Iridiumko?

Aloittaja Potnapekka, 05.11.2010, 06:15:35

« edellinen - seuraava »

Potnapekka

Katselin taivaalle n. 5:45 Hartleyn suuntaan kun huomio kiintyi tähteen jota ei aiemmin mielestäni ollut samassa paikassa. Kirkkaus Jupiterin luokkaa. Liike sen verran hidasta ettei sitä heti tajunnut. Paikka oli hiukan Pienestä koirasta itään. Himmeni hitaasti samalla kun liikkui etelän suuntaan. Havaintopaikka Urjalan Puolimatka eli Hämeenlinnasta n. 40 km länteen ja Tampereelta reilu 50 km etelään (arvioitua linnuntietä molemmat).

Joskus olen havainnut (ilmeisesti Helsinki-Vantaalta) nousevan lentokoneen jolla on ollut laskeutumisvalot päällä. Se näytti vähän samalta mutta tuli taivaanrannassa kohti ja valo himmeni sitten nopeasti. Oli helppo tunnistaa lentokoneeksi kun tuli lähemmäksi ja vilkkuvalot alkoi näkyä.

Hartley jäi näkemättä.

Pekka

Potnapekka

Vastaanpa itselleni:

Heavens Above -sivustolta sain mielestäni selville että Iridium 80 meni yli klo 4:49 GMT+1:00. Käsittääkseni meillä aika on GMT+2:00 jolloin tuo olisi osunut aika nappiin. Kirkkaudeksi oli laskettu minun antamallani paikalla -6 ja maksimissa n. 6 km länteen -7. Todennäköisesti huomasin kohteen vasta kirkkaimman hetken jälkeen.

Näin olin käsittävinäni. Korjatkaa jos meni pieleen.

Pekka

pepa

Mitä tuo "6 km" tarkoittaa?
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Potnapekka

Lainaus käyttäjältä: pepa - 05.11.2010, 13:01:36
Mitä tuo "6 km" tarkoittaa?
Jos oikein ymmärsin niin sitä, että välähdys olisi ollut nähtävissä kirkkaimmillaan 6,4 km antamastani paikasta länteen eli jossakin Urjalan ja Punkalaitumen rajalla.

Pekka