Havaintolomakkeista ja -vihkoista

Aloittaja tientallaaja, 04.10.2010, 20:20:44

« edellinen - seuraava »

tientallaaja

Odotellessani ensimmäistä peiliäni pitää keksiä muuta aiheeseen liittyvää toimintaa  ja tulikin mieleen mitä tietoja tallennatte havainnoista? Löytyykö kaupallisia kirjoja/softia?

Toni

Riippuu ihan täysin mitä olet havaitsemassa.

Mulle kiinnostus tähtiharrastukseen tuli syvän avaruuden kautta. Vaikka tähtikuvaajia tuntuu nykyisin löytyvän Suomesta enemmän kuin kesäisestä Lapista hyttysiä, havaintoja voi tehdä ihan vain piirtämällä kohteita. Vaivannäön palkkiona on dokumentti, joka säilyy vuosikausia toisin kuin kuulopuheet tyyliin "katselin Andromedaa muutama päivä sitten". Visuaalihavaitsemiseen liittyy aika monia huomioon otettavia asioita, jotka kannattaa lukea läpi DS-havaitsijan oppaasta. Se löytyy jaoston sivuilta.

Jos olet havaintokorttien tarpeessa, niin ole yhteydessä Ursaan tai jaostonvetäjään, joka on aktiivinen tälläkin foorumilla. Toisaalta mikään ei tietenkään estä piirtämästä vaikka A4-arkille ja digitoimasta havaintoa sitten. Skanneria ei välttämättä tarvi, digikamera + tasainen valaistus riittää yleensä.

Tuolta voit käydä katselemassa, millaisia kohteita on nähty minkäkin kokoisella laitteella eri olosuhteissa. Sivusto vaatii erään saarivaltion kielen osaamista, mutta se nyt on ehdottoman hyödyllistä muutenkin, jos tähtiharrastuksessa pitkälle haluaa mennä.

Itse olen 23-v. visuaalihavaintoveteraani, voin antaa enemmänkin vinkkejä jos on tarvetta.
T. Veikkolainen, Järvenpää
Ursan havaintokeskus Tähtikallio, Syvä taivas - ja Aurinko-harrastusryhmät

"Toisinaan, milloin Venus yksinään hallitsee noin 45 astetta horisontin yläpuolella, se säteilee niin voimakkaasti, että melkein voi lukea sen valossa ja esineistä, joihin se sattuu, jää huomattava varjo."
- Afrikka-kirja (A. Gallen-Kallela, 1931)

Never

Lainaus käyttäjältä: tientallaaja - 04.10.2010, 20:20:44Odotellessani ensimmäistä peiliäni pitää keksiä muuta aiheeseen liittyvää toimintaa ja tulikin mieleen mitä tietoja tallennatte havainnoista?

Kuten Toni sanoi, riippuu tietysti täysin siitä mitä katsotaan. Toinen tärkeä tekijä itselleni on tietysti se että kuinka paljon sillä hetkellä jaksaa kiinnostaa  :grin: Mikäli kirjoitan artikkelia tietystä kohteesta, muistinipanot ovat mahdollisimman laajat ja tarkat. Mikäli kartoitan kokonaan itselleni uusia kohteita, yksinkertaisesti vain alleviivaan, laitan kysymysmerkin tai minus-merkin karttaan riippuen kohteen näkyvyydestä. Myös sääolosuhteet pyrin merkitsemään ylös mahdollisimman tarkasti jota pidän lähes yhtä tärkeänä kuin itse tehtyä havaintoa. Varsinkin rajamagnitudi olisi tärkeää saada mahdollisimman "oikein" koska muuten havainto ei ole hirveän vertailukelpoinen muiden havaintoihin jos rajamagnitudi on "noin 5-6".

Kun aloitin tähtitaivaan tiirailun, pidin ns. "tähtipäiväkirjaa" jonne kirjoitin ylös kaiken mitä näin, millaiselta se näytti ja muuta turhaa. Muutaman vuoden jälkeen tajusin lopettaa homman koska a) se vei hirveästi aika b) 70% ajasta päivän kohdalla oli joko merkintä "pilvistä" tai "kuu häiritsee". Vuodesta 2004 lähtien olen kuitenkin pitänyt "piirroskirjaa" johon piirtelen kauniita näkymiä niiden tullessa kohdalle.  

