8" vaiko 10" dobson

Aloittaja RETiisi, 12.08.2010, 11:19:40

« edellinen - seuraava »

RETiisi

130 € eroa VK:ssa. Mitä tuolla rahalla käytännössä saa? Eihän tuo suuri rahasumma ole, mutta kun pitäisi hankkia kaikkea muutakin tykötarvetta... Loppusumma aina kuitenkin tulee yllättämään. Siis kadunko heti, jos nyt nuukailen ja hankin tuon pienemmän?

Iiro Sairanen

Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

RETiisi

Joopa. Samoja teoreettisia laskelmia on nähty. Prosentteja jos haluaa, niitä saa viinakaupasta.

Vaikeaahan  näistä on mitään eksaktia faktaa sanoa. Pitäisi nähdä omin silmin vaikkapa M24 molemmilla putkilla peräkanaa. Omalla 114mm peiliputkella se ei näytä läheskään niin yksityiskohtaiselta kuin kokeilemallani Helioksella (200mm). Mitä tuo kaksi tuumaa sitten toisi lisää?? Sen kun tietäisi.

Iiro Sairanen

Pitäisi päästä vertaamaan 8" ja 10" putkea samaan aikaan samaan kohteeseen, jolloin eroja on varmasti nähtävissä. Mutta onko ne kuinka merkittäviä? Mielestäni peruskohteet, kuten Messierit ja kirkkaimmat NGC:t, näyttävät hyvin pitkälti samalta. Konkreettisimmin ero tulee esiin, kun mennään 8" putken äärirajoille, jossa 10" tuo esiin näkymättömiä kohteita. Tätä en kuitenkaa käyttäisi valintaperusteena, koska ainahan voi ostaa suuremman ja kierre on valmis  :cheesy: Olen vertaillut useasti 12" ja 18" putkien eroja ja em. peruskohteissa erot on yllättävän pieniä vaikka putkilla on suuri kokoero.

LainaaMitä tuo kaksi tuumaa sitten toisi lisää??
Fyysiseltä mitoiltaan huomattavasti suuremman ja painavamman putken. Hieman kirkkaamman kuvan. Uusia kohteita, joiden kirkkaus on 14 mag paremmalla puolella. Hentoja yksityiskohtia eri kohteista. 

Yleensä suosittelen visuaalikäyttöön mahdollisimman suurta putkea, mutta 8" putki + laadukas okuraari(t) ei myöskään voi olla huono hankinta.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

RETiisi

Tolkuttoman himmeiden kohteiden metsästäminen ei kiinnosta, mutta helpommista haluaisi tietysti nähdä mahdollisimman paljon yksityiskohtia.
Taitaa tuo 8" kuitenkin riittää.

Kaizu

Jo neuvostokansalaiset tiesivät että suuri on kaunista. 10" putkella näkyy himmeämpiä kohteita kuin 8" putkella. 8" putken himmeät kohteet ovat kirkkaampia 10" putkella. Eli tietysti 10" putki jos siihen vain on mahdollisuus. Isompi kuin 10" vaatii sitten jo kuljetuskalustoa.

Kaizu
Kai Forssen

RETiisi

Pitänee alkaa soitella tuonne VK:n suuntaan. Toivottavasti saadaan näihin säikeisiin yksi uusi Tyytyväinen asiakas.
Tuohon kympin suuntaan olen loppujen lopuksi itsekin kallistumassa. Painavahan se on kyllä raahattavaksi.

Kaizu

10" F5 dobson mahtuu purettuna pienenkin  auton (Toyota Camry) kyytiin niin että putki on takapenkillä jalusta tavarasäiliössä ja havaitsija etupenkillä (olen nähnyt).

Kaizu
Kai Forssen

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 13.08.2010, 12:19:56
10" F5 dobson mahtuu purettuna pienenkin  auton (Toyota Camry) kyytiin niin että putki on takapenkillä jalusta tavarasäiliössä ja havaitsija etupenkillä (olen nähnyt).

10" putkea en ole rontannut mutta 8" putken osalta voin vahvistaa ym. konfiguraation toimivuuden, ainakin omassa Camryssa.