Skywatcher Equinox

Aloittaja xpro, 13.01.2007, 17:40:33

« edellinen - seuraava »

einari

Oman kasikymppisen Equinoxin sain marraskuussa ja sen jälkeen on kelejä ollut niin että neljä kertaa olen ollut sen kanssa tositoimissa.
Enpä kyllä sitä planeettaputkeksi hommannut (500 millin polttoväli soveltuu paremmin syvän taivaan kohteisiin),
mutta ensi kokemusten perusteella olen edelleen tyytyväinen laitteeseen.
Ja kun en ole lintobongari niin en osaa sanoa kuinka hyvin siihen sopii.
___
Tapio

Poro

Juu tarkistin teleskooppi calculaattorilla näkymät, ei todellakaan sovellu planeettoihin.
No putki kuitenkin lähti tulemaan 531€ veloituksella briteistä, joten saas nähdä miten sit keväällä toimii päiväkäytössä. CN:n käyttäjä kommenteista päätellen ei pitäis olla huolta siitä.
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

TsH

Lakeuden Ursalle saapui tänään ED100 Equinox. Aika uskomattoman mahtavan näköinen laite, nyt kun pääsisi vielä kuvaamaan!

Lars

Ensi testit omalla 80mm Equinoxilla on suoritettu.
Optiikassa ei suurempaa moitittavaa. Kuva on odotetusti terävä, tähdet pistemäisiä ja diffraktiokuvio näytti olevan ok.
Tietyillä kameran (Canon 450D) asetuksilla (matala ISO, pitkä valotus) tulee kirkkaimpien tähtien ympärille muutaman pikselin purppura ja sininen kehä. Suuremmalla ISO:lla on edelleen havaittavissa himmeä purppura tähden ympärillä.
Saturnuksesta 80mm Equinox tuottaa pieneksi putkeksi yllättävän yksityiskohtaisen ja terävän kuvan. Verrattuna 127/1540mm Maksutovin kuvaan ei ole järisyttävää eroa. Tosin riittävä suurennos vaati 6mm okulaarin plus 2x barlow-linssin (166x) ja sitten ollaankin putken äärirajoilla.
Voin vaan kuvitella kuinka mahtavia planeetta näkymiä 120mm tuottaa.

Putken rakenteesta löytyy moitittavaa; integroitu huurreputki valahtaa ala-asentoon pienestäkin kosketuksesta putkeen. En tiedä olenko jättänyt jotain huomaamatta, mutta mitään lukitusmekanismia huurreputkessa ei ole. En muista lukeneeni muiden kohdanneen tätä ongelmaa, joten voilla olla että kysessä on uniikki tapaus.
Kaipa tuohon putken ympärille pitää virittää joku kumilenkki joka estää huurreputken valahtamisen. Tai sitten pitää liimata purkka putken kylkeen joka havaintokerran aluksi  :grin:
Hieman harmittaa, että valmistajan pro-sarjana markkinoimaan tuotteeseen saa alkaa rakentamaan rautalankavirityksiä.

einari

Kyllä sen Equinoxin huurreputken (tai vastavalosuojan) pitäisi pysyä itsestään paikallaan ilman lisävirityksiä.
Ainakin omassa putkessa on näin.
___
Tapio

ispi

Itse olen painiskellut kolmen eri putken välillä (80ED, 100ED ja Equinox 80).
Olen yrittänyt etsiä netistä ED80 ja Equinoxin välisiä eroja, mutta en ole törmännyt - taidan olla sokea.
Kummastakin löytyy hienosäätö tarkennus ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin myös optiikaltaan samanlaisia (korjatkaa jos olen väärässä).
Ainoat erot mitkä näistä löysin olivat hinta ja polttoväli, joten kertokaa minulle, miksi kannattaisi hankkia Equinox, eikä SW Black Diamond 80ED?
Mutta myös saman Black Diamond- sarjan 100mm versio kiinnostaa, mutta kun tarkoitus olisi käyttää myöhemmin tätä linssiputkea guidaukseen, niin en tiedä "sopisiko" tämä 100ED, 11" Celestronin SCT:n päälle, sillä linssiputki on fyysisesti noin 300mm pidempi, kuin SCT - tiedä sitten onko tuolla sitten mitään merkitystä?
Canon EOS 1000D + CLS Clip-filter
EQ6 Pro SynScan + Orion SSAG + "Cabin ridge" observatorio
SW 80ED + SW Focal reducer & flattener.
Newtonian 203/1000 + Coma corrector