Jo ihan harrastuksen alusta asti pidin aina tarkkaa "kirjaa" ja siis lähinnä luetteloa kaikista syvän taivaan kohteista, komeetoista jne. jotka onnistuin näkemään eri välineillä. Itse pidin tätä hyvin tärkeänä "työnä" ajatellen muita havaitsijoita, jotta he ymmärtäisivät minkä kokoisella kaukoputkella mitäkin kohteita voi nähdä. Tämän filosofian poimin Syvä Taivas-jaoston havainto-oppaasta. Vuonna 1999 aloitin systemaattiset "sweepit" eri tähdistöissä ja merkkasin ylös kaikki kohteet jotka pystyin niistä näkemään. Tämä samainen lista on päätynyt kokonaisuudessaan kotisivuilleni, jota jaksain päivitellä vieläkin 13 vuoden jälkeen varsin tiheästi ja vielä yhtä innoissaan uuden kohteen nähdessäni, vielä yli 3000 kohteen jälkeenkin :grin:

JA ainakin jälkeen päin on noita vanhoja havaintoja katsella, lueskella ja on hyvä että niitä tuli aikanaan tehtyä. Jos ei muuta niin ainakin saa aina kunnon naurut siitä kuinka pihalla oli kaikesta!

/Jaakko

MarkoM

Olinkin jo ehtinyt unohtaaa seitsemisen vuotta sitten laatimani havaintokortit, jotka kannattaa myös tsekata. Itse olen niitä käyttänyt jonkin verran visuaalihavaintojen kirjaamiseen (joskin nykyään visuaalipuoli on vähän jäänyt kuvaamisen jalkoihin). Pari vinkkiä: vaatii laser-tulostimen ja paperiksi n. 200g-250g kartonkia niin hyvä tulee... Myös spraypullo kiinnikettä ei ole pahitteeksi, sitä hieman piirroksen päälle niin pitäisi säilyä mapissa vuosikaudet...
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

tientallaaja

Jep, visuaalihavainnoilla olemme vahvasti aloittamassa varsinkin kun tilauksessa on Sky-Watcher skyliner-150 dobson. Olen selaillut noita kuvausjuttuja parin viikon ajan, jotenkin ne ei ole vain sytyttänyt (ehkä myöhemmin kun taivas on visuaalisesti tihrusteltu ja välineistökin ehkä vaihdettu). Nuo havaintokortit näyttivät hyviltä ja jotain sellaista olin kuvitelmissa hakemassakin, kiitos niistä. Täytyypä tulostaa ne ja lähteä hakemaan selityksiä ja ymmärrystä määritteille...

Jarkko.A

Suosittelen kännykän nauhurin käyttöä sanelutarkoitukseen jolloin ei tarvitse pimeässä sählätä paperin ja kynän kanssa. Tulee myös mukavan hifistelyfiilis. Sitten vaikka auringon noustua translitteroit havainnot.

Pekka Moisio

Lainaus käyttäjältä: tientallaaja - 05.10.2010, 18:36:56
Jep, visuaalihavainnoilla olemme vahvasti aloittamassa varsinkin kun tilauksessa on Sky-Watcher skyliner-150 dobson. Olen selaillut noita kuvausjuttuja parin viikon ajan, jotenkin ne ei ole vain sytyttänyt

Sama fiiliis itselläni, olen noin 10 kuvaa ottanut pokkarilla kuusta. Kuvia voi katsella netistä, mutta omakohtaista kokemusta okulaarin läpi ei voita mikään.

Lainaus käyttäjältä: tientallaaja - 05.10.2010, 18:36:56
(ehkä myöhemmin kun taivas on visuaalisesti tihrusteltu ja välineistökin ehkä vaihdettu).

Onnea vaan projektiin, tuossa se loppuelämä taitaa mennäkkin. Kohteita oikeasti enemmän kuin mitä Messierin luettelo antaa ymmärtää    :wink: