Haarajalusta

Aloittaja kemilainen, 19.08.2010, 05:33:16

« edellinen - seuraava »

kemilainen

Kaizulle. Ikinä ei ole tukevampaa jalustaa kuin nykinen. Maksoi paljon, mutta on myös hintansa väärtti. Haluaisin vihjeitä kuvaukseen, wedge on tulossa.

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 19.08.2010, 13:47:28
Haluaisin vihjeitä kuvaukseen, wedge on tulossa.
Hanki kuvaukseen soveltuva, kuvausputkesi suhteen oikein mitoitettu jalusta esimerkiksi ASTRO-PHYSICS 1200GTO
Pystytä jalustasi pimeään paikkaan, sellaiselle alustalle joka ei värise. Parveke on huono, sora on hyvä.
Tasapainota laite kaikkien lisälaitteiden kanssa.
Varmista pääputken ja seurantaputken keskinäinen tukeva kiinnitys.
Hanki kameran liitäntävarusteet, jotka eivät taivu kun putki käännetään eri suuntiin.
Hanki kamera ja tarvitsemasi suotimet.
Hanki seurantakamera elektroniikkoineen.
Hanki järjestelmän ohjaukseen ja kuvaukseen soveltuva tietokone.
Hanki ohjelmistot.
Suuntaa akselisto oikein kohti taivaan napaa.
+++
Varaa aikaa ainakin viisi vuotta päästäksesi huipputuloksiin (vertaa JP kuvat)

Sitten se toinen tie. Hommaa järkkärikamera, siihin sopiva objektiivi 100mm - 500mm polttoväliluokassa. Ruuvaa yhdistelmä Celikan reppuselkään. Unohda pääputken läpi kuvaus, kunnes hallitset perustekniikan. Pystytä yhdistelmä värinättömälle alustalle, suuntaa akselisto huolellisesti taivaan napaan. Ota lyhyitä valotuksia haluamastasi kohteesta, pinoa kuvat jälkikäsittelyssä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

J-P

Hei,

Napasuuntaus on tarkkaa puuhaa, jos harrastaa esim. kapeakaistakuvausta, kuten allekirjoittanut.
Osavalotusten valotusajat venyvät tuntiin asti, joten olen säätänyt ilmaisella PoleAlignMax ohjelmalla virheen 5-8 kaarisekunttiin.
Kiinteä asennus on tällöin välttämätön. Lyhyemille valotuksille toki riittää karkeampikin suuntaus...

J-P Metsavainio, http://astroanarchy.zenfolio.com/

Kaizu

#18
Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 19.08.2010, 12:53:30
Kuinka tarkkaa tämä on? Yksi kaariminuutti on 1/60 leveysaste. Mennään valovuosien päähän?
Jalustassani oli napasuuntaus 6' pois paikaltaan. Se näkyi haitallisesti puolen minuutin valotuksissa ja pilasi kokonaan minuuti valotukset.
Polttoväliä putkella on 2127mm.
Lainaa
Kaizulle. Ikinä ei ole tukevampaa jalustaa kuin nykinen. Maksoi paljon, mutta on myös hintansa väärtti. Haluaisin vihjeitä kuvaukseen, wedge on tulossa.
En tiedä mitä tuolla tarkoitat, vai onko sinulla jokin muu kuin Celestronen CPC-jalusta. CPC sen enempää kuin Meaden LX200 sarjan jalustat eivät ole markkinoilla sen enempää tukevimpia kuin tarkimpia jalustoja. Ne myydään yhdessä putken kanssa kompaktina pakettina niin että ostaja pääsee heti katsomaan tähtiä ilman rakentelua. Sellaisenaan paketin tarkkuus ei riitä valokuvaukseen putken polttovälillä ja minuuttiluokan valotusajalla. Jalustan jaksollinen virhe on kokonaisuutenaan puolen kaariminuutin luokkaa. Kyllä niillä kuvattua saa kun jaksaa viritellä, esimerkkejä löytyy foorumilta. Autoguideri lienee wedgen jälkee seuraava ostos.
Muilla foorumeilla olen huomannut että aika moni Meade ja Celica päätyy kuvauskäytössä jonkin tarkaksi tunnetun jalustan kannatukseen. En ole kuullut että kukaan olisi erikseen ostanut putkelleen kuvauskäyttöön CPC-jalustaa, muutoin kuin rikkoutuneen tilalle.

Kaizu

Korjattu 6"=>6'
Kai Forssen

kemilainen

Eli niinkuin Meade-Mad kirjoitti ,harrastelijalla ei ole mahdollista ottaa kunnon kuvia. Kaikki nuo sälät on. Turhaanko?

vesa k

Hei

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 19.08.2010, 18:34:47
Ne myydään yhdessä putken kanssa kompaktina pakettina niin että ostaja pääsee heti katsomaan tähtiä ilman rakentelua. Sellaisenaan paketin tarkkuus ei riitä valokuvaukseen putken polttovälillä ja minuuttiluokan valotusajalla. Jalustan jaksollinen virhe on kokonaisuutenaan puolen kaariminuutin luokkaa. Kyllä niillä kuvattua saa kun jaksaa viritellä, esimerkkejä löytyy foorumilta. Autoguideri lienee wedgen jälkee seuraava ostos.
Muilla foorumeilla olen huomannut että aika moni Meade ja Celica päätyy kuvauskäytössä jonkin tarkaksi tunnetun jalustan kannatukseen. En ole kuullut että kukaan olisi erikseen ostanut putkelleen kuvauskäyttöön CPC-jalustaa, muutoin kuin rikkoutuneen tilalle.
Kaizu

Celestronin putkia ei saa kiinnitettyä CPC jalustaan. Niin kuin Kaitsu sanoi cpc on jalusta ja putki yhdessä. Jos haluaa hankkia erikseen celestronin putken niin sitten on hankittäva esim eq jalusta joko celestronilta tai muulta valmistajalta.
Celestronilla on aika pätevä PEC ohjelma jo alustassa valmiina. Se poistaa paljon jalustan virheitä.

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

vesa k

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 19.08.2010, 19:01:13
Eli niinkuin Meade-Mad kirjoitti ,harrastelijalla ei ole mahdollista ottaa kunnon kuvia. Kaikki nuo sälät on. Turhaanko?

Älä masennu. Minulla on CPC 9,25" XLT ja olen ollut suht. tyytyväinen laitteistoon.
Tällä kaudella kokeilen ensimmäisen kerran wedgeä ja odotan innolla tuloksia.

Hyvin tärkeää on myös opetella kuvien jälkikäsittelyä, mikä allekirjoittaneelta on päässyt unohtumaan.

vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

Meade-mad

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 19.08.2010, 19:01:13
Eli niinkuin Meade-Mad kirjoitti ,harrastelijalla ei ole mahdollista ottaa kunnon kuvia. Kaikki nuo sälät on. Turhaanko?

En minä noin ole kirjoittanut! Et tainut ymmärtää mitä kirjoitin?

Onhan täälläkin ollut esillä kunnon kuvia vaikka millä mitalla. Kaikki ovat harrastajien ottamia. Komeimmat kuvat ovat Metsävainion ja Kehusmaan ottamia. Molemmat ovat harrastajia.

Kirjoitin että jalusta, akselisto, kulmarauta, kaukoputki ja kamera eivät yksinään tee vielä mitään. Koko homma vaatii harjoittelua aina laitteiston kokoonpanosta pystytykseen, kuvan ottamiseen ja jälkikäsittelyyn. Tämä ei synny itsekseen.

Tuskaa voit hieman helpottaa kun aloitat kameraobjektiivilla, ennen kuin haaveilet putken läpi kuvaamisesta tolkuttoman pitkällä polttovälillä.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

kemilainen

Kiitosta vaan rohkaisusta. Parveke-observatoriossa on se hyvä puoli ettei viritelmään tarvitse enää koskea. Maisemat on eri juttu.

naavis

Lainaus käyttäjältä: vesa k - 19.08.2010, 19:08:05
Hyvin tärkeää on myös opetella kuvien jälkikäsittelyä, mikä allekirjoittaneelta on päässyt unohtumaan.

Niin tärkeää kuin jälkikäsittely onkin, se ei korvaa kunnollista dataa.

kemilainen

Varmasti näin. Minulla on Canonin DSLR-kamera. Kokeilen sillä ensin kunhan pilvet väistyvät ja kiila tulee. Sittenhän alkavat uudet kättenvoiteet koska taivaannapaa minun observatorioon ei näy. Minulla on sellainen CCD-kamera hintaluokassa 400 ekua, voi olla parempi kuin 3000 säleineen maksanut kanoni. #¤%&#! tietää ennenkuin kokeilee.

kemilainen

Vielä olisi sellainen juttu.  Onko kukaan ohjannut CPC-jalustaa EQMOD:lla? Vai jalustan palikka parempi? Läppärissä on ko ohjelma mutta annoin liitäntä säleet mennä eq-jalustan mukana. Pianhan nuita saa Englannista, mutta jos ei järkeä, en tilaa.  Jokohan alkaa meikäläisellä mennä puurot ja vellit sekaisin?

vesa k

Hei
En ole kokeillut em ohjelmaa.
Itse käytän TheSkyX prota tai MaximDl:ää, mutta kaikki ohjelmat joissa on Ascom liitäntä käyvät. Ascomin sivuilta löytyy plug-in Celestronin jalustoille myös cpc:lle.

Sinun kannattaisi harkita seurantaputken hankkinista ja liittää siihen esim wep-kamera. Kiinnittää se cpc putkeen ja käyttää sitä esim PHD Guiden tai vastaavan kautta autoguidenina.
Joslus liitin wep kameran celikan etsintäputkeen ja käytin sitä ikäänkuin autoguidenina. Wep-kamera ei paljoa maksa.

t vesa_k
"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

vesa k

Lainaus käyttäjältä: kemilainen - 19.08.2010, 22:29:21
Varmasti näin. Minulla on Canonin DSLR-kamera. Kokeilen sillä ensin kunhan pilvet väistyvät ja kiila tulee. Sittenhän alkavat uudet kättenvoiteet koska taivaannapaa minun observatorioon ei näy. Minulla on sellainen CCD-kamera hintaluokassa 400 ekua, voi olla parempi kuin 3000 säleineen maksanut kanoni. #¤%&#! tietää ennenkuin kokeilee.

Celestronissa on ohjelmat (käsikapulassa) jolla voit tehdä napasuuntauksen muiden tähtien kautta. Et tarvitse pohjantähteä ko. hommaan.

t vesa_k

"Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere" Albert Einstein

kemilainen

Putki löytyy. Williams Optics Zenitstar sd apo 66mm plus ja neljänsadan ccd-kamera. Olin liian hätäinen sen ohjelman kanssa. Ajoin nykyisen putken ohjelman ja kameran tarkennus jutskat läppärille. CPC-putkea voi ajaa koneelta samoinkuin EQMOD:ia joka tässä tapauksessa tarpeeton. Ongelma, miten saada ko putki systeemiin kiinni.