Cocoon eli Kotelosumu

Aloittaja PetriKe, 06.08.2006, 12:38:48

« edellinen - seuraava »

PetriKe

Viime yönä taasen harjoittelemassa. Tällä kertaa pilvet sitten tulivat katkaisemaan hyvän session. Valotus HaRGB=40:10:15:15 minuuttia.

Kameran ja kannettavan väliset kommunikointiongelmatkin ratkesivat, kun USB2-jatkokaapeli sanoi sopimuksensa irti. Kaapeli oli ilmeisesti jo pitemmän aikaa ollut hajoamaisillaan ja aiheuttanut häiriöitä. Hyvä näin  :)

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

  Jälleen kerran hienoa jälkeä Petrike :o
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Timo-Pekka Metsälä

Ihan jees. Käkisumu? Kotelosumu.

PetriKe

#3
Lainaus käyttäjältä: tmetsala - 06.08.2006, 17:06:45
Ihan jees. Käkisumu? Kotelosumu.

Tein oman väärän käännöksen (kun meni puurot ja hillot sekaisin), mutta laitetaan nyt sitten ihan virallinen suomenkielinen nimi :P Kuva itsessään on kaukana siitä, mikä on tavoite. Valotusajat jäivät kauas suunnitellusta pilvien vuoksi ja itse asiassa tähän vuodenaikaan ei vielä kauhean pitkiä valotusaikoja pysty edes saavuttamaan. Sininen-kanava näyttää olevan nyt vaikein tallentaa, kun taivas on niin 'vaalea'.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Päivitin kuvaa. Kuva on käynyt läpi hieman huolellisemman prosessoinnin.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

PetriKe

Tässä viime yön tuulisilla (7-8 m/s) keleillä kuvattu 235 minuutin valotus. Antakaapa palautetta siitä, onko liian tumma, vaalea vai sopiva. Omalla näytöllä sumusta näkyy hennompaakin huntua ympärillä. Prosessointi on vielä hakusessa, kun on tullut niin paljon uusia asioita opittavaksi. Samoin väritasapaino on hihasta vedetty toistaiseksi.

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

kimiza

Aavistuksen verran liian vaalea se saattaapi olla. Näkyy minullakin tuo hento utu. Jos saisi tuon sumun pidettyä tuollaisena mutta tausta-avaruutta vähän tummemmaksi niin komia ois.

PetriKe

Uusi versio. RGB-kerrokseen tähdille minimum ja unsharp mask sekä hiukan uudelleen säädetty väritasapaino. Samoin tummempi tausta.

Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Mikko Päivinen

  No nii nyt näyttääpi ainakin minun monitorissani erinomaiselta kaikinpuolin. On niin hyvä, etten enää ainakaan itse menisi säätämään mitään lisää.
hienoa työtä Petrike ;D
Kaukoputki: NexStar 11" GPS.
Kamera: SBIG ST-2000XM
Seuranta: SBIG AO-7
Filtterit: L=Baader IR/UVcut RGB suotimet standardit SBIG.
Filtteripyörä: SBIG CFW-8A

Munkki

Kaikella kunnioituksella mutta minun mielestä tuo eka kuva on paras. En tosin ymmärrä tähtikuvauksen päälle juuri mitään mutta se vain on minusta kaikkein selkein. Mielestäni myös sumun yksityiskohdat näkyvät siinä parhaiten ja sumussa on eniten "dynamiikkaa". Kaikki kuvat on tosin hienoja enkä edes halua ajatella paljonko niiden tekemiseen on tarvittu työtä.

Olen joskus katsellut ihan pikaisesti kyseistä sumua 12" dobsonilla ja näky oli muistaakseni melko vaatimaton. Mikähän on minimi laitevaatimus visuaalihavaitsijalle tälle kohteelle?
Mikko Salokannel

Never

80mm putkella näkyy ainakin, UHC filtterin kanssa paremmin, O-III huonommin ja pienellä suurennoksella. Turhan himmeä ja vaatimaton kohde kyllä kaiken kaikkeaan. Iirolla on muistaakseni mukava piirros kohteesta.

/Jake

Munkki

Lainaus käyttäjältä: Never - 11.09.2006, 14:56:34
80mm putkella näkyy ainakin, UHC filtterin kanssa paremmin, O-III huonommin ja pienellä suurennoksella. Turhan himmeä ja vaatimaton kohde kyllä kaiken kaikkeaan. Iirolla on muistaakseni mukava piirros kohteesta.

/Jake

Kiitos kommentista Jake.

Muistelin vaan 12" kokemuksista, että Kotelosumu olisi ollut himmeämpi kuin Sirppisumu. Sirppisumu nyt vielä jotenkin kohtuullisesti näkyi omalla 10cm putkella muttei ole mitään käsitystä onko Kotelosumuun mahkuja. Mutta ilmeisesti on jos sä olet sen pienemmälläkin putkella bongannut.
Mikko Salokannel

Timo-Pekka Metsälä

Näppäsin tuosta kuvan itsekin viime yönä. Mukava pikku sumu.



einari

Jaa siellä on ollut selkeää viime yönä.
Onpas hyvin värejä Timon kuvassa.
Jotkut tähdet näyttää jopa oransseilta (mutta tämä näyttö onkin elämänsä ehtoopuolella oleva littunäyttö).
___
Tapio

J.Tuukkanen

Eikös osan  pidäkkin olla oransseja? Minun silmään näyttää erittäin hyvältä, tasapainoiset hyvät värit.
Jari Tuukkanen