Näöntarkkuuden merkitys

Aloittaja RETiisi, 20.11.2010, 12:58:51

« edellinen - seuraava »

RETiisi

Sain ensimmäiset silmälasini torstaina. Taivas oli illalla hetken aikaa auki ja totesin, ettei se Plejadit itse asiassa olekaan sumumainen kohde. Ilman laseja sen kyllä löysin ja tiedän kyllä sen avoimeksi tähtijoukoksi, mutta vasta laseilla erotin siitä selvästi tähtiäkin ilman kiikareita tai putkea. Ero laseilla ja ilman oli järkyttävä. Mielenkiintoiseksi asian tekee oikeastaan vasta se, että laseissani on hiontaa vain -0,5! Siis noin pieni taittovirhe haittaa jo selvästi havainnointia.

Kirjoissa ja keskustelusäikeissä puhutaan paljon paljaalla silmällä erottuvista kohteista, mutta en ole huomannut kenenkään suosittelevan optikolla käyntiä harrastuksen aluksi. Pienenä vihjeenä vain muillekin, että saattaisi kannattaa tarkastuttaa näkönsä. Minulle on moni asia kirjaimellisesti kirkastunut torstain jälkeen!

Ookke

Aiheesen sivuten olen miettinyt silmäleikkauksen vaikutusta tähän harrastukseen. Onko joku käynyt operaatiossa ja miten se vaikutti silmän valoherkkyyteen? Kuulemma aluksi ainakin on muutamia kuukausia ongelmia hämäränäön kanssa. Kokemuksia kellään?

jtbo

Ja laseissa on eroa, ensimmäiset lasini kävin yhdestä liikkeestä ja nenälle laittaessa jo havaitsin, että aika paljon valoa katoaa, hämärässä aina lasit pois, kun ei valo piisaa, kustannus 280 euroa, reilu vuosi sitten muistaakseni hankin uudet lasit, kun laittoi nokalle, niin ensimmäisenä ihmettelin kuinka teräväksi ja suureksi kaikki tekstit ympäristössä tulivat, toisekseen havaitsin, ettei laseja oikeastaan huomannut nokalla, ei mitään häviöitä valon määrässä, kustannus oli 75 euroa.

Hyvin paljon tuntuu auttavan kunnolliset lasit, kun tuota pientäkin vikaa näössä on, silmäkin muuttuu sitten iän myötä, eli noita saa aina uusia. Heijastuksen esto ilmeisesti on se taikasana, joka auttaa tuohon valovoima-asiaan, näin optikko itselleni antoi ymmärtää, kun näitä laseja olin hankkimassa ja kyllähän tuo taivas 'aukesi' ihan kivasti.


pepa

Jossain tähtiharrastaja kirjassa oli menneillä vuosilla juttu(tais olla sama herra joka T&A lehteen kirjoittaa syväntaivaan havannoinnista) miten näkökykyä voi testata laskemalla Pegasuksen neliön sisällä olevat tähdet.
Jos en pahasti väärin muista niin näkö hyvä, jos pystyy 18 tähteä näkeen.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Jorma Koski

Lainaus käyttäjältä: Ookke - 20.11.2010, 13:30:10
Aiheesen sivuten olen miettinyt silmäleikkauksen vaikutusta tähän harrastukseen. Onko joku käynyt operaatiossa ja miten se vaikutti silmän valoherkkyyteen? Kuulemma aluksi ainakin on muutamia kuukausia ongelmia hämäränäön kanssa. Kokemuksia kellään?

Jos hiottava sarveiskalvon läppä on halkaisijaltaan 8mm pitäisi hämäränäön palautua aikaa myöten.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook