II Digi-järkkäri kuvaajien tapaaminen Vähälläjärvellä 5-6 Helmikuuta 2011

Aloittaja tähti_ville, 04.09.2010, 16:48:04

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 11.10.2010, 09:49:46
Varsinaiset luennot ja niiden vetäjät selviävät myöhemmin kun saan kaikilta tietoa ennättävätkö tulemaan...

Joko Antilla olisi jonkinlaista ohjelmarunkoa tarjolla tähän tapahtumaan? Aamiaisen, lounaan, kahvin ja päivällisen jo tiedänkin ja niihin ajattelin osallistua... :grin:
Olisi mukava, jos myös planeetta/Kuu -kuvien loppukäsittelystä saisi edes hitusen lisäoppia, kun se touhu menee hiukan omilla raiteillaan verrattuna pimeän taivaan deep sky -kuviin.
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Viime vuonna kun jäi vähän vaisuksi se ihan oikealla kuvadatalla demoaminen, niin ottakaahan kaikki vierailijat mukaan ihan oikeita DS-kuvia kaikkine kalibrointiruutuineen (tai ainakin flätteineen) jos mahdollista. Koitan itsekin kaivaa digijärkkäriarkistojani.

Onko paikalle tulossa photoshopilla varustettua konetta? Itselläni on vain pöytäkoneella.


Kastle

Damn. Joutuu perumaan tulon, yhdistyksen talkootöihin menossa...

E s a   L i n n a

Sky-Watcher 114/1000 + EQ3-2
Optica 8x40

www.flickr.com/photos/esalinna

www.esalinna.com

Timpe

#34
Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 16.01.2011, 01:19:36
Viime vuonna kun jäi vähän vaisuksi se ihan oikealla kuvadatalla demoaminen, niin ottakaahan kaikki vierailijat mukaan ihan oikeita DS-kuvia kaikkine kalibrointiruutuineen (tai ainakin flätteineen) jos mahdollista. Koitan itsekin kaivaa digijärkkäriarkistojani.
Onko paikalle tulossa photoshopilla varustettua konetta? Itselläni on vain pöytäkoneella.

Pöytäkone on vain hidaste - ei este, joten tuon tuonne Photoshop (Win 7) pöytäkoneeni, josta löytyvät kaikki digijärkkäreilläni kuvatut RAW-ruudut (ja loppukuvatkin, joita olen esitellyt täällä foorumilla). Noista löytynee sopivasti kokeilumatskua jakoon demotarkoituksiin, jollei laadun tarvitse olla ihan vimpan päälle ja jos nuo muutoin kelpaavat raadille. Kalibrointiruutuja löytyy darkkien muodossa ja sitten vähän hajanaisemmin flättejä, kun tein sen flättiboksin vasta tänä vuonna. Voisin katsella näistä jotain sopivaa settiä jakoon USB-kiintolevylle tai DVD:lle. Kaikki ovat yksinomaan järkkäriaineistoa ilman mitään LRGB:n suuntaan viittaavaa ja kaipaavat Photarin rääkkäystä suuntaan jos toiseenkin :tongue:

Edit: Tsekkasin kuviani ja hain erikseen parin DVD:n edestä kuvamateriaalia (=kevyttä ja raskasta raakamatskua):
Directory of F:\hauho
16.01.2011  14:25    <DIR>          M13_globular_cluster_EOS7D
16.01.2011  14:20    <DIR>          M1_CrabNebula_EOS7D
16.01.2011  14:16    <DIR>          M82_galaxy_EOS20D
16.01.2011  14:19    <DIR>          NGC281_PacmanNebula_EOS7D
16.01.2011  14:16    <DIR>          NGC507_galaxy_cluster_EOS7D
16.01.2011  13:55    <DIR>          NGC7023_IrisNebula_EOS20D
16.01.2011  14:30    <DIR>          NGC7048_Cyg_planetary_nebula_EOS7D
16.01.2011  13:52    <DIR>          NGC869_884_DoubleCluster_EOS7D
- Timo Inkinen

tähti_ville

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 15.01.2011, 23:48:03
Joko Antilla olisi jonkinlaista ohjelmarunkoa tarjolla tähän tapahtumaan? Aamiaisen, lounaan, kahvin ja päivällisen jo tiedänkin ja niihin ajattelin osallistua... :grin:
Olisi mukava, jos myös planeetta/Kuu -kuvien loppukäsittelystä saisi edes hitusen lisäoppia, kun se touhu menee hiukan omilla raiteillaan verrattuna pimeän taivaan deep sky -kuviin.

Hei Timo ja kaikki muutkin harrastajat.

Tuohan on se tärkein ohjelmanumero johon kannattaakin osallistua.  :laugh:   
Olen tuossa suunnitellut jotain seuraavan laista hässäkkää.

Tulo mahdollisimman aikaiseen jos päästäisiin aloittamaan vaikka 10 aikaan niin olisi hyvä ja silloin voitaisiin asennella mahdolliset härpäkkeet toimintakuntoon.  Ja laitan tuohon Laurin tiedustelun johdosta myös oman koneen alakerran luokkaan ja siinä on uusi cs5 photo shop (englanninkielinen)  jolla voidaan kanssa työskennellä. Siihen on myös asennettu näitä astro työkaluja.

Ruokailun jälkeen voisi Petri Kehusmaa aloittaa luennoinnin kuvankäsittelystä ja siihen liittyvistä asioista ja luulen että siinä aiheessa menee luultavasti se koko iltapaivä aina ruokailuun asti. Toki saa ja varmasti tuleekin monilta muiltakin myös vinkkejä ja kysymyksiä asian tiimoilta.

Myös otetaan vapaaehtoisia luoennoimaan uusista ideoista mitä on viime tapaamisen jälkeen syttynyt silloin kasitellyistä asioden tiimoilta.

Itse voin luennoida jalustan suuntauksesta ja siihen liittyvien kokemusteni seurauksista jossakin välissä sekä lopullisesta hienosäädöstä, jota olen menestyksekkäästi tehnyt kuvauksenkin aikana.

Timo on luvannut tuoda vekkokytkimen jolla saamme jaettua netti yhteyttä useammalle koneelle ja minulla on myös mahdollisuus saada langattoman yhteyden Timon kytkimen kautta.

Illalla saunotaan ja jatketaan varsinaista " virallista " ohjelmaa makkaroiden ja takkatulen loimussa johon on kaikkien pakko osallistua, siellä nimittäin kaikki tärkeä opitaan. :grin:

Seraavana päivänä voisi kukin halukas kertoa kokemuksistaan ja työmenetelmistään kohteista (kuu, galaksit, sumut ym. sellaiset kohteet) joissa pitää ottaa jotain huomioon taikka muuten vaan menetelmästä tyyliin "Näin minä saan kuusta hyvän kuvan.".


Miltäs tälläinen pohja vaikuttaisi?

terveisin Antti. 


Timpe

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 16.01.2011, 19:18:56
Tulo mahdollisimman aikaiseen jos päästäisiin aloittamaan vaikka 10 aikaan niin olisi hyvä ja silloin voitaisiin asennella mahdolliset härpäkkeet toimintakuntoon... (clip)...
Timo on luvannut tuoda verkkokytkimen jolla saamme jaettua netti yhteyttä useammalle koneelle ja minulla on myös mahdollisuus saada langattoman yhteyden Timon kytkimen kautta.

Oma ylimääräinen verkkokytkimeni on simppeli "yksi sisään-neljä ulos" -tyyppinen palomuuri-reititinlaite (Zyxel Prestige 324), jonka saanee jakamaan sisäverkkoakin jollakin ilveellä?
Voin myös tsekata töistä saanko sieltä vanhan, käytöstä poistetun 24-porttisen (10 Mbit/s) verkkokytkimen lainaan (toimiikohan tuo vielä... eli onko porukassa muitakin joten kuten verkkoasioista perillä olevia tahoja?) Saataisiin sitten koneet kytkettyä kaatamatta Antin sisäverkkoa ihan totaalisesti... :tongue:  Ja jospa jokainen lankaverkkoa kaipaava toisi mukanaan oman sopivan pitkän verkkokaapelinsa, niin eiköhän tuolla saisi netit pystyyn. WLAN-tukiasemakin on näppärä, mutta saattaa mennä tukkoon tällä käyttäjämäärällä jos kaikki kytkeytyvät siihen. (Tämä olettaen, että kukin haluaa päästä myös nettiin surffaamaan tuolta.)

Ja kun useita koneita niputetaan yhteen samaan sisäverkkoon, niin jokaisen olisi hyvä katsoa ettei omassa koneessa ole haittaohjelmia. Helpoiten tällaisen seikan varmistaa tekemällä esim. F-Securen tarkistus CD:n, jolla saa bootattua koneen CD:ltä ja skannattua sen tuoreilla virustietokantatunnisteilla. (Tokihan kaikilla on jo muutenkin nämä tietoturva-asiat hoidossa, joten turhaan muistuttelen tästä.)
- Timo Inkinen

Timo Kuhmonen

Kuuluuko tuolla alueella (Vähäjärven ympäristö) esim Soneran 3G verkko sisätiloissa (2.1GHz / 900MHz), siis käytännön kokemuksien perusteella ? Kuuluvuuskartan mukaan 900MHz 3G kattavuus olisi parempi...

Itse ehkä en tarvitse yhteyttä sisäverkkoon, näillä näkymin. Lyhyet yhteydet kolmegeen yli, jos pelaa siellä... Läppärin otan minäkin mukaan.

PS:
nyt olisi mukava saada porukasta ryhmäkuva, jos se kaikille sopii... (ottaa vaikka useamman niin voi harjoitella pinoamista)

tähti_ville

Hei Timo K,

Minulla ei ole paljonkaan kokemusta noista verkoista, mutta jotkut toimivat hyvinkin ja toiset eivät juuri lainkaan.  Itselläni on saunalahden mokkula ja desiree puhelin niin olen täällä ylhäällä saanut toimimaan hyvinkin netti yhteydet ja muutama asiakas on sanonut, että soneran liittymäkin toimii.  Alhaalla en ole koettanut ollenkaan joten konkreettista tietoa ei ole.

terveisin Antti.

jussi_k_kojootti

Minä
Lainaus käyttäjältä: Timpe - 16.01.2011, 20:09:14
Voin myös tsekata töistä saanko sieltä vanhan, käytöstä poistetun 24-porttisen (10 Mbit/s) verkkokytkimen lainaan (toimiikohan tuo vielä... eli onko porukassa muitakin joten kuten verkkoasioista perillä olevia tahoja?)

Toimii se, minä osaan konffata ja voinen tuoda niin ikään yhden wlan/ethernet-reitittimen paikalle.

Samalla vahvistan ilmoittautumiseni :)
jussi kantola / oulun arktos
CG-5 GOTO + KWIQ-guiding + SW80ED  // 10" dobson // canon eos 450d mod & 400d / ASI 120MM
http://astrobin.com/users/jussi_k_kojootti/
http://oulunarktos.fi/

Timpe

Lainaus käyttäjältä: ketarax - 17.01.2011, 11:14:56
Toimii se, minä osaan konffata ja voinen tuoda niin ikään yhden wlan/ethernet-reitittimen paikalle.

Se olikin 16-porttinen laite (HP J3126A Advancestack Switch), eikä tuo taida kaivata kummoista konffausta. Sen kun kytkee tulolinjan 100 Mbit/s liittimeen ja ottaa ne 16 kpl 10 Mbit/s lähtöä käyttöön muille verkkolaitteille (näin se oli töissä muinoin kytkettynä).
- Timo Inkinen

Lauri Kangas

Mun kännykän kautta pääsee myös kourallinen halukkaita nettiin sillä nopeudella kuin kännykkäverkko sinne suvaitsee kuulua. Mikäs muuten on tämän vuoden tapaamisen hinta, vai joko se mainittiin jossain?

tähti_ville

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 11.10.2010, 09:49:46
Heippa,

Sain Helmikuun 5-6  2011  viikonlopusta tarjouksen ja koko paketti on 65 €  sisältäen:

Lauantaina lounaan      klo    12.00
                kahvin        klo    14.00
                Päivällisen   klo    17.00
Illalla takkahuoneessa saunominen, uintia ja makkaran paistoa ym. mukavaa toimintaa.  Yöllä mahdollisesti havainnointia jos kelit sallii.

Sunnuntaina  aamiainen  klo  9.00
                  lounas       klo 12.00
                  kahvi         klo 14.00
Kahvin jälkeen ohjelma jatkuu niin pitkään kuin porukat viihtyvät ja tilaisuuden päättymiseen ja yhteenvetoon asti.

Perjantaina saapuneilta pitkänmatkalaisilta peritään 20 € Lisämaksu yöpymisestä joka sisältää lauantaina aamiaisen, niinkuin viimekerrallakin oli.

Tässä ohjelmarunkoa ruokailujen osalta ja muilta toiminnoilta.  Varsinaiset luennot ja niiden vetäjät selviävät myöhemmin kun saan kaikilta tietoa ennättävätkö tulemaan. Alustavasti lupautuneita on    Petri Kehusmaa

Ilmoittautuneet voivat vahvistaa tulonsa lähettämällä tietonsa  ( Nimi, Osoite, Tulopäivä ja mahdolliset puolisot ym: kaverit jos tulevat mukaan tapahtumaan mukaan )  sähköpostiosoitteeseen   a.auvinen@dnainternet.net  Osallistumis maksun keräämme täällä paikan päällä niinkuin viimeiksikin, toki saa maksaa ennakkoonkin kunhan mainitsee ilmoittautuessan laskutus osoitteensa minne mahdollinen laskun saa lähettää.   Näillä eväillää mennään eteenpäin ja kun muodostuu enemmän tietoa asian tiimoilta niin ilmoittelen taas.

terveisin Antti.

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 17.01.2011, 21:10:07
Mun kännykän kautta pääsee myös kourallinen halukkaita nettiin sillä nopeudella kuin kännykkäverkko sinne suvaitsee kuulua. Mikäs muuten on tämän vuoden tapaamisen hinta, vai joko se mainittiin jossain?

tähti_ville

Heippa kaikki ahkerat taivaan tiiraajat.

Ai jaa että mitä tuijottaa taivaalta.? No tietysti pilvirintamasta aukkoa josta voisi kuvata kohteita.

Mutta asiaan, ettehän sitten unohda perinteista kirpputori laatikkoa, koska toiselle saattaa olla tarpeellista tarviketta juusri se mitä et itse enää tarvi.

Vielä mahtuu joukkoon tummaan väkeä ilmoittautuneita tähän mennessä noin 30 osallistujaa.

Terveisin Antti.

PetriKe

Onko muuten kenelläkään tapahtumaan osallistuvalla MacBookin ja videotykin välistä piuhaa? Ajattelin vetästä demot ja esitykset Macilla.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa