Sky Watcher Skymax 127 goto ei suuntaa oikein?

Aloittaja paten, 27.09.2010, 08:18:54

« edellinen - seuraava »

paten

Olen koettanut suunnata ko putken useana iltana useaan kertaa käyttäen molempia suuntaus tapoja ja lopputulos aina sama!
Eli laitan tiesot oikein ,päivä, aika, koordinaatit aika +2 kesäaiaika yes. ja isitten kohistanut puken Vegaan tai Capelllaan tai mitä onkin pyytänyt ja sitten seuraavaan tähteen jota putki ehdottaa.
Ja tässä kohden sen kuulusi kai jo osua iitse kohdalleen mutta ei ole sitä kertaakaan tehnyt, suunta on suunnilleen oikea muitta muutamia asteita ohi. Olen sen sitten käsin kohistanut ja tämän jälkeen putki ilmoitaa että homma ONNISTUI! Mutta kun pyydän sitä sitten näyttämään kuun tai jupiterin niin putki kääntyy suunnilleen oikeaan suuntaan taivasta mutta saattaa näyttää melkein jalustan juureen maahan tai reippaasti yli kohteen tai ohi. Kaikkinensa olen asetukset laittanut ja nollannut muutamaan kertaan mutta ei kummene.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa tai mikä menee pieleen ja pahasti?

-pate-

Kaukinen

Oma Celestron 8i goto alkaa sekoilemaan kun akun käyttöjännite laskee liian alas - viimeksi viime yönä. Onko tämä asia kunnosa? Toinen minkä voisi tarkitaa on se sijantitieto. Onhan pallonpuoliskot eli N/S ja E/W valittu oikein?
Celestron Nexstar 8i SE,  William Optics 2" Dielectric diagonaali ja mikrofokuseri, Celestron 80/600 ED APO, Celestron CGEM jalusta tuplasatulalla, Baader Hyperion 8-24mm Clickstop Zoom, Baader Hyperion Aspheric 36mm, Baader Ortho 7mm, Celestron reducer f6.3, LVI SmartGuider, Canon EOS 60Da

paten

Kyllä ne on meikäläisittäin E ja N merkitty ja virtaa se saa laturista Sen kyllä piäisi riittää... Pattereilla en ole vielä kokeillut mutta testaanpa sen tänään jos vika onkin vaikka tuossa virtapuolessa.

Una

Kai myös sellainenkin perusasia kuin jalustan suoruus on tarkastettu vatupassilla tai sillä jalustan ilmakuplalla? Itse oon myös sekoillut joskus tuon Daylight saving timen kanssa ja syötänkin nykyään kesäajan varmuuden vuoksi gmt +3 ilman tuota daylight savingia.

Ransu

Sky Watcherin gotosta ei ole kokemuksia, mutta Celestronin CG5 goto vaati näköjään kahden tähden kohdistuksen lisäksi kolmannen tälläystähden, ennekuin alkoi kohteet löytymään. Kokeilin aiemmin nyt syksyllä ja kahden tähden kohdistuksella ajeli ihan mihin sattuu, kohteet jäi pahimmillaan 15 asteen päähän putken osoittamasta.
Kokeilin kaikkea, kesäaikaa, talviaikaa ja aina vaan meni pieleen. Meinasin jo heittää kirveen kaivoon tuon gotohomman kanssa ja ajattelin että vehkeessä on jotain mennyt sekaisin.
Kokeilin eilen uusiksi, kohdistustähtinä Vega ja Dubhe, lisätarkistuksena Capella. Tuon kolmannen tarkistustähden lisäyksen jälkeen käsiohjain laskeskeli jonkun aikaa, ja sen jälkeen rupesi kohteet löytymään. Jupiteriin ja kuuhun en päässyt kokeilemaan, kun jäivät puiden taakse.
Kaveri, jolla oli aiemmin lx200 Meade, sanoi että sekään ei hänellä oikein koskaan kuuta löytänyt, liekö liian vaikea laskettava?
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

