Etäohjattava observatorio Kanarialle.

Aloittaja Timo Kantola, 23.11.2010, 19:28:38

« edellinen - seuraava »

Timo Kantola

Viimeaikojen keleillä ei ole mitään tekoa tälle pohdinnalle... mutta olis hienoa jos olis esim. Kanarialla suomalaisten harrastajien oma etäkäytettävä pikku observatorio, vaikka ihan siinä NOT:in vieressä. Kalustona olis kaks kaukoputkea - toinen putkista olisi joku 30cm F4 putki  (  :rolleyes: ) DS kuvaukseen keskikokoisella mv.CCD  kameralla ja sopivalla filtterisetillä.
Toinen putkista - joku 25cm  F 4.8 ja olisi pyhitetty muuttuvien havainnointiin..  Kamojen ei tarvitsisi maksaa kymmeniätuhansia ( paitsi jos Wihurilla ei ole oikeen tiedossa  sijotuskohteita..) . Voishan siellä olla tulipallokamerakin .
Täällä foorumilla on paljon osaamista, ja viellä ramppaatte Kanarialla yhtenään.. .wink..wink. Lisäksi NOT:in väkeä vois pyytää potkaseen Heq:n kylkeen jos se ei jostain syystä inahda..  

Olis hienoa kun vois suunnitella mitä havainnois, ja sitten vois havainnoida....

Äsken muuten näky kuu taivaalla - jo toinen kerta kuukauden aikana !

Timo Kantola

tiukkapipo

Käväsi tuossa sama mielessä...tai ihan rehellisesti, ei se ole mihinkään pois mennyt!

t:Tiukkis  :angel:

vesa k

Hei

Olen parhaillaan etsimässä paikkaa Kanarialta tai manner Espanjasta, jonne voisi muuttaa ja myös rakentaa observatorion.

Työni kannalta on suht samantekevää, missä asun ja työni teen, kunhan löytyy hyvät tele- ja lentoyhteydet.

Olen osaltani mukana toteuttamassa ajatustanne, mikäli kiinnostaa.

vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 23.11.2010, 20:11:36
Hei

Olen parhaillaan etsimässä paikkaa Kanarialta tai manner Espanjasta, jonne voisi muuttaa ja myös rakentaa observatorion.

Työni kannalta on suht samantekevää, missä asun ja työni teen, kunhan löytyy hyvät tele- ja lentoyhteydet.

Olen osaltani mukana toteuttamassa ajatustanne, mikäli kiinnostaa.

vesa_k


Observattorille olis varmaan käyttöä !
Timo Kantola

Jorma Koski

Taas kerran Teneriffan Vilaflorin kylän läpi ajellessani ajattelin, että se olisi mainio paikka asettua töiden loputtua.
Rannalle pääsee puolessa tunnissa, Teiden calderaan aivan hetkessä; ehkei talotkaan ole huippuhinnoissakaan.
Palvelujakin on ja huimat maisemat. Ja lähietelän taivaat.
Ja oli siellä yksi kovasti tähtitornia muistuttava rakennelmakin (tieltä katsottuna)
http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=iskenderun+bebek&sll=36.582039,36.179352&sspn=0.130539,0.22007&ie=UTF8&hq=bebek&hnear=%C4%B0skenderun%2FHatayn+maakunta,+Turkki&ll=28.158877,-16.640119&spn=0.00218,0.003439&t=h&z=19&layer=c&cbll=28.158936,-16.640182&panoid=n68CJCXYbNVB2wSsGdNEew&cbp=12,233.41,,0,-2.79

Jussi S. osa-aika majailee Turkin Iskenderunissa, jonka vieressä on käsittääkseni elektroniikkakauppias Bebekillä myytävänä rivitalon pätkiä vuorilla.
Ei hullumpi paikka tämäkään ja sinne pääsee autolla Suomesta, kunhan jaksaa ajaa
http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=36.582039,36.179352&spn=0.130539,0.22007&t=h&z=13

Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Jussi Koponen

Minä voin lähteä vapaaehtoisesti Kanarialle hoivaamaan Suomalaista observatoriota. Työsuhdeauto ja asunto, palkkaa 2000 euroa kuukaudessa ja värkit pysyy up & running.

Raadelma

Tervehdys,

Meilläkin on vaimon kanssa ollut suunnitelmissa viettää jossakin vaiheessa talvet etelässä ja kesät Suomessa.