einari

Ei taida Equinoxilla ja Black Diamond 80:lla muuta eroa kuin polttoväli (ja hinta)  niin ja ulkonäössä on vähän eroa.
Black Diamond 80 taitaa olla entisen ED80:n korvaaja jossa on tosiaan tyyliä hiukan muutettu ja fokuseri vaihdettu kaksinopeuksiseen.
Niin kiinnitystavassa taitaa olla vielä eroa: Equinoxissa on pieni lohenpyrstöpala jonka saa kamerajalustaan tai Vixen-tyyppiseen ja Black Diamondissa on putkirenkaat+normaanli lohenpyrstö.
___
Tapio

ispi

Kiitos nopeasta vastauksesta.
Nyt sitten painitaan kahden Black Diamondin välillä (80mm ja 100mm).
Oikeastaan tuo tieto ratkaisee, että onko tuo 100ED liian "iso" guidaukseen 11" SCT päälle + EQ6 Pro jalustalle.
Paitsi, että 80ED ei tarvitse niin pitkiä valotuksia kuin 100ED, mutta mutta - pitää tutkia tilannetta vielä tarkemmin näiden välillä.
Canon EOS 1000D + CLS Clip-filter
EQ6 Pro SynScan + Orion SSAG + "Cabin ridge" observatorio
SW 80ED + SW Focal reducer & flattener.
Newtonian 203/1000 + Coma corrector

MarkoM

Lainaus käyttäjältä: ispi - 03.05.2009, 19:11:24
Mutta myös saman Black Diamond- sarjan 100mm versio kiinnostaa, mutta kun tarkoitus olisi käyttää myöhemmin tätä linssiputkea guidaukseen, niin en tiedä "sopisiko" tämä 100ED, 11" Celestronin SCT:n päälle, sillä linssiputki on fyysisesti noin 300mm pidempi, kuin SCT - tiedä sitten onko tuolla sitten mitään merkitystä?

Mikäli systeemin tasapainottaa kunnolla niin tuolla linssiputken ylimääräisellä pituudella ei ole periaatteessa kovinkaan paljon merkitystä, meillä Sahannevalla esimerkiksi Equinoxin ylitys on noin 15-20cm pääputken (14" Meade) takaosan yli (kuten alla olevasta kuvasta näkyy) eikä se ole aiheuttanut ongelmia. Putki itsessään toimii samalla kätevästi yläpuolisena vastapainona (näin siis haarukkajalustalla).

Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

einari

Lainaus käyttäjältä: ispi - 03.05.2009, 20:17:49
Kiitos nopeasta vastauksesta.
Nyt sitten painitaan kahden Black Diamondin välillä (80mm ja 100mm).
Oikeastaan tuo tieto ratkaisee, että onko tuo 100ED liian "iso" guidaukseen 11" SCT päälle + EQ6 Pro jalustalle.
Paitsi, että 80ED ei tarvitse niin pitkiä valotuksia kuin 100ED, mutta mutta - pitää tutkia tilannetta vielä tarkemmin näiden välillä.

Jos et välttämättä halua isompaa linssiputkea niin 80ED riittänee 11" SCT:lle aika hyvin guidausputkeksi ja aina helpompi tasapainotuksen/guidauksen puolesta mitä vähemmän lastia ripustetaa.
___
Tapio

ispi

Olisin tässä tilailemassa TS:stä Equinox 80.
Eli kamerani on tuo EOS 1000D, niin taidan tarvita tuollaista loittopalaa, jotta saa tarkennuksen kohilleen.
Kannattaisiko samalla tilata tuollainen 2" kuvatasosovitin, kun sain sellaisen käsityksen, että 1.25" ei pysty hyödyntämään koko kennoa?
Ja kuitenkin tulee jossain vaiheessa tarve hankkia myös tuo Field Flattener, malli WO 0.8x Type III, niin tarvitseeko loittojaa, kun olin jostain lukevani, ettei tuolla Type III ja EOS enää tarvitsisi?