paten

Tulipa taas käytyä koeilemassa mutta ei oikei tulosta tai no ehkä vähän.
käytin tänään sitä 2 tähden suuntausta, toisena oli vega ja sen jälkeen kokeilin mizaria josta jäi pahasti alle mutta paluu vegaan onnistui kohtuu hyvin, ei ihan okulaariin mutta tähtäin putkessa oli! Alustana käytin perus kuistia joka on kohtuu suorassa kun ei ollut tavoitteena nähdä muuta kuin tuon suuntaus. ja kupla oli myös keskellä, toki saattoi olla että ei tuo putki aivan suorassa ollut mutta ei millään laskuopilla niin pieni heitto voisi taivalle kertautua useiksi asteiksi.Nyt en ole pariin iltaan kokeillut sitä toista suuntusta kirkkaimman mukaan se nyt jäi huomiselle. Eroa ei ollut virtapuolella joko muuntajalla tai pattereilla, tai pattereilla hivenen hitaampaa tuo kääntyminen.

Kävi jo mielessa josko se vanha ret50 pitää varastosta hakea ja käsin veivata kaikki. No tänään kuitenkin jo jotakin kun tuo vega tuli takaisin.

Una

Itellä osuu kyllä tuo Celican 130 SLT just siihen mihin pitääkin oikeastaan aina, kunhan vaan on muistanut pystyttään jalustan suoraan. Koordinaatit ja virallisen ajan saan sekunnin tarkkuudella Bluetoothin välityksellä GPS-mokkulasta läppäriin NexGPS-softaan jotka sitten syötän kapulalla jalustaan. NexRemotella tuo pitäisi onnistua suoraankin mutta en saanut kertaakaan toimimaan oikein tuolla 30 päivän demoversiolla ainakaan. Se kun heitti aina GPS linking tekstin jälkeen kellonajaksi 03:00:00.

Kohdistuksen olen tehnyt SkyAlign-metodilla kolmeen kirkkaaseen taivaankappaleeseen vaiheittain 25 - 9 ja 5mm okulaareilla. Onnistuneen kohdistuksen jälkeen olen ajanut tuon vielä johonkin kohdistustähteen, joka on muiden tarkkailtavien kohteiden kanssa samalla ilmansuunnalla ja syncannut seurannan vielä siihen. Näillä eväin seurattavana ollut tähti on pysynyt tarkasti mihinkään ajautumatta keskellä kuva-alaa tarkkuutta testatessani jopa 250x suurennoksella useita kymmeniä minuutteja. Eli ainaki omien kokemuksien mukaan nämä halvahkot alt-az goto-jalustat ovat ainakin Celestronilla kyllä älyttömän tarkkoja kunhan niille syöttää alkuarvot mahdollisimman tarkasti. Lyhyellä polttovälillä varustettu ristikko-okulaari toki helpottaisi ja poistaisi virhettä tuosta kohdistuksesta vielä entisestään.

En tuota SynScania tarkemmin tunne mutta siinäkö ei ole mahdollisuutta kolmen tähden kohdistukseen?

paten

Eilen sitten päivitin kapulaa ja nyt se kysyy selkeästi 1,2 tai 3 tähden kohdistus. Toiveekkaana menin eilen kokeilemaan mutta mutta...
Kun laittoi virrat päälle putki kääntyi ensin suoraan ylös ja pyysis isitten kohdistamaan ensimmäiseen tähteen, toiseen se kokeili sitten jo itse mutta heitti keskimäärin viitisen astetta ja kolmas menii jo enempi ohi ja kun sitten olin säätänyt nuo tähdet kohdalleen lopputulos oli aina "Hyljätty" eli putkelle ei kelpaa tähdet sillä kohdalla missä ne ovat

Yritin muutaman kerran aina kokonaan uusilla tiedoilla kapulaan ja kerran kävi niin että putki yritti kääntää itsensä suoraan yli taivaan pohjoisesta etelään ja jalusta antoi rajan tälle toiminalle se silti surisi aikanasa kunnes failasi sen jo keskenkaiken.