Lomamatkoilla olemme kartoittaneet sopivia kohteita ja vuonna 2009 olimme Teneriffalla. Lähellä Jorman mainitseman
Vilaflorin kylää minäkin havaitsin tuon kupolin. Talossa asustaa tosi mukava vanhempi pariskunta, Hermann ja Hermine.
Heillä oli Itävallassa jo oma observatorio, mutta talvet olivat liian rankkoja joten he muuttivat Teneriffalle. Rakensivat itse
oman talon ja ovat asuneet siellä jo 20 vuotta. Talon katolla on heidän observatorionsa.



Kupolissa on 50 sentin peiliputki ja pari pienempää peili- ja linssiputkea. Herra itse on kuin "Pelle Peloton" joten kaikki on itse rakennettu.





Etänä tuota laitteistoa ei voi ohjata, heillä on vain ( puhelimen) kännykän kautta toimiva internetyhteys.Korkean iän takia he ovat jo rajoittaneet
"turistien" käyntiä observatoriossa. Meillä on parin riemukkaan päivän jälkeen avoimet ovet heille ja tänätalvena menemme sinne taas.

Tässä vielä kuva heidän kattotasanteelta.




- Jari


vesa k

Olen myös kiinnostunut manner Espanjasta, koska sinne pääsee omalla autolla ja tuota tavaraa kuitenkin aina on mukana.
Tiedän monen harrastajan olleen myös esim. Fuengirolassa ja Aliganten alueilla-

Olisi kiva kuulla myös kokemuksia sieltä. Onko esim valosaasteen / pilvisyyden ym. harrastukselle tärkeiden asioiden suhteen suuria eroavaisuuksia?

vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Lauri Kangas

No jo on paikka observatoriolle. Itse olen käynyt kuvaamassa Fuengirolassa vanhempieni luona ja lähdenkin sinne tuossa kolmen viikon päästä taas, tosin ehkä viimeistä kertaa kun eivät aio lopullisesti jäädä aurinkorannikolle.

Noita turistirysien kuvausolosuhteita ei kuitenkaan voi kehua. 20 kilometrinkin päässä rannasta on kamala valosaaste. Lähinnä etuna on että orion ja kumppanit nousee vähän korkeammalle ja vähän parempi varmuus selkeihin keleihin.

Katselin Espanjan valosaastekarttaa ja sieltä kyllä löytyy pimeitä paikkoja ihan hyvin. Kävi tosin ilmi että paikat ovat pimeitä lähinnä siksi, että sinne on niin vaikea viedä lamppuja (=vuoristoa).

vesa k

Elikkä Kanarialle vai onko kellään kokemusta Maltalta ?

vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

LoneWolf

Täällä on yksi joka olisi valmis kyllä maksamaan etäkäyttöobservatorion havaintoajasta. Kyllä tämänkin syksyn kelit laittaneet mietteliääksi oman observatorio projektin kanssa, saatan kyllä jättää sen urakan tekemättä ja sijoittaa laadukkaaseen dobsoniin ja ulkoiluttaa sitä ne harvat hyvät seeing yöt.

Mutta kuitenkin sellainen pieni kipinä on itsellä noihin havaintojen tekemiseen ihan ihkaoikealla tähtikameralla, muttei oma varallisuus riitä mitenkään kunnon putken ja kunnon jalustan hankkimiseen, puhumattakaan sitten kamerasta.

einari

Onhan noita robottiobservatorioita olemassa jo  - hintaluokassa 0 - xx euroa/tunti.
___
Tapio

Jarkko.A

Tässä nyt ollaan ihan tosissamme vaimon kanssa pohtineet talvikauden viettämistä Teneriffalla kunhan jään eläkkeelle 2012 näillä näkymin jos terveydentilassa ei tapahdu älytöntä paranemista. Sitä varten pitäisi hankkia talo sieltä mahdollisimman valosaasteettomasta paikasta. Sinne tulee sitten observatorio ja samalla siellä voisi käydä vierailijoita pientä maksua vastaan varsinkin silloin kun olemme Suomessa. Observatoriota voisi käyttää myös etänä, mutta mitään Megajalustaa sinne ei ihan heti alussa tule ellei yhteistyökumppaneita silloin lähempänä saada. Että tämmöistä tänään kun sain ennakkopäätöksen eläkkeen summasta.