Näin alkuun?

Aloittaja Jon78, 11.10.2010, 20:50:56

« edellinen - seuraava »

Jon78

Moro,

Täysin aloitelija täällä! Ainoa kosketus tieteeseen on muutama kuva komeetasta 55mm prime linssillä..

On tullu selattua sivustoa ja ajattelin aloitella näin (step-by-step):

Putki: Sky-Watcher Equinox-80 PRO (640 €)
   
Jalusta: EQ6 Pro SynScan (1040 €) tai Vixen GP-D2 tai Losmandy G8

Okulaari: Baader Hyperion 8-24mm    (179 €), Celestron Ultima 2 x barlow (110 €)

Sitten niitä tyhmiä kysymyksiä:

1) Vaihtoehtoja putkelle? Pidempi Equinox? Valitsin tuon kuvausta ajatellen. Luulisi ihan perus tiirailunkin onnistuvan.

2) Ajattelin aloitella visuaalihavainnoinnilla. Siis tilaan putken ja okulaarin. Voinko käyttää havainnointiin (planeetat, lähimmät/kirkkaimmat galaksit) tukevaa kamerajalustaa vai tarvinko kaukoputkelle tarkoitetun jalustan jo heti? Haluaisin päästä alkuun kohtuu halvalla.  Jos homma ei ala kiinnostamaan niin myyn putken palstalaisille puoleen hintaan;)

3) Tarkoitus olisi kuvata yhdistelmällä myöhemmin (Nikon D80). Mikä jalusta? EQ:ta näyttäisi porukka paljon käyttävän. Vixen? Losmandyn hinta? GM-8 SLT maksaa 1300 dollaria. Joko tämä seuraa? Voiko päivittää myöhemmin GoTo:ksi? Tarvinko noin kalliita jalostoja kohtuu lyhytpolttoväliselle putkelle? Paljon olen lukenut kommentteja jalustan tärkeydestä.. Tämä setti ei vielä  hirveästi paina.

4) Pystyykö noita hienoja GoTo-jalustoja käyttämäään manuaalisesti ilman sähköä? GoTo:sta ja seurannasta tietysti joutuu luopumaan..

5) Kuinka ehdoton tuo AutoGuidaus on? Virittely ei minua haittaa..


- Kyselyikässä vielä :)

      

Una

Älä nyt ihmeessä noin kalliita vehkeitä aloituslaitteiksi hommaa, murto-osallakin pääsee alkuun.

tomppa

Itse ottaisin ehkä Equinoxin tilalle Sky-Watcher 80ED Pro setin. Koska se on halvempi (545 €) ja siinä tulee 2 kpl okulaareja. (5mm ja 9mm) Jalustaksi noista mieluiten EQ6 Pro (EQ5 Prokin voisi riittää?). Ja kyllähän kameranjalustalla pärjää, mutta sen täytyy olla ERITTÄIN tukeva. Ja tämä homma vie mennessän.

Timpe

Sky-Watcher Equinox-80 PRO on kelpo putki kuvauspainotteiseen harrastamiseen, visuaalipuolella kannattaa muistaa että se on tosiaankin "vain" 80mm apertuurilla ja 600mm polttovälillä oleva putki. Toisin sanoen osa kohteista jää vaatimattomiksi, mikä pitää huomioida jo havaintokohteita valittaessa. Equinox ei siis ole galaksi-intoilijan putki, vaan enemmänkin se soveltuu esim. avonaisten tähtijoukkojen, kaksoistähtien, Kuun yms. havaintoihin.

Kaavailemasi jalustat riittävät hyvin tälle putkelle ja jatkossa järeämmällekin, mikä säästää pitkässä juoksussa kustannuksia. Myös SkyWatcherin HEQ5 mallia kannattaa katsella, jos tarvetta raskaammalle kalustolle ei ole mielessä. Samoin okulaari on hyvä valinta moneen käyttöön ja alkuun ainoaksi okulaariksi. Toki voit verrata yhden zoomin hintaa siihen, jos ostaisit 2-3 vastaavalla polttovälialueella olevaa hyvää perustyypin erillisokulaaria tuon yhden zoomin tilalle (esim. laatuvalmistajien Plössllit 32mm - 16mm - 8mm sarjana?).

Lyhyt linssiputki on käytettävissä raskaalla kamarajalustallakin, mutta tukevuus ja sen käytettävyys ovat selvästi huonompia kuin noilla ekvatoriaalisilla jalustoilla. Olen itse katsellut vastaavalla SW80ED putkella ja Gitzo 1410 / Manfrotto 503 videopää -yhdistelmällä (pelkän jalustan yhteispaino noin 5.5kg) maisemia ja todennut yhdistelmän hutjakkuuden suuremmilla suurennuksilla (yli 50x). Lisäksi kamerajalustaa on hankala saada osoittamaan ylös taivaalle, vaikka putkessa olisi kulmapeili.

Goto-jalustoja pystyy käyttämään lukot puolilöysällä, mutta täytyy myöntää että nämä on kuitenkin tarkoitettu kulkemaan akselit lukittuina ja moottoreilla ohjattuna ts. niiden käytettävyys ei ole samaa, mitä esim. pelkkään visuaalihavainnointiin soveltuvalla Dobson-jalustalla olisi. Autoguidaus tulee kuvioihin sitten myöhemmin, kun halutaan yli 30s valotusaikoja. Tuolla 600mm polttovälillä saatat päästä minuuttiin ja pidemmällekin ilman guidausta, joten älä laske sille rahojasi näin alkuvaiheessa. Tällaisia tuli mieleen pikaisesti viestin lukemalla, jatkakoot muut lisää aiheesta (nämä olivat vain omia ensivaikutelmiani kysymyksiisi :wink:).
- Timo Inkinen

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 11.10.2010, 21:22:38
Sky-Watcher Equinox-80 PRO on kelpo putki kuvauspainotteiseen harrastamiseen, visuaalipuolella kannattaa muistaa että se on tosiaankin "vain" 80mm apertuurilla ja 600mm polttovälillä oleva putki. Toisin sanoen osa kohteista jää vaatimattomiksi, mikä pitää huomioida jo havaintokohteita valittaessa. Equinox ei siis ole galaksi-intoilijan putki, vaan enemmänkin se soveltuu esim. avonaisten tähtijoukkojen, kaksoistähtien, Kuun yms. havaintoihin.

Equinoxit ovat erinomaisia kuvausputkia, mutta kannattaa tosiaan vakavasti harkita, että riittääkö tuollainen 80/600 putki vai onko hyvä satsata hieman isompaan (100/900 tai 120/900) putkeen. Ja ellei se rahasta ole kiinni, niin mikäs estää hankkimasta kaksin kappalein, hieman pienempi esim. guidaukseen ja isompi varsinaiseen kuvaukseen...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

tomppa

Huutonetissä oli ERITTÄIN hyvään hintaan tuo putki + Celestronin jalusta + läjä okulaareja. Siinä olisi hyvä paketti aloittelijalle. (laita hakusanaksi kaukoputki) :wink:

Naamari

Itse ostin kyseisen putken hintaan 325€ http://www.vauvamaailma.com/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1989&show=all
Putki itsessään oli ostettaessa, kuin uusi ja toiminut moitteetta ja olen tooooodelllla tyyyytyvääääiiiiinen. Rahaa on jäänyt 4 hyvän filtterin ja yhden
kohtuu laadukkaan okulaarinkin ostoon. Aloittelijalle(aloittelija siis peilipuolella) tossa on putkea vähäksi aikaa.

Itse en paljoa kuvaamisesta välitä ja mitä olen parin kokeneemman harrastajan kanssa jutellut, niin aloittelijan kannattaa unohtaa nuo homma heti alkuun.
On meinaa ihan oma lajinsa ja tulee kalliiksi. Tietty jos massia on ja budjetti tuolla vähän alta 2000€, niin mites tommonen:
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=1971&show=all

Käytettynäkin noita saa ja tossa onkin sitten putkea jo tosi harrastajallekin. :grin:
- Bresser Messier 203/800 Reflector
- Sky-Watcher Startravel 120mm
- 60mm / 415mm Refractor
+ Parit vennääläiset kiikarit

Jon78

Hei taas!

Kiitosta. Asiallisia kommentteja tulikin jo mukavasti! Ideana tosiaan oli että voisin rakennella setin pikkuhiljaa. Mitään jo ostettua ei tarttisi lähteä myymään pois jos esim. tuo kuvaaminen alkaa kiinnostamaan.

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 11.10.2010, 21:22:38
Sky-Watcher Equinox-80 PRO on kelpo putki kuvauspainotteiseen harrastamiseen, visuaalipuolella kannattaa muistaa että se on tosiaankin "vain" 80mm apertuurilla ja 600mm polttovälillä oleva putki. Toisin sanoen osa kohteista jää vaatimattomiksi, mikä pitää huomioida jo havaintokohteita valittaessa. Equinox ei siis ole galaksi-intoilijan putki, vaan enemmänkin se soveltuu esim. avonaisten tähtijoukkojen, kaksoistähtien, Kuun yms. havaintoihin.

Hmm. Tuossa on varmasti perää. Miten olisi peiliputki? Lukemani perusteella on kuvauksessa hankalampi kuin linssi, mutta peili toimisi paremmin visuaalikäytössä. Perus Newton viehättäisi yksinkertisuuden vuoksi. Esim Orion spx 200 f4,6 tai f6. Näiden kohdalla joudun varmaan luopumaan ajatuksesta kamerajalustan käytöstä. Entäs se kuvaus! Vieläkö eq6 seuraa riittävän tarkasti? Saako tuollaiseen croppi-kennoisen nikonin (d80) kiinni ilman putken modausta? Joko AutoGuideri on Must?

- Ei ole helppoa..


Jarkko.A

Näin aloittelijana voisin sanoa että oman 90/1000 linssiputken ja 150/750 peiliputken välillä on huima ero visuaalisesti havainnoiden vaikka kyseessä ei olekaan yhtä kalliit vehkeet kuin olet ajatellut hankkia. Hyvän 150mm peiliputken saa jo parillasadalla ja se sopii eq5-tasoisen jalustan päälle nätisti. Itselleni on tulossa Sky-Watcher 150 explorer pds jossa on valokuvausta ajatellen hyvä tarkennuslaite. Valokuvaamisesta peiliputkella tulee kokemuksia tosin vasta tällä havaintokaudella kun uusi CAM jalusta saapuu huomenna.

Timpe

Jarkolla on tuossa ihan hyvä pointti noiden 150/750mm kuvaus-Newtonien puolesta. Näidenkin kanssa kuvaushommasta tulee yhtä pykälää vaativampi suoritus kuin 80mm linssiputkella tulisi. Sen sijaan jos haaveilet noin 200mm/f4.5...f6 kuvausputkesta, niin vaativuustasoon tuli taas pari suurta hyppyä lisää edellisestä. En ehkä aloittaisi harrastusta tällä tavalla, sillä 200mm Newton putki on sekin jo sangen kookas rohjake kuvausputkeksi :wink: Tekisi mieli sanoa, ettei kaikkea hyvää saa samassa paketissa, vaan nyt pitäisi miettiä mikä tulee olemaan tärkeintä harrastuksessa ja mennä sen mukaan asioita priorisoiden. Jos kuvaus on tarpeissasi ykkönen, niin sitten kannattaa hankkia hyvä jalusta ja sen päälle kohtuullisen kokoinen kuvausputki digijärkkärin "optiikaksi". (Ei kuvatessa niin paljoa ehdi visuaalihavaintoja tekemään, jos siihen kovin syventyy ja se vie mennessään...)
- Timo Inkinen

Ransu

Terve.
Mikäli päädyt linssiputken hankintaan kannattaa katsoa Ylva-astronomian valikoima myös. Itse hankin sieltä William-opticsin zenith star 2:n (80mm ed putki), ja olen ollut tyytyväinen.
Tuossa mallissa on minusta erityisen näppärä ominaisuus, eli tarkennuslaitetta voi pyöritellä ympäriinsä mielin määrin, olen kokenut sen hyväksi ominaisuudeksi, varsinkin valokuvia otettaessa on helppo sommitella kuvakulmaa. Vastaavalla ominaisuudella varustettu malli tuolla sivulla on Draco 80/500, joka on satasen verran halvempi lähtöhinnaltaan.
Jalustana minulla on Celestronin CG5-GT goto. Linssiputken lyhyellä polttovälillä onnistuu vielä hyvin 3min valotukset ilman guidausta. Toinen putki tuolle jalustalle minulla on Celestronin 11v vanha C8 sc-putki. C8:n 2000 mm polttoväli vaan ei anna juurikaan anteeksi pientäkään seurantavirhettä, vaan vaatisi selvästi jo autoguiderin. Pisimmät onnistuneet valotukset rajoittuvat n. 1minuuttiin, ehkä jopa 2min hyvällä tuurilla.
Jalusta on tietysti hyvä olla mahdollisimman tukeva, tosin sen tukevuuden toisessa vaakakupissa yleensä tulee ssuurempi paino ja sitä kautta hankalampi siirreltävyys.
Yksi mahdollisuus on valmis 150mm peiliputkipaketti goto jalustalla esim  celestronin C6N-GT, jolloin jäädään hinnassa alle 800€ lukemiin.
Silloin kun itse aloittelin harrastusta valinta oli paljon helpompaa, tarjolla oli instrun 76mm tai 114 mm putket surkeilla okulaareilla, minulle pukki toi sen pienemmän. Siihen nähden kaikki nämä nykyvaihtoehdot ovat suorastaan loistavia :grin:
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/