Ostin putken vähän käytettynä eli voi olla että tuo jalusta on rikki. Taidan päätyä siiihen että tilaan Ville starista halvan pöytäjalustan jossa sama kapula ja testaan sillä tuleeko muutosta jos tulee niin sitten tietää jos ei niin sitten lisää treeniä.

Olen tuon homman kuitenkin tehnut jo muutamia kymmeniä kertoja tuolal että luulisi edes vahingossa kerran menevän lähelle oikeaa.

J.Laakso

Oletko mahdollisesti päivittänyt vahingossa EQ jalustojen firmwaren kapulaasi?AZ goton viimeisin softa on 3.07 ja EQ jalustojen 3.27.Lueskelin noita käyttöohjeita SW:n sivuilta,ja ainakaan niiden perusteella AZ goton kapulasta ei pitäisi löytyä tuota kolmen tähden kohdistusta.
- Jukka -

VeijoT

Lainaus käyttäjältä: paten - 29.09.2010, 08:15:08
Kun laittoi virrat päälle putki kääntyi ensin suoraan ylös ja pyysis isitten kohdistamaan ensimmäiseen tähteen, toiseen se kokeili sitten jo itse mutta heitti keskimäärin viitisen astetta ja kolmas menii jo enempi ohi ja kun sitten olin säätänyt nuo tähdet kohdalleen lopputulos oli aina "Hyljätty" eli putkelle ei kelpaa tähdet sillä kohdalla missä ne ovat

En tunne tarkemmin jalustaasi, mutta vaikuttaa siltä että DC servo moottorin päässä tai jossakin siellä sisällä on encoder, sellainen rakolevy jossa valodiodi lukee niitä ilmarakoja, siellä saattaa olla rasvaa tai pölyä, jolloin se hukkaa pulsseja.

Voi olla että löytyy kuvia ja tietoja hakusanalla - Dc servo optical encoder, ym

Veijo T



paten

Niinpä EQ siellä oli ja nyt on sitten AZ, olivat ja on nyt mainetsemillasi versioilla. No saas nähdä taivas on selkeä joten kunhan ilta saa...
ja jos tänään ei onnistu huomenna kai purettava jalustaa ja katsottava että puhdasta on.

J.Laakso

Kokeileppas vielä sellaista kikkaa että koitat keskittää kohdistustähdet okulaariin samalla tapaa miten goto yleensä tekee viimeiset liikkeensä.Tämä tapa eliminoisi rattaitten välyksien aiheuttamat virheet.Ainakin omassa Celestronin SE jalustassa kohteet eivät osu likimainkaan okulaarin näkökenttää,jos on kohdistanut tähdet vääriä nuolinäppäimiä painamalla.Eli jos gotolla putki liikkuu esim. oikealle ja ylös etsiessään kohdetta,tulisi kohdistustähdet keskittää okulaariin painamalla niitä nuolinäppäimiä,millä putki liikkuu samaan suuntaan oikealle ja ylös.Ja minä ainakin laitan jalustan aina mahdollisimman hyvin vaateriin,ei siitä haittaakaan pitäisi olla.Noihin muovikupla libelleihin en luottaisi.Jos sinulta vaan löytyy kunnon vatupassi niin käytä ihmeessä mielummin sitä.
- Jukka -

paten

Eipä ole taas kelit sallineet tastausta moneen iiltaan. Kun kurkistaa ulost niin tähdet näkyy nätisti ja sitten kipinkapin sisälle valmistelemaan testausta ja kun takaisin ulos niin tukeva pilivi on taas ylllä.

Bigvilzu

ookko sää ratkaissut pulman, sillä et ole vastannut moneen viikkoon tähän aiheseen?
Ja minua kiinnostaa sillä minulla on juuri sama vika!

foo1234


Oli joskus HEQ5-jalustassa ihan samanlaisia ongelmia, eli kohdistus pieleen koko ajan ja jalusta halusi välillä kääntää putken osoittamaan horisontin alapuolellekin.

Pulma oli viallisessa virtakaapelissa. Vaikka akku tai virtalähde toimi, kaapelin takia virransyöttö katkeili ja sekoilut johtuivat siitä.