en löytänyt tyydyttävää lopputulosta joten päätin kokeilla
värillisen flattikuvan käyttöä. Pinoamisohjelmat tekevät flateista harmaasävykuvia, mutta entä jos flatti olisikin
värillinen? Päätin kokeilla, kun kerran on jo näppärä flatin teko ohjelma. Hajoitin lähtökuvan väreihin (split_cfa),
tein kullekin komponentille oman flattikuvan ja yhdistin ne taas cfa-kuvaksi (merge_cfa) ja koitin kuinka homma sujuu.
Kokeillessa huomasin, että jos vihreät komponentit kertoo kahdella niin tulos on liki loistava.
Malliksi pistän muutaman esimerkkikuvan. Ensimmäisessä käytin normaalia DSS:n käyttötapaa biasin kanssa.
Tulos oli sama kuin aina ennenkin. Taustaa ei saa tasaiseksi ilman flatin virittelyä ja siihen olin jo lopun kyllästynyt.
Se kun ei DSS:llä suoraan onnistu lainkaan. Toisessa kuvassa on käytetty harmaasävy flattia aivan siten kuin aiemmin
tässä ketjussa olen kertonut. Nyt tausta on tasainen, mutta DSS jättää kuitenkin värigradientin, jonka poistaminen
on hieman työlästä. Iriksellä se kyllä yleensä onnistuu. Kolmannessa kuvassa on kätetty värillistä flattia ja kappas vaan,
gradientista on jäljellä vain rippeet jos niitäkään. Tulos on niin hyvä, että veivasin heti ohjelman väriflatin tekoon.
Tässä ohjelmani. Käyttö on sellainen, että luetaan RAW-kuva irikseen ja ajetaan ohjelma, eli "run flatrgb".
flatrgb.pgm
rem: Tehdään värillinen flatti RAW-kuvasta.
rem: käyttö: run flatrgb
SETSUBSKY 3 5
MIRRORX
SPLIT_CFA @f1 @f2 @f3 @f4
LOAD @f1
run flat_prog
mult 2
SAVE @f1
LOAD @f2
run flat_prog
SAVE @f2
LOAD @f3
run flat_prog
SAVE @f3
LOAD @f4
run flat_prog
mult 2
SAVE @f4
MERGE_CFA @f1 @f2 @f3 @f4
SAVE flatRGB
REMOVE@
Ohjeman aliohjelma on:
flat_prog.pgm
rem: tämä on "flatrgb.pgm" ohjelman aliohjelma
SAVE @KUVA
SUBSKY
SYNTHE
SAVE @SKY
LOAD @KUVA
DIV @SKY 4000
SUBSKY
SYNTHE
PROD @SKY 0.00025
SAVE @SKY
LOAD @KUVA
DIV @SKY 4000
SUBSKY
SYNTHE
PROD @SKY 0.00025
SAVE @SKY
LOAD @KUVA
DIV @SKY 4000
SUBSKY
SYNTHE
PROD @SKY 0.00025
Tämän ketjun nimi "Keinotekoinen Flat" on mielestäni hieman harhaanjohtava. Tässähän käytetään ihan aitoa kuvaussessioon
kuuluvaa kuvaa lähtökohtana. Kameran herkkyyden epälineaarisuuden vuoksi flatti kojaa oikein vain sillä valoisuudella olevat
arvot, jotka ovat samoja kuin flatin kuvauksessa olleet valoisuudet. Niinpä flattiboksilla saatu flatti on ainakin hieman virheelinen,
ellei boksilla saatu valoisuus sattumalta ole sama kuin kuvauksessa ollut taustataivas (jota koitetaan tasoittaa). Niinpä flattiboksilla
tehty flatti on keinotekoinen ja kuvauksessa saatu lähtökuva ainakin taustataivaan osalta se oikea.
Ja sitten ne esimekkkikuvat: