Kesä-talviaika?

Aloittaja kemilainen, 03.09.2010, 07:38:12

« edellinen - seuraava »

Jorma Koski

USAssa tuntuu kuin jokainen uusi presidentti pidentäisi päivänvalosäästöaikaa parilla viikolla molemmista päistä :realmad:

Itse pidän UTtä kaikissa kameroissani, eipä tarvitse siirrellä minnekkään ja joskus on ihan hyödyllinen tähtikuvauksessa.
Jorma Koski "Respondeo veritatem profunda"
Twitter
Facebook

Lauri Kangas


GaryP

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 08.09.2010, 16:13:30
Kemiläisiä?

Ajattelin aluksi itsekin että kyseessä oli vaatimaton pilkkuvirhe, mutta lienee tarkoittanut EU-kansalaisten lukumäärää. Jälleen yksi turha lause jolla ei ole mitään virkaa kurkkuineen...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Haa, no enpäs tullut edes ajatelleeksi. Tässähän oppii hyödyllisiä suuruusluokkia.

Kaizu

Lainaus käyttäjältä: Jorma Koski - 08.09.2010, 13:30:04
USAssa tuntuu kuin jokainen uusi presidentti pidentäisi päivänvalosäästöaikaa parilla viikolla molemmista päistä :realmad:

Itse pidän UTtä kaikissa kameroissani, eipä tarvitse siirrellä minnekkään ja joskus on ihan hyödyllinen tähtikuvauksessa.
Kamera siirtyi juuri UT-aikaan. Ei tule enää tuollaisia kämmejä kuin äskeisessä komeettakuvassa.

Kaizu
Kai Forssen

jtbo

Kesä-aika oli teollistuvassa Suomessa varmaan ihan perusteltua, sillä työt oli pitkästi ulkona ja pimeässä niitä oli hankala tehdä, kun ei ollut älyttömiä valonheittimiä pimentämässä tähtitaivaita.

Nykyään teollisuuden paetessa kilvan Suomesta, hyvin vähän on töitä ulkona ja niissäkin on käytössä järeät valonheittimet, pimeä ja valoisa ei enää sanele milläänmuotoa toimintaa, joten toki olisi perusteltua luopua mokomasta.

Ainakin mulla olisi helpompaa, kellon kanssa herääminen on muutenkin erittäin vaikeaa, ajan muutokseen tottumisessa menee hyvinkin se pari viikkoa, tosin joskus se osuu luonnolliseen rytmin kiertoon, kelloon herääminen on siksi vaikeaa, kun mun vuorokausi eroaa standardivuorokaudesta, hyvinkin jotain pari tuntia on mulla vuorokausi pisempi kuin mitä se on kellossa, hankaloittaa aika paljon elämää toikin.

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: jtbo - 11.09.2010, 01:27:17
Ainakin mulla olisi helpompaa, kellon kanssa herääminen on muutenkin erittäin vaikeaa, ajan muutokseen tottumisessa menee hyvinkin se pari viikkoa, tosin joskus se osuu luonnolliseen rytmin kiertoon, kelloon herääminen on siksi vaikeaa, kun mun vuorokausi eroaa standardivuorokaudesta, hyvinkin jotain pari tuntia on mulla vuorokausi pisempi kuin mitä se on kellossa, hankaloittaa aika paljon elämää toikin.

Eikös tuossa hiljattain (keväällä?) ollut joku juttu jossain lehdessä, että tutkijoiden mukaan kellojen siirtely on jonkinasteinen terveysriski? Jo pelkästään senkään vuoksi siinä ei ole mitään järkeä, puhumattakaan nyt niistä haitoista, mitä se aiheuttaa tälle harrastukselle (maalis-lokakuussa illat pimenevät tuntia myöhemmin).
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

Toni

Kesäaika saisi tosiaan häipyä historian roskatynnyriin varsinkin, kun yhteiskunta toimii aina vaan selvemmin kellon ympäri. Sähkön säästämisen kannalta hyöty muuttuu kyseenalaiseksi. Wikipedia muuten tietää kertoa, että kesäajasta on monessa maassa jo luovuttu. Euroopan pitäisi vaan seurata esimerkkiä.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)