Leatherman & SAK laatu

Aloittaja Munkki, 06.08.2010, 15:52:09

« edellinen - seuraava »

Munkki

Vähän tähtiaiheesta ohi mutta, kun varmaan moni tähtiharrastaja(kin) kantaa vyöllään Leathermania tai Swiss Army linkkaria taskussa, niin uskallan kirjoittaa tänne. Ja varmasti teistä joku on havainto-/kuvausreissulla säätänyt kalustoa "letukalla" tai SAK:lla. Itse olen ollut ihan pennusta asti ihan linkkari friikki ja kaiken moisia on tullut kerättyä. Lähinnä itsellä taskussa on Victorinox mutta myös Leathermaneja on muutama laatikoissa/pakeissa kierimässä. Tämä vain puolustuksena aiheelle...

Tuossa joskus vuosi sitten (muistaakseni) alkoi tulla tietoa, että Victorinox on siirtämässä tuotannon Kiinaan. Tämä tietysti laittaa miettimään, että onko Swiss Army Knife sitten enää sveitsiläinen. Nyt Leathermanilta on tullut uusi avaimenperätyökalu Leatherman Style. Tilasin sellaisen Ulkoilukauppa.comista ja ensimmäinen oli laadultaan aivan ala-arvoinen: sakset olivat kuin, niillä olisi leikattu metallilankaa ja niitä oli vaikea saada ulos, ohut alumiininen kuori oli halki, pinsettejä ei saanut ulos ollenkaan, terät oli muutenkin nuhruiset ja kuoren viimeistely oli sangen epäilyttävää. Tämä on kaukana aiemmista kokemuksistani kyseisen valmistajan tuotteiden laadusta. Itselleni syntyi välittömästi sellainen ajatus, että onko Leatherman siirtänyt myös tuotantoaan halvempiin maihin. Liike tietysti suostui vaihtamaan tuotteen mutta ei tämä uusikaan paljoa parempi ole. Tarkistin veitsen, laatikon ja kaikki mukana tulleet paperit ja missään ei ollut sanallakaan mainintaa valmistusmaasta.

Onko kellään tietoa asiasta? Tai onko täällä edes muita linkkari friikkejä? Eikös tuotteen valmistusmaa pitäisi näkyä tuotteessa tai pakkauksessa?
Mikko Salokannel

Kaizu

Minun yleistyökalussa lukee valmistuspaikka Portland, OR. Se on palvellut kunnialla jo kymmenkunta vuotta. Saman näköisiä saa kymmenesosa hinnalla mutta ne ovatkin PRC:stä.

Kaizu
Kai Forssen

Munkki

Joo Leathermanin sivuilla on myös aiheesta factory tour video:

http://www.leatherman.com/about/tour

Siinä kyllä sanotaan, että tehdas on  Portland, Oregonissa ja tekevät linkkareita yli miljoona vuodessa. Mutta siinäkään ei sanota, tehdäänkö siellä kaikki tuotteet.



Mikko Salokannel

Kaizu

Vielä pahempaa kuin siirtää tuotanto Kiinaan on tehdä se itse Kiinalaiseen hintaan. Suomessakin firmat ovat säästäneet itsensä kuoliaaksi ja monilta osin Kiinalainen laatutaso on jo saavutettu, hinnat eivät vielä ole aivan samalla tasolla.

Kaizu
Kai Forssen

Meade-mad

Oma ensimmäinen Letherman oli lähes prcstä. Se oli karkaistu väärin ja leuka katkesi pienellä puristuksella. Takuu kuitenkin toimi niin kuin pitikin ja uusi on ollut käytössä jo oisko kohta 15 vuotta ilman vaurioita.

jk
Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

jtbo

Mulla on ollut Leathermanin Super Tool vuodesta 98 ja ihan samoin se pelaa kuin uutenakin, terätkin on vielä teräviä, ei voi paljoa enempää vaatia.

Valitettavasti 98 vuoden jälkeen moni asia on muuttunut, joten nykyversio aiheesta voi olla jo täysin jotain muuta.

Takuu noissa kuulemma pelaa uskomattoman hyvin, välillä kuulee juttua kuinka takuuseen kuulumatonkin asia järjestyy kuntoon takuun piikkiin, isällänikin ruostui terä ja sai uuden takuuseen, eihän tuo mitään ruostumatonta tietääkseni edes ole.