Itse kun en netissä sattunut törmäämään juuri tarvittaviin tietoihin.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Canon EOS 1000D + CLS Clip-filter
EQ6 Pro SynScan + Orion SSAG + "Cabin ridge" observatorio
SW 80ED + SW Focal reducer & flattener.
Newtonian 203/1000 + Coma corrector

Lars

2" sovittimella tarvitset loitontajan. Tarkennus jää muutamia millejä (~5mm?) liian lyhyeksi. Näin ainakin tuolla TS:n 3mm sovittimella.
Minä en ole havainnut 2"tai 1.25" välillä eroa ainakaan kuva-alassa (Canon 450D käytössä). 2" suotimista saa maksaa huomattavasti enemmän kuin 1.25".
Field flatterista ei kokemusta; sen kovan hinta on toppuutellut hankintaa.


ispi

Siirryin nyt tänne Equinox puolelle, ettei OT mene.

Taidan tuohon Equinox 80 päätyä sitten kuitenkin (niin kuin alunperin olinkin) - lyhyemp polttoväli ja se, että monilla kokemuksia näistä putkista jne.

Sitä olen mietiskellyt, että kun tuollaisen Orionin Starshoot autoguiderin tulen hankkimaan jossakin vaiheessa, että millaisella systeemillä tuo homma kannattaisi hoitaa?
Pistää putket päällekäin vai side-by-side systeemillä? Että jos pannat hankkii Equinoxiin, minkä kokoiset ne pitää olla?
Vai onko mitään muita tapoja hoitaa tuo kiinnitys? - itse en ole muihin tapoihin törmännyt.

Toivottavasti porukka ei nyt lopen kyllästy näihin kyselyihin.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Canon EOS 1000D + CLS Clip-filter
EQ6 Pro SynScan + Orion SSAG + "Cabin ridge" observatorio
SW 80ED + SW Focal reducer & flattener.
Newtonian 203/1000 + Coma corrector

DarkSide

Moi.. ei kyllästytä..

Jos oikein ymmärsin, niin nykyinen putkesi on 11" SCT !? Ja Celestronin haarukkajalustallako?
Siinä tapauksessa lähes pakko, tasapainon vuoksi, on kiinnittää se "reppuselkään" nykyisen päälle.
Tuubirenkaiden koon voi selvittää myyjältä ja kysyä saatavuutta. Kiinnityksen voi tehdä myös
itse, kunhan se on TUKEVA. Varaudu myös vastapainoinvestointiin SCT:n alapuolelle.

Tuon S-W:n 80mm polttoväli on vain pienehkö guidaukseen (onnistuu kuitenkin).
Jos kuvausputkena on SCT, niin se tukisi pitempää polttoväliä guidausputkeksi. Ongelmaa
riittää, sillä laajakenttäinen (Wide-Field) kuvaus vaatii taas lyhyttä polttoväliä. Ei ole heleppoo  :evil:
Kenties kolme putkea olisi sopiva määrä  :grin:

t.Jyrki  :wink:

ispi

Moi.
Siis tuo 11" SCT saattaa joskus hamassa tulevaisuudessa tulla kotiin eli ei vielä löydy tuota putkea (harmi).  :smiley:

Ajattelin siis tuota Equinoxia varten autoguideria. Equinoxissahan tuo kiinnitys on tuollaisella pelkällä lohenpyrstöllä eikä pannoilla kuten Evostar malleissa ja isoimmissa Equinoxeissa.

Niin sitä olen pohtinut kun Equinoxia varten hankkii autoguiderin, tod.näk tuollaisen Orionin autoguiderpaketin, jossa tulee tuo T&A testissä tuttu guidauskamera sekä sellainen 80mm akromaatti (Ylvassa myynnissä tällainen paketti), niin kannattaako tuo lyödä Equinoxin päälle vai Side-by-side menetelmällä? Eli joutuisi vielä ostamaan pannat ja lohenpyrstö erikseen Equinoxiin.

Toivottavasti teksteissäni oli jotakin järkeä.
Canon EOS 1000D + CLS Clip-filter
EQ6 Pro SynScan + Orion SSAG + "Cabin ridge" observatorio
SW 80ED + SW Focal reducer & flattener.
Newtonian 203/1000 + Coma corrector