Ultra-fast lens

Aloittaja Julius, 11.11.2010, 17:37:39

« edellinen - seuraava »

Julius

Onkohan kukaan kokeillut tähtikuvauksessa röntgenlaitteissa käytettyä objektiivia RAYXAR E58/0,88 ?
Oman vaikeutensa kokeiluun tuo erittäin lyhyt kennoetäisyys. Valovoima ainakin on muikea.

Kaizu

En tuollaista mutta 65/f0.75 linssiä olen. Ongelma on juuri mainitsemasi. Minulla on hakusessa siihen sopiva kamera. Olen ajatellut Sonyn peilitöntä järkkäriä, josko sillä pääsisi tarpeeksi lähelle lasia. Webbikameralla pääsee mutta koska IR-suodin on poistunut objektiivin myötä, tähdistä tulee lystikkäitä vaaleanpunaisia pampuloita. Valotus on webbikameralla aika hankalaa hallita kun dynamiikka ei ole kovin montaa bittiä.

Kaizu
Kai Forssen

Julius

Itse en saanut DMK21-kameraa tarkentumaan muuten kuin noin metriin. Kapeakaistasuotimetkaan
ei taida toimia kunnolla näillä laseilla.

Kaizu

Alkuperäisessä käytössä metrin tarkennusetäisyys lienee ollut riitävä. Kapeakaistasuotimen pitää olla iso ja pallomainen ja linssin etupuilella. Maksaa luultavasti ainakin saman kuin linssikin. Oman linssini varaosahinta on joskus ollut yli 20 000 mk, olisi voinut jäädä ostamatta jos olisin joutunut lähellekkään tuota hintaa maksamaan.

Kaizu
Kai Forssen

GaryP

Minulla on myös jokin röntgenlasi, 42mm/0.75. Polttotasi on noin 1mm takalinssistä, joten se sopii web-kameran aisapariksi. Vähän kun vielä ohennan takaa, se mahtuu QHY5:een kiinni, piirtoympyrökin on juuri sopivan kokoinen, ei pitäisi vinjetoida. Mulla oli jossain vanhemmassa ketjussa siitä testikuvat toucamin läpi, QHY5 antaa jo rajusti enemmän informaatiota. Täytyy ottaa sitten uudet kuvat.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Meade-mad

Noiden röntgen linssien ongelma on että ne ovat täysin värikorjaamattomia. Nehän on tarkoitettu toimimaan monokromaattisen röntgenlähettimen tuottamalla säteilyllä. Jotta kuvaustulos olisi siedettävä, kapeakaistasuodin olisi aika lailla välttämätön.

Miksi Kaizu arvelet että suodin pitäisi sijoittaa objektiivin eteen? Onko ainoa syy se että polttotason ja takapinnan välinen etäisyys on liian pieni?

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Kaizu

Valokimppu takana on liian leveä kapeakaistasuotimelle. Eri suunnasta tulevien säteiden kulkusuunta suodattimen läpi poikkeaa liikaa toisistaan.
Tarkistin värikorjauksen 10mm:n okulaarin kanssa, on värikorjattu.

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

Tasalasisten suodinten sijoittaminen tuollaisten jyrkkiä säteitä sisältävien valonkulkujen kohdalle johtaa suodinten päästökaistan siirtymisen lisäksi melkoisiin aberraatioihin. Tuollaista käyttöä varten linssi pitäisi alusta asti suunnitella niin että viimeinen elementti on taso. Esim. Peleng-linssihän toimii juuri näin. Vaikkei valovoimainen olekaan, mutta aika perverssi silti.