Revontulet havaintokaudella 2010-2011

Aloittaja jtbo, 12.07.2010, 15:02:10

« edellinen - seuraava »

Pietari

Tämmöstä näykyi Soinissa eillen ilta yhdentoista aikoihin.

Jorma Koski

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 05.03.2011, 10:32:02
Tämmöstä näykyi Soinissa eillen ilta yhdentoista aikoihin.

Siis ei mitään?
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

naavis

Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 05.03.2011, 10:48:17
Siis ei mitään?

Kyllähän noissa revontulia näkyy, vaikka kuvat ovatkin harmillisen tummia.

einari

Vähän säätämällä näkyisi jotain.
___
Tapio

VisaV

Tuossa on kyllä tullut jo kameran rajat vastaan. EXIF-tietoja ja kameran ominaisuuksia verraten:
- Aukko f/3 (kameran maksimi)
- Valotusaika 15s (kameran maksimi)
- ISO 200 (levelssillä venytellessä alkaa kohina hyppimään silmille melkeen heti)
Kamerahan on siis tuo Pietarin allekirjotuksessa mainittu PowerShot A490, joka on Canonin halvin pokkarimalli.

Positiivista kyllä, että yritystä löytyy tollasillakin vehkeillä. Eipä oma ensimmäinen (ja tähän mennessä ainoa) revontuliräpsyni kovinkaan paljon laadukkaampi ollut, vaikka on pykälää laadukkaampi kamera käytössä. Nyt vaan säästöpossu lihotuskuurille, jotta saat hankittua paremman kameran, millä pystyt itseäsi toteuttamaan. :smiley:

LoneWolf

Lainaus käyttäjältä: VisaV - 05.03.2011, 12:57:10
Tuossa on kyllä tullut jo kameran rajat vastaan. EXIF-tietoja ja kameran ominaisuuksia verraten:
- Aukko f/3 (kameran maksimi)
- Valotusaika 15s (kameran maksimi)
- ISO 200 (levelssillä venytellessä alkaa kohina hyppimään silmille melkeen heti)
Kamerahan on siis tuo Pietarin allekirjotuksessa mainittu PowerShot A490, joka on Canonin halvin pokkarimalli.

Positiivista kyllä, että yritystä löytyy tollasillakin vehkeillä. Eipä oma ensimmäinen (ja tähän mennessä ainoa) revontuliräpsyni kovinkaan paljon laadukkaampi ollut, vaikka on pykälää laadukkaampi kamera käytössä. Nyt vaan säästöpossu lihotuskuurille, jotta saat hankittua paremman kameran, millä pystyt itseäsi toteuttamaan. :smiley:
Sillä chdk skriptillä saa tuotakin valotusaikaa pidemmäksi ja rawina kuvattua.

TähtiJussi

Lainaus käyttäjältä: LoneWolf - 05.03.2011, 13:06:18
Sillä chdk skriptillä saa tuotakin valotusaikaa pidemmäksi ja rawina kuvattua.
EI saa. http://chdk.wikia.com/wiki/A490

J-P
Jussi-Pekka Blogi
Sky-Watcher 200/1200 dobson, 7x50 kiikarit,
Canon EOS 1000D,  Canon PowerShot A610
"Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving." Einstein

jansku136

LainaaViime päivinä revontulet on tulleet ihan normaalisti laajalla rintamalla , kun revontulet on sitten hiipuneet, niin että enää ei ole ollut muuta, kun jonkin verran jälki hehkua, Jonkin ajan jälkeen on tullut uusi aktiivisuus vaihe samalle alueelle, joka on ilmennyt hyvinkin voimakkaina ja kapeina pilareina/piikkeinä. Yksi pilari hehkuu 3 sekunnista aina 20 sekuntiin ja sitten se häipyy ja tulee uusi pilari lähistölle. Tämä pilarin leikki kestää n. puoli-tuntia . Onko muilla ollut samanlaisia havaintoja .

Joo, olen huomannut itsekin ihan saman asian. Täällä vaan on aina yksi jakso kestänyt noin 10-15min. Muuten juuri sama juttu, tulee semmoisina jaksoina, jonka jälkeen ei näy mitään muuta kuin pientä vaaleaa hehkua taivaalla. Sitten hehku katoaa ja noin tunnin jälkeen tulee uusi jakso juurikin aika teräväreunaisina pilareina.

PETK

Meteorikameran kuvista noita on helppo seurata. 2-4 jaksoa yössä. Lyhimmät vai muutaman minuutin.
Pekka
Pekka Kokko

Antti

Tässä olisi vielä kuva noista kolmannen päivän revontulista. Ei ole helppoa hommaa edes superzoomilla, kun kameran valovoima on aika heikko ja vähänkin isommalla ISO:lla kohina tulee jo selvästi näkyviin.

Antti Laihonen
Kuvagalleriani: http://antinkuvat.kuvat.fi/kuvat/

syltty

Hei,

Ranskassa (Pariisin korkeudella) oli havaittu sellainen ilmiö:



Kuva on otettu 2 min valotusajalla. Itse luulen että kyseessä on usvan, sumun tai savun heijastamaa valoa. Taivas oli kirkas mutta oli lämpötilainversio, jonka seurauksena oli tällaisia savu- tai sumukierroksia. Mitä mieltä olette? Revontulia?

VisaV

Lainaus käyttäjältä: syltty - 10.03.2011, 11:09:26
Kuva on otettu 2 min valotusajalla. Itse luulen että kyseessä on usvan, sumun tai savun heijastamaa valoa. Taivas oli kirkas mutta oli lämpötilainversio, jonka seurauksena oli tällaisia savu- tai sumukierroksia. Mitä mieltä olette? Revontulia?

Valotusajasta päätellen tuo vihreä rantu voisi olla ehkä ilmahehkua (airglow). Milloinka kuva on otettu?

syltty

Lainaus käyttäjältä: VisaV - 10.03.2011, 12:58:13
Valotusajasta päätellen tuo vihreä rantu voisi olla ehkä ilmahehkua (airglow). Milloinka kuva on otettu?

7.3.2011

VisaV

Maanantaina ei ainakaan NOAA:n havaintojen mukaan ollut mitään suurempaa aktiivisuutta, eli reposia nuo eivät varmaankaan ole. Linkin graafissa vaaleansininen viiva on havaittu Kp-indeksi. 7.3. suurin havaittu indeksi oli neljä, kun 1.3. Skotlannin tasolle yltäneen näytelmän aikana indeksi huiteli muistaakseni jossain 6-7 välillä.

Edelleen veikkaisin vahvimmaksi ehdokkaaksi ilmahehkua tai sumupilvistä heijastuvaa valosaastetta. Melko voimakas tuo vihreä väri kyllä valosaasteeksi..

Ja tosiaan, minähän olen vain tavallinen tallaaja, jota nää jutut vaan sattuu kiinnostamaan. Jos joku näissä mun jutuissa havaitsee jotain virhettä, niin korjatkaa ihmeessä. :smiley:

Immo

Tänään oli havaittavissa rauhallinen revontulikaari usean tunnin ajan. Itse asiassa taitaa olla vieläkin nähtävissä.