Ursan nettisivut

Aloittaja Jorma Koski, 16.09.2010, 20:47:40

« edellinen - seuraava »

pappa

Fonttien hallinta ja taustan korostus onnistuu hyvin perus riveillä XHTML:ssä, sekaan voi liittää Perlillä kirjoitettua liitännäis sisältöä, javaskriptillä onnistuu hyvin linkitykset, tosin sen saa hallintaan XHTML:llälläkin, joskin javaskriptaus on toistojen kannalta parempi hierarkisoida. Myös erillaisia kääntäjiä voi käyttää kuten XHTML:llään sisällytetty tyylisvu generaattori. Servereille kirjoitetut kielet kuten PHP on kyllä lähempänä koodausta ja sillä voi suorittaa funktioita ym. Alias tyyppistä toimintaa kuten C kielessä ja se on saanut nettisivujen rakentelussa liian suuren merkityksen.

Itse en tiedä miten Ursan sivuja tehdään ja millä tekniikalla. Normaali sivurakenne ja erittäin hyvä ja konservatiivinen tyyli eli XHTML on nettisivujen neoliitti ja jämäkkä ikuiseksi suunniteltu perus kehikko. Sekin kehittyy kaiken aikaa ja sen täydellisellä hallinnalla on merkittävä osa sivujen rakentamisessa perustasolla. Jos katsoo ohjelmisto ammattilaisten sivuja, siellä ei törmää Flashiin eikä mihinkään muuhunkaan vilkutteleviin ikkunoihin. Parhaan jäljen saa editorilla kirjoitetussa ympäristössä jossa kaikki on saatavilla. Itse suosin Quantaa ja kirjoitan kaikki sivurakenteet siinä, liitän sitten tarpeen mukaan apletteja tai skriptiä XHTML sääntöjen puitteissa. Karmeinta jälkeä syntyy jos sivun rakenne on sekasoppaa kaikesta tarjolla olevasta, menevästä ja tulevasta. Olen huomannut vuosien varrella, että Microsoft on luonut oman linjansa generaattoreineen ja pyrkii ohjaamaan käyttäjiä Explorerin pariin, koska mikkisoopaa osaa tulkita vain Explorer. Onneksi Mozilla säätiö taistelee herkeämättä vastaan ja Firefox on mennyt jo ohi Ex selaimesta, jopa piintyneemmätkin Windows fanit suosivat sitä, jopa Mac ihmiset vaikka Safari onkin varsin oiva työkalu.

Silloin kun Bill Gatesilla oli unelma, että jokaisella pöydällä surisee mikro, hän ei tullut ajatelleeksi internetin merkitystä. Microsoft myöhästyi netin alkurynnistyksestä ja jäi intranetteineen niin jälkeen, että joutui lisensioimaan ohjelmistopohjan Explorerilleen Berkeleyn yliopiston keskeneräiseen selainprojektista, josta myöhemmin tuli Mozilla ja sittemmin Firefox. Lukekaapa Windows käyttäjät Explorerin help pudotusvalikosta selaimen tiedot.

Selaimen asetuksiin tutustumalla saa sivun sinne minne haluaa, kirjoitusvirheet ja kielioppiongelmat ovat taas sovelluskehittimen ja näppäinten takana. Kunnon editorissa on syntaksin oikoluvun lisäksi myös oikeinkirjoituksen tarkistus.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

pappa

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 22.09.2010, 08:32:47
Kotisivu on nykypäivänä merkittävä osa yrityksen ja yhdistyksen julkisivua. Yrityksellä puuttuva tai huonostio tehty kotisivu on merkittävä apu kilpailijalle.

Tähän se liittyy, ja toki jokaisella on oma mielipide ja henkilökohtainen sellainen, mutta sitä en usko, että kaikki tuijottavat sivun "esteettisyyteen" valitessaan sivua tai tuotteita, huonous on yleensä sekavassa informaatiossa ja se ei ole nettiarkkitehtuurin vika.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

Kaizu


Kotisivu on nykypäivänä merkittävä osa yrityksen ja yhdistyksen julkisivua. Yrityksellä puuttuva tai huonostio tehty kotisivu on merkittävä apu kilpailijalle.

Lainaus käyttäjältä: pappa - 22.09.2010, 22:57:00
Tähän se liittyy, ja toki jokaisella on oma mielipide ja henkilökohtainen sellainen, mutta sitä en usko, että kaikki tuijottavat sivun "esteettisyyteen" valitessaan sivua tai tuotteita, huonous on yleensä sekavassa informaatiossa ja se ei ole nettiarkkitehtuurin vika.
Kyllä minä sen näen että kommenttisi oli tuon lainauksen perässä mutta en näe asiayhteyttä kommentin ja lainauksen välillä. Lainauksessa ei puhuta esteettisyydestä eikä väitetä mitään kaikkien yhteisistä toimintatavoista. Eli Paavon sanon: "Enhän minä niin sanonut".

Liittyykö sitä edellinen XHTML -luento jollain lailla Ursan sivuihin vai onko tarkoitus tuoda esiin että alan sanasto on hallussa?

Kaizu
Kai Forssen

pappa

Se oli vain esimerkki sivuston rakentamisen yhdestä mallista. Minulla ei ole mitään tarkoitusta päteä osaamisellani, voin lisätä sen, että opetan kyllä kotisivujen tekoa kansalaistopistossa tuntiopettajana ja olen tämän sektion kanssa tekemisissä viikottain ja päivitän sekä rakennan sivuja jatkuvasti.

Ursan sivutiimi päättää miten sivunsa rakentaa, näillä ja muillakaan kommentoinneilla ei liene vaikutusta heidän toimintaansa. Minulla ei ole läheskään kaikki hallussa.
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

GaryP

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 22.09.2010, 22:37:57

Avaruus.fi sivusto on minun makuuni ja sitä on miellyttävä käyttää.

Kaizu

Todellakin, miksei tuota tyyliä käytettäisi mallina myös Ursan sivussa? Onko esteitä? Ei tietenkään samanlaista jottei tulisi väärinkäsitystä, toisaalta, mitenkäs Ursa ja tämä lehti ovat sidoksissa toisiinsa? Taitaa olla taustalla taas politiikkaa ja oman pallin ja pään pitämistä joustamattomuuden nimissä. Harmi kun ei meikäläisellä ole eväitä eikä resursseja tuonne hallitukseen...

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

GaryP

Lainaus käyttäjältä: pappa - 22.09.2010, 22:52:33
Fonttien hallinta ja taustan korostus onnistuu hyvin perus riveillä XHTML:ssä, sekaan voi liittää Perlillä kirjoitettua liitännäis sisältöä, javaskriptillä onnistuu hyvin linkitykset, tosin sen saa hallintaan XHTML:llälläkin, joskin javaskriptaus on toistojen kannalta parempi hierarkisoida. Myös erillaisia kääntäjiä voi käyttää kuten XHTML:llään sisällytetty tyylisvu generaattori. Servereille kirjoitetut kielet kuten PHP on kyllä lähempänä koodausta ja sillä voi suorittaa funktioita ym. Alias tyyppistä toimintaa kuten C kielessä ja se on saanut nettisivujen rakentelussa liian suuren merkityksen.

Itse en tiedä miten Ursan sivuja tehdään ja millä tekniikalla. Normaali sivurakenne ja erittäin hyvä ja konservatiivinen tyyli eli XHTML on nettisivujen neoliitti ja jämäkkä ikuiseksi suunniteltu perus kehikko. Sekin kehittyy kaiken aikaa ja sen täydellisellä hallinnalla on merkittävä osa sivujen rakentamisessa perustasolla. Jos katsoo ohjelmisto ammattilaisten sivuja, siellä ei törmää Flashiin eikä mihinkään muuhunkaan vilkutteleviin ikkunoihin. Parhaan jäljen saa editorilla kirjoitetussa ympäristössä jossa kaikki on saatavilla. Itse suosin Quantaa ja kirjoitan kaikki sivurakenteet siinä, liitän sitten tarpeen mukaan apletteja tai skriptiä XHTML sääntöjen puitteissa. Karmeinta jälkeä syntyy jos sivun rakenne on sekasoppaa kaikesta tarjolla olevasta, menevästä ja tulevasta. Olen huomannut vuosien varrella, että Microsoft on luonut oman linjansa generaattoreineen ja pyrkii ohjaamaan käyttäjiä Explorerin pariin, koska mikkisoopaa osaa tulkita vain Explorer. Onneksi Mozilla säätiö taistelee herkeämättä vastaan ja Firefox on mennyt jo ohi Ex selaimesta, jopa piintyneemmätkin Windows fanit suosivat sitä, jopa Mac ihmiset vaikka Safari onkin varsin oiva työkalu.

Silloin kun Bill Gatesilla oli unelma, että jokaisella pöydällä surisee mikro, hän ei tullut ajatelleeksi internetin merkitystä. Microsoft myöhästyi netin alkurynnistyksestä ja jäi intranetteineen niin jälkeen, että joutui lisensioimaan ohjelmistopohjan Explorerilleen Berkeleyn yliopiston keskeneräiseen selainprojektista, josta myöhemmin tuli Mozilla ja sittemmin Firefox. Lukekaapa Windows käyttäjät Explorerin help pudotusvalikosta selaimen tiedot.

Selaimen asetuksiin tutustumalla saa sivun sinne minne haluaa, kirjoitusvirheet ja kielioppiongelmat ovat taas sovelluskehittimen ja näppäinten takana. Kunnon editorissa on syntaksin oikoluvun lisäksi myös oikeinkirjoituksen tarkistus.

Turhaa jargonia sekä yhdyssana- ja kirjoitusvirheitä! Iso kasa! Mihin tällä perustelulla pyritään? Miksi ihmeessä pitää väkisin tuputtaa sivunrakennustekniikkaa tähän keskusteluun? Eikö tarkoitus ole saada miellyttävät nykyaikaiset sivustot aikaiseksi, sellaiset jotka palvelevat tarkoitustaan. Kaizun toisto ei ole turhaa, kotisivu peilaa jossain määrin yrityksen ajanterällä pysymistä.

Jos Ursalla on tarjota jotain, sen pitäisi olla helposti hahmotettavissa etusivulla, vähän hitammaankin ihmisen tulisi tuntea olonsa mukavaksi kun ensi silmäyksen sille laskee. Hieman pelonsekaisin tuntein odotan uuden version ilmestymistä, toivottavasti se tulee kaikkien nähtäviksi primitiiviskemaationa ennenkuin vanha kuopataan.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

GaryP

Lainaus käyttäjältä: pappa - 22.09.2010, 23:35:46
Se oli vain esimerkki sivuston rakentamisen yhdestä mallista. Minulla ei ole mitään tarkoitusta päteä osaamisellani, voin lisätä sen, että opetan kyllä kotisivujen tekoa kansalaistopistossa tuntiopettajana ja olen tämän sektion kanssa tekemisissä viikottain ja päivitän sekä rakennan sivuja jatkuvasti.

Ursan sivutiimi päättää miten sivunsa rakentaa, näillä ja muillakaan kommentoinneilla ei liene vaikutusta heidän toimintaansa. Minulla ei ole läheskään kaikki hallussa.

Herätit mielenkiintoni. Laita pari linkkiä tekemiisi esimerkkisivustoihin että tiedämme mistä puhut, en epäile toistaiseksi vielä mitään, mutta makuasioista ammattilaisten ja loppukäyttäjien kesken on ennenkin päästy melkoiseen... keskusteluun. Jokainen ammattilainen tekee tietystii mielestään kaikille sopivaa materiaalia, mutta silti kannattaa vaatia puheille vahvistusta. Itse luulin joskus että oppisin ihan varmasti tekemään sivustoja, lopetin luulemisen viime vuosisadan puolella. Luovutin suosiolla ammattilaisille virallisten sivujen tekemisen.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

GaryP

Lainaus käyttäjältä: pappa - 23.09.2010, 11:37:31
Tässä esimerkki sivusto joka on kirjoitettu ihan itte, jossain voi olla joku sriptin pätkä, mutta linkityskin on tehty pelkällä XHTML:llä.

Minun puolestani ohjelmisto jargon loppuu tähän piste.

http://kotisivu.dnainternet.net/vapaasrk/

Ottamatta kantaa sisältöön, voin silti sanoa että pelkäsin jotain tuon kaltaista kotikutoista tulevan vastaan. Pahoittelen, mutta tuollaisella ei käsikoodauksen kannatus kohoa.
Mikään ei ole niin ikävää kuin antaa negatiivista palautetta jostain sellaisesta, jonka toinen kokee hyväksi, jopa hienoksi, "maailman paras omatekemä". En itsekään pysty parempaan, joten voin vain kertoa miltä se näyttää MINUN mielestäni.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 23.09.2010, 04:29:15
Todellakin, miksei tuota tyyliä käytettäisi mallina myös Ursan sivussa?

Sen verran mitä olen päässyt kurkistamaan, niin tuo uusi työn alla oleva sivu on kyllä aika samanhenkinen avaruus.fi:n kanssa (niinkuin kuuluukin). Ei näyttänyt edes ihan kamalan keskeneräiseltä, mutta en itse tiedä aikataulusta mitään.

Käsin koodaukseen ja tarjottuun esimerkkisivuun on vain todettava, että ison ja merkittävän yhdistyksen kotisivut eivät voi kyllä vuonna 2010 näyttää siltä, miltä yliopiston dosenttien sivut näyttivät vuonna 1994.

pappa

Poistin sen viestin, siinä oli ainoastaan GaryP:n pyytämä malli. Hän kommentoi sitä ja sillä sipuli. Vielä tuosta yksinkertaisuudesta sen verran, että kovin paljon generaattoreilla maustettu (generaattorit tekevät värit, ikkunat, puitteet etc.) tekee sivun raskaaksi. Tuossa aiemmin Astrokuikka sanoi ytimekkäästi, että vanha ja konservatiivinen aukeaa hitaammillakin yhteyksillä, puhumattakaan vanhemmista pc:istä joita vielä on paljon käytössä.

Malli linkin sivusto loukkaa foorumin periaatteita ja sen vuoksi se oli ainoastaan, olisi tosin voinut hoitaa tuon yksärillä. En jatka tätä keskustelua tämän pidemmälle koska aihe on Ursan nettisivut, ei miten ne tulisi tehdä.

Oikeastaan oli tyhmää alkaa koko ajatusten vaihto tästä aiheesta. (tämä koskee vain minua)
Tähtiharrastusta aina -60 luvulta tähän päivään.
Nikon D200/D7000x/FE /FM/Nikkormat+MD-11 Nikon manuaaliroinaa.
Tamron SP AF 10-24 f3.5-4.5 Di II NEF
Sigma18-50 f 2.8 NEF Samyang 8mm f3.5 NEF
Manfrotto 055+RC128
Carl Zeiss Diascope FL 85 20-60X Manfrotto 028+HD501
Helios Quantum 4 15x70
Skywatcher Evostar Black Diamond 102/EQ3-2/DX-stat+Baader Planetarium 8-24mm Mark III + Baader Hyperion 2,25X Barlow
William 2" dielectric diagonal Baader Solar Continuum+JS

AstroKuikka

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 23.09.2010, 13:08:41
Sen verran mitä olen päässyt kurkistamaan, niin tuo uusi työn alla oleva sivu on kyllä aika samanhenkinen avaruus.fi:n kanssa (niinkuin kuuluukin). Ei näyttänyt edes ihan kamalan keskeneräiseltä, mutta en itse tiedä aikataulusta mitään.

Käsin koodaukseen ja tarjottuun esimerkkisivuun on vain todettava, että ison ja merkittävän yhdistyksen kotisivut eivät voi kyllä vuonna 2010 näyttää siltä, miltä yliopiston dosenttien sivut näyttivät vuonna 1994.

Jos uudet sivut ovat samankaltaiset kuin avaruus.fi, niin silloin perun kaiken aiemman sanomani. Sitä vain aina pelkää kun sivuja uudistetaan, että sinne tulee vilkkuvia ja välkkyviä kikkareita ja ne hienoudet ainakin näin vanhemman silmään suorastaan sattuvat. Eli totta kai käytetään uusinta ja parasta tietämystä mutta se ei saa olla itsetarkoitus.

GaryP

Lainaus käyttäjältä: pappa - 23.09.2010, 13:20:02
Vielä tuosta yksinkertaisuudesta sen verran, että kovin paljon generaattoreilla maustettu (generaattorit tekevät värit, ikkunat, puitteet etc.) tekee sivun raskaaksi.

Nyt täytyy muistaa että sekä yhteydet että selaimet ovat nopeutuneet todella hurjasti viimeisten vuosien aikana, joten vain äärimmäisen huonoilla työkaluilla tuotetut sivustot, jotka kaivavat kaiken materiaalin SQL-palvelimilta, tuhansille yhtäaikaisille käyttäjille, ovat niitä ongelmakohtia. En usko että itse sivusto on se ongelma, tietokantojen kaivelu joissain tapauksissa varmasti on suurin syyllinen.

Jos nyt äkkiseltään otetaan esimerkiksi tämä foorumi, koko ajan tapahtuu kyselyitä, palvelimet eivät hirveästi takkua. Niin kiire ei kannata olla että sen vuoksi väännetään minimaalistakoodia. Älypuhelimella selaaminen on mielestäni sama kuin kaivaisi ehdoin tahdoin verta nenästään, oma vika jos pinna palaa.


Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

VeikkoM

Ursan yhdistyssivut (tai alkuun operatiivinen osa niistä) tulee pohjautumaan samalla
TYPO3-sisällönhallintajärjestelmällä tehdyksi kuin www.avaruus.fi.  Itse asiassa nuo
tulevat sijaitsemaan samalla palvelimella rinnakkaisissa osissa.  Sivuissa on yhteisiä
sisältöä.  

Sivuston kuormitukseen on kiinnitetty huomiota ja yritetään välttää eniten käytetyillä
sivustoilla liiallista dynaamisuutta (sivuston generointi jokaisella kyselykerralla uudelleen).

Mutta työ on kesken edelleen, enkä uskalla tässä vaiheessa lupailla liikoja.  

-VeikkoM-
Veikko Mäkelä
Kuu ja planeetat, Asteroidit ja komeetat, Tieteellinen yhteistyö, Tietotekniikka sekä Kerho ja yhdistystoiminta -harrastusryhmät