Napatähtäimen valaisu

Aloittaja rintape, 10.11.2010, 09:30:01

« edellinen - seuraava »

Ransu

Kun kartta ja maasto tässä tapauksessa näyttävät poikkeavan toisistaan, niin minuakin kiinnostaisi kuulla Hoptarilta perustelut sille että kartta on oikeassa.
Lisäksi voisit samalla valaista minua mitä tarkoittaa asymptoottisesti onnistuva seuranta, termi on jäänyt minulta silmien väliin tähän asti.
Wikipediasta sivistin sen verran itseäni että asymptootissa suora tai käyrä lähestyy toista äärettömästi,etäisyyksien kutistuessa kohti nollaa.
En vaan keksi miten tämä liittyy seurantaan?
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Jyrki - 06.11.2011, 09:23:15
Mikä olisi paras tapa paikallistaa navan paikka platesolven avulla ?

Odottaa pari viikkoa että AstroTortilla-ohjelma saadaan julkaisukuntoon.  :grin:

Se osaa leikkiä kahden minuutin driftausta tekemällä puolen asteen mittaisen goto-siirtymän, laskee niistä kahdesta kuvasta deklinaation muutoksen platesolvella, ja kertoo käyttäjälle asteina ja kaariminuutteina, paljonko jalustan suuntaus on vinossa. Tämän voi sitten tehdä sekä etelään että itään/länteen katsoen.

Jos kuvat ottaa sopivaan suuntaan niin kahdesta kuvasta on mahdollista laskea molempien akseleiden virheet. Olisi siis täysin mahdollista painaa ohjelmassa yhtä nappia, jonka jälkeen jalusta pyörii hetken aikaa itsekseen ja antaa sen jälkeen suuntausvirheen numeroina. Mutta tätä ominaisuutta ei ole tulossa ihan ensimmäiseen versioon.

Elikkä pysykää kanavalla.

hoptari

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 05.11.2011, 23:01:59
Kestääkö argumentit lähempää tarkastelua, vai miksei niistä voi väitellä? Mietitäänpä 3D-geometriaa hetki.
Myönnän auliisti, että perusteluni olivat pielessä, ajatus pääsi heittämään häränpyllyä. Olet aivan oikeassa ja minä olin väärässä.
Laitteiston ortogonaalisuusvirhe on huomioitava. Senhän saa selville, kun tuo tuntiakselin vaakasuuntainen määritys tehdään molemmille puolille.

Täytyy mennä ainakin viikoksi nurkkaan häpeämään (pl. mahdolliset tähtikirkkaat yöt. Täysikuukin on tuloillaan, joten ollaan nekin.).
I.S.

calster

Onko tämä toimiva laite? rahoille vastinetta? -> http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p391_Universelle-Beleuchtung-fuer-Polsucher.html
Napatähtäin on nyt jalustassa kiinni ja suunnattu kuin Ursan sivuilla opastetaan.. Nyt pitäisi vielä valaistusta saada tähtäimeen.
Kuten monesti on tullut ilmoille että ristikkoa ei pahemmin eroita pimeässä ja itse yhdyn samaan.

Onko tätä harrastajat käyttäneet, kokemukset ovat?

Lauri Kangas

EQ3:a suunnatessa olen pitänyt punaista otsalamppua käsivaralta napatähtäimen etureiän edessä ja osoittanut punaista hajavaloa vinosti sisään tähtäimeen. HEQ5/EQ6:ssa on pieni ledi joka törröttää jalkojensa varassa tähtäimen edessä ja on käännetty osoittamaan suoraan tähtäimeen. On siis suoraan siinä sen tähtäimen linssin edessä eikä haittaa mitään.

Ilmeisesti tuo palikka toimii samalla periaatteella mutta voidaan vain pistää istumaan deklinaatioakselissa olevaan etureikään. Pitäisi siis toimia ihan hyvin, ja holkkikin on tehty sopimaan moneen eri jalustaan.