Bongataan lentokoneita, ennätys rikottavaksi.

Aloittaja Reko, 17.07.2010, 12:27:33

« edellinen - seuraava »

Reko

Kesän valoisat yöt ja illat voivat tarjota tähtiharrastajalle muuta kuin tähtien bongausta. Sattumalta kiinnitin alkuillasta huomiota taivaalla välkehtivään punaiseen esineeseen joka ei pitänyt mitään ääntä. Hain kiikarin ja totesin sen lentokoneeksi. Flight radarilla tarkistus ja kone oli Rayanairin Boeing 737, matkalla Frankfurtiin. Konetta seurattiin aina Ruotsin Ydreen asti kunnes puiden oksat alkoivat haitata havaintoa. Lue lisää http://www.dpk.fi/uutisia/k/130340/   Avataan vaikka tähän lentokone bongaus ketju, jos sitä ei vielä ole.


Ps. Ylläpidolle, mistä löytyy lomake jossa voi lähettää yksityisyyttä koskevia tietoja ylläpidolle, esim s-posti ym muutokset? Vastaukseksi ei riitä, profiilissasi..., jos sinne vaikka ei pääse kirjautumaan?

Timo Kuhmonen


PetriKe

Aivan mahtava ja vangitseva sivusto tuo Flightradar24!
Tuli testattua, että toimii. Katselin sivustolta, että kohta pitäisi mennä SAS:n reittikoneen Hyvinkään yllä kohti Japaniaa, ja niinhän todella tapahtui.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

Jutte

On tullut myös seurattua ja kuvattua lentokoneita. Jotain hyödyllistä tuosta bongauksesta on myös tähtiharrastukselle esim. seuraamalla (varmistamalla,että kyseessä on lentokone) ja kuvaamalla sitä voidaan saada vertailukuvia siitä miltä kaukainen kone jättövanoineen näyttää. Noita komeetta/meteorikyselyjä, jotka oikeasti ovat koneita näkyy tulevan eri yhteyksissä tasaiseen tahtiin. Ei sillä, ettei koneiden bongaus muutenkin olisi mielenkiintoista.
Itse olen tehnyt sykähdyttäviä Kuu havaintoja, kun lentokone on sattunut kulkemaan matalla olleen Kuun kiekon läpi.
Asian vierestä:
Meriliikenteestä löytyy vastaava ohjelma:  http://www.marinetraffic.com/ais/
joka perustuu suurille aluksille pakolliseen AIS-järjestelmään. Karttapohjasta näkyy myös vaikkapa Suomen maa-alueen koordinaatit, joka on myös hyödyllinen kaikille. Toimii myös explorelerilla hyvin.
J-P
J-P Teitto

pepa

Tuo aloitus pisti hieman mietityttään. Kuinka Porista asti Ydreen asti voi seurata vaikka korkeus olisikin +10km? Välimatka kuiten melkoinen, olisi siinä vaiheessa ollu jo horisontin rajamailla, puhumattakaan 40 asteesta.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Kaizu

Jos kone on ollut 13 km korkeudessa se voisi näkyä (valot) n.400km:n päähän. Näkyminen Ydrestä Poriin voisi olla mahdollista. Ilmakehän refraktio vielä hieman auttaa.

Kaizu
Kai Forssen

pepa

Eikö refraktioon lentokoneen valot ole liian himmeät, jos ei auringon heijastusta lasketa? Ilmake aiheutaa muutenkin tollasella matkalla melkoisia "häiriöitä".
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Reko

Ilta-aurinko paistoi lentokoneen kylkiin ja punainen pyrstö vielä tehosti havaintoa, niin kauan kun pyrstö oli kohti suorassa katselijaan.  Korostan että paljaalla silmällä ei näkynyt mitään ja kiikarissakin se oli lopussa kuin tähden loiste, mutta kuitenkin selkeä.
Kuten kuvasta voitte havaita Ahvenanmaan jälkeen reitissä on pari mutkaa. Ne katsoin saman aikaisesti läppäriltä ja korjasin samalla kiikarin asemaa.
Ihmettelen itsekin eikö pallon kaarevuus tuolla matkalla jo estä näkyvyyden. Pythagoraan lain tuntevat, numeroita kehiin. Mitään muita koneita ei juuri sillä korkeudella ollut havaintoa sekoittamassa.  Kokeilkaa seurata selkeänä iltana korkealla lentävää konetta koillinen- lounas suunnassa johon aurinko paistaa.