aurinko

Aloittaja zep1, 14.01.2007, 16:29:54

« edellinen - seuraava »

zep1

Lämmittääkö auringosta lähtevä säteily lähiavaruuden harvaa ainetta, eli onko avaruuden lämpötila korkeampi auringon ja muiden tähtien läheisyydessä?  Kuinka paljon säteilyä yleensä imeytyy avaruuteen?

kimiza

Auringon välittömässä ja kauemmassakin läheisyydessä vallitse miljoonan asteen lämpötila, jos oikein muistaisin. En tiedä mistä se johtuu, kuinka paksu se kerros on (oliko se kerros nimenomaan korona, en muista...), mutta paradoksaalistahan se on että miljoona astetta tähden lähellä kun Auringon pinta itse on vain 6000-asteinen.

EDIT: Niin ja avaruuteen sitä säteilyä nyt tietty ei imeydy, koska avaruus ei ole aineellinen käsite, sitä imeytyy ainoastaan avaruuden kappaleisiin. Avaruudessa säteily ainoastaan etenee.

RJ

Lainaus käyttäjältä: zep1 - 14.01.2007, 16:29:54
Lämmittääkö auringosta lähtevä säteily lähiavaruuden harvaa ainetta,

Lämmittää, mutta mitä harvempaa aine on, sitä huonommin. Käytännössä aurinkotuuli ainoastaan jäähtyy laajetessaan ulos koronasta planeettojen väliseen avaruuteen.

Lainaa
eli onko avaruuden lämpötila korkeampi auringon ja muiden tähtien läheisyydessä?

Lämpötila on aineen ominaisuus. Tietyssä avaruuden (tyhjässä) kohdassa voidaan kyllä määritellä lämpötila ympäristön säteilytasapainon perusteella. Tässä mielessä tähtien lähellä on lämpimämpää, kuin syvällä galaksien välisessä avaruudessa. Tyhjän avaruuden lämpötila on noin 2,7 K, hrr.. :)

zep1

kiitoksia vastauksista. Eli sain sellaisen käsityksen varsinkin jälkimmäisen vastauksen perusteella, että tähdet lämmittävät ympärillä olevaa lähes aineetonta avaruutta. Lämpötila tietenkin laskee mitä kauemmas tähdestä mennään. Eli avaruus on lämpöisempi kuin tuo yli 2 kelviniä kun ollaan tähden lähiympäristössä, vai olenko väärässä. Tuosta olen epävarma, kun ensimmäinen vastaaja sanoi, että avaruus on aineeton käsite. Pakkohan avaruudessa on olla ainetta, muutenhan sillä ei olisi lämpötilaa, eli tuota yli 2 Kelviniä, vai olenko tässäkin väärässä.

dirty

Lainaus käyttäjältä: zep1 - 05.02.2007, 22:36:00
Pakkohan avaruudessa on olla ainetta, muutenhan sillä ei olisi lämpötilaa, eli tuota yli 2 Kelviniä, vai olenko tässäkin väärässä.

Tästä päästäisiin näppärästi vanhaan kunnon eetteriteroriaan  :)
No ei sentään. Tuolla 2.7K lämpötilalla tarkoitetaan tyhjästä avaruudesta saapuvan
säteilyn määrää. Jos kappale vastaanottaa tyhjän avaruuden säteilyä, eikä itse säteile (tai lämpöä muuten
kappaleesta johdu tai virtaa pois), niin kappaleen lämpötila asettuu tuohon 2.7K.
Tuota tyhjän avaruuden säteilyä kutsutaan myös taustasäteilyksi ja se on perua alkuräjähdyksestä.
Harri Hytönen

RJ

Lainaus käyttäjältä: zep1 - 05.02.2007, 22:36:00
Eli sain sellaisen käsityksen varsinkin jälkimmäisen vastauksen perusteella, että tähdet lämmittävät ympärillä olevaa lähes aineetonta avaruutta. Lämpötila tietenkin laskee mitä kauemmas tähdestä mennään. Eli avaruus on lämpöisempi kuin tuo yli 2 kelviniä kun ollaan tähden lähiympäristössä, vai olenko väärässä. Tuosta olen epävarma, kun ensimmäinen vastaaja sanoi, että avaruus on aineeton käsite. Pakkohan avaruudessa on olla ainetta, muutenhan sillä ei olisi lämpötilaa, eli tuota yli 2 Kelviniä, vai olenko tässäkin väärässä.

Käsitteissä kannattaa olla tarkkana. Eli kuten yllä sanoin: lämpötila on lähtökohtaisesti aineen ominaisuus, se on aineen lämpöliikettä. Mutta tämän lisäksi tyhjän avaruuden pisteissä voidaan määritellä toisenlainen lämpötilan käsite, säteilylämpötila. Säteilylämpötila on lämpötila, jonka kyseiseen pisteeseen tuotu kappale saavuttaa tietyn ajan kuluessa (tämän ajan määrää säteilytasapaino, mistä tuossa jo mainittiinkin).

Lainaus käyttäjältä: dirty - 06.02.2007, 07:14:53
Jos kappale vastaanottaa tyhjän avaruuden säteilyä, eikä itse säteile (tai lämpöä muuten
kappaleesta johdu tai virtaa pois), niin kappaleen lämpötila asettuu tuohon 2.7K.

Pieni tarkennus: kappaleen pitää myös itse säteillä asettuakseen säteilytasapainoon ja vakio lämpötilaan. Säteilemättömän kappaleen, joka kuitenkin absorboisi taustasäteilyä, lämpötila nousisi kokoajan :)