Meade LX200 rikki - mutta mistä?

Aloittaja Celevue, 16.01.2007, 21:57:34

« edellinen - seuraava »

Celevue

Tervehdys!

Reilun vuoden ikäinen Meaden LX200 sanoi yhteistyönsä irti. Oireet ovat seuraavat:

Käynnistettäessä initialisoi aikansa, smart drive surisee - mutta putki ei enää käänny hieman niinkuin aiemmin. Sitten kapula ilmoittaa: "PEC not working. The scope's PEC sensors are not responding. You can continue to operate the scope with PEC disabled but if the problem persists it will need to be sent in for service."

Sinällään tuo PEC:in toimimattomuus ei haittaisi kovasti, mutta valitettavasti myös rektaskensiomoottori ei tee muuta kuin surisee - eli putki ei käänny enää polaariakselin ympäri. Ei gotolla, ei myöskään kapulan nuolilla. Lukitus on päällä - siitä huolimatta tuntuisi, kun putken RA:ssa olisi aavistuksen "klappia". Jos rektaskensiolukituksen avaa, kiilalla oleva putki kääntyy omalla painollaan ja manuaalinen hienoliikuntaruuvi pyörii väkkäränä.

Onko vastaavia oireita tullut muilla Meaden LX200-sarjan kanssa pidempään puuhanneilla vastaan? Missä voisi olla vika? Yksinkertainen PEC-sensorin vika tuskin enää on kyseessä - voisiko putken RA-mekaniikassa olla jotakin pudonnut paikaltaan? Mitään ihmeellistä tai väkisin käsin kääntöä ei putkella ole tehty...

Pekka

PetriKe

Voi olla sähkövika tai olisiko moottorin hammasratas hypännyt paikaltaan, jolloin liike ei välity moottorilta RA-akselille. Jotta tämän voi tarkistaa, täytyisi putken haarukan pohja avata ja tarkistaa tilanne.

Toinen vaihtoehto on postata ongelma Meaden Yahoo foorumille ja odottaa vastausta. Foorumin osoite alla.
http://tech.groups.yahoo.com/group/LX200GPS/messages
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Celevue

Moi!

Kiitos vinkeistä, Petri. Avasimme putken pohjalevyn eilen, ja kokeilimme sitten, mikä koneistossa pyörii, ja mikä ei. RA-koneistosta tulevat muovirattaat pyörivät, mukaanlukiean matoruuvin akselin päässä oleva noin kolmesenttinen ratas. Matoruuvi ja sen akseli eivät sen sijaan liiku mihinkään (paitsi käsin pyörittelemällä) - siis hammasratas ja matoruuvin akseli syystä tai toisesta eivät pyöri yhdessä. Mitään ilmeistä ja näkyvää kiristysruuvia tai vastaavaa en keksinyt, enkä siis saanut vikaa vielä korjattua.

Pekka

PetriKe

Olikos siinä matoruuvin päässä hammasratas ja pyöriikö se? Se hammasratas on matoruuvin akselissa kiinni pienen pienellä kuusiokoloruuvilla ja jos se on löystynyt, niin matoruuvi ei pyöri.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Celevue

Moi!

Matoruuvin päässä on hammasratas, ja se pyörii. Kuten ehdotitkin, äkkiseltään uskoisi, että jokin yksinkertainen kiristysruuvi on ongelmana. Sellaista ei vain ole näkyvissä; liitteen kuvassa vasen nuoli osoittaa sitä ratasta, joka pyörii RA-moottorin pyöriessä. Oikeanpuoleinen nuoli osoittaa heti hammasrattaassa kiinni olevaa helaa, joka kitkan ansiosta pyörii hieman rattaankin pyöriessä. Helaa ei voi siirtää syrjään...ei kai sen alla ole kätkössä mitään kiristysruuvia? Matoruuvi taas ei pyöri mihinkään.

Pekka


PetriKe

En nyt just muista, millä näistä sivustoista oli ohje kuvien kera siitä miten tuo RA-moottori/hammasratas-hässäkkä puretaan. Vierailepa näillä ja käytä hakusanoja 'RA gear', 'worm gear', 'bucks gear', replacement niin voi tärpätä.

http://www.mapug-astronomy.net/
http://www.californiastars.net/lx200gps/tips.html
http://www.weasner.com/etx/menu.html
